A kérdéssel kapcsolatban felmerülhet, hogy a jelenleg oly népszerű dízelmotoros autók lesznek-e a „túlélők”? Cikkünkből kiderül, hogy az úgynevezett Flexibilis-Üzemanyag (Flex-Fuel) rendszerű, alapvetően benzines autók biztosan nagy jövő előtt állhatnak. Az ilyen motorral szerelt járművek egészen a benzin 85%-os alkohol tartalmáig kiválóan működnek. Az ilyen üzemanyagot hívjuk E85-nek, mely 85 százalékban etil alkoholból (etanol), és csak a fennmaradó 15%-ban áll benzinből.
Az etanol ez által egyre nagyobb szerepet kap az autóiparban, hiszen az egyesek szerint nem is annyira távoli jövőben akár egyeduralkodóvá is válhat az üzemanyagok terén. Megújuló energiaforrásról van szó, amely nagyon sokféle alapanyagból előállítható, így gyakorlatilag bármekkora mennyiségben megoldható a „gyártása”, kiszolgálva a növekvő igényeket. Készen állunk már ma az etanol használatára? De talán még jobb kérdés, hogy az autóink működnek-e ezzel az üzemanyaggal?
Az etanol etil alkohol. Habár a "benzines" autók akár tiszta alkohollal is működnek, a gyenge hidegindítási tulajdonságai miatt (mivel gyengén párolog hidegben), nem alkalmazzák ebben a formájában. A kedvezőbb hidegindítás és, hogy senkiben ne merüljön fel az ivása, az üzemanyag előállító cégek 15%-ban benzint kevernek az alkoholba. Így kapjuk az E85 nevű üzemanyagot.
Az említett Flexibilis-Üzemanyag autókban különleges szenzorok és programok felmérik a tankban lévő üzemanyag alkoholtartalmát, és ennek megfelelően módosítják az üzemanyag befecskendezés mértékét, idejét. Az Egyesült Államokban a Mazda most kezdi bevezetni ilyen rendszerrel felszerelt egyes típusait, míg néhány más márka típusa már megvásárolható. Ezek a teljesség igénye nélkül: a Ford F150, Nissan Titan pick-up, a Chevrolet Tahoe, GMC Yukon SUV-ok, a személyautók között pedig elérhető a Ford Crown Victoria, a Chevrolet Impala, és több Chrysler is.
Ha egy Chevrolet Impala tulajdonosai vagyunk, még nem jelenti azt, hogy használhatjuk az E85-öt. A gyártók egyedi motorkóddal látják el az erre alkalmas kiviteleket. Legtöbbször minimális árkülönbség van az amerikai kerekedésekben azonos típus esetében attól függően, hogy alkalmas-e az E85 használatára is, vagy csak benzinnel operál a megvásárolni szándékozott autó.
Az üzemanyagfedél belsején minden esetben feltüntetik az E85 jelzést, ha az autónkba tankolhatjuk azt, így ennek megnézésével biztosak lehetünk benne, hogy flexibilis üzemanyag használatára alkalmas-e az autónk.
Egyenlőre a legproblémásabb pont az E85 használatával kapcsolatban, hogy hol tudunk ilyet tankolni? Például az USA 170000 töltőállomásából mindössze 700 helyen elérhető a „benzines alkohol”. Így felmerül a kérdés ( valószínűleg előbb-utóbb Európában is hasonló lesz a helyzet): Miért vegyünk Flex-Üzema. autót, ha nincs hozzá üzemanyag. Ez kicsit olyan, mint a tyúk és a tojás kérdése: Melyik volt előbb?
A mi esetünkben, ha ilyen autónk van akkor elmondhatjuk, hogy készen állunk a jövőre. A benzinárak egyre magasabbak. Az etanol előállítása felfutóban van. Leggyakrabban gabonából készül, de már szalmából, fűfélékből, fahulladékból, cukorból és más növényi eredetű anyagokból is előállítják. Néhány országban, így például Kanada több részén eleve 10% etanolt adagolnak a benzinhez, mely arányt még átállítás nélkül is tolerálnak a „normál” benzines gépkocsik.
Amennyiben flexibilis üzemanyag rendszerű autónk van, használhatjuk azt benzinnel is, illetve bármikor visszakapcsolhatunk E85 –re. Könnyedén átalakítható egy benzines autó az E85 használatára? Nem. Egyelőre nincsenek utólag beszerelhető átalakító szettek. Bár maga az átalakítás nem lenne bonyolult, és nem jár nagy megbontással, egy ilyen készlet beszerzése jelenleg lehetetlen.
Az alkoholnak, mint üzemanyag használatának van néhány hátránya. Az alkoholból kevesebb hőenergia nyerhető, mint a benzinből. Az autónk fogyasztása vezetési stílustól függően 20-30%-kal növekszik. Bár a leadott teljesítmény nem csökken, de több üzemanyagot fog elhasználni ugyanahhoz a teljesítményhez a motorunk. Ezt természetesen ellentételezheti az E85 kedvezőbb ára, amennyiben a különböző kormányzatok végre szembe mennek az olajlobbival, illetve felelősebben kezdenek el gondolkozni a jövőnket illetően, azaz csökkentik az alkohol bázisú üzemanyagokat, és az ezt használó autókat terhelő adókat, járulékokat. Az alkohol előállításának költségeit csökkenthetik majd a felgyorsuló, ez irányú kutatási eredmények hatásai is. Az E85 elterjedését pedig szintén segítheti az emelkedő olajár.
Végül: Az E85 elégetése közben feleannyi, az üvegházhatást erősítő gáz keletkezik, különösen a kibocsátott szén-dioxid mennyisége kevesebb, mint benzint használva. Már ennek a ténynek elégnek kell lennie, hogy az E85 a jövő üzemanyagává válhasson.
Korábbi cikkünk az alternatív hajtási megoldásokkal kapcsolatban: http://www.mazda-auto.hu/mazda+hir/151/?sid=