Visszafogottan újszerű.
A Mazda hangsúlyozza a CX-5 megkülönböztető formatervét, és SkyActiv-nak nevezett exkluzív technológiai megoldásait. Érdemes megemlíteni, hogy immár ez a típus sem tartalmaz Ford modellekkel közös alkatrészeket, mely annak idején a Tribute típus esetében még nem így volt.
A KODO, azaz a "mozgás lelke" irányzat jegyében született Mazda CX-5 külső megjelenése hatást gyakorol a szemlélőre. A praktikusság, stílusos dinamikussággal van ötvözve. Habár sok a hajlítás a formában, és az aerodinamikai szempontok is előtérben maradtak, igen nagy a négy ajtónyílás, alacsony a fellépő magasság, és a könnyedén nyíló-záródó csomagtérajtó is hatalmas nyílást tár fel. A magas üléspozícióból adódóan a kilátás is nagyszerű, melyhez a karcsú "A" oszlopok, és a külső tükrök ügyes elhelyezése is hozzájárul.
Bár elvileg egy stílusos új kihívó a Mazda CX-5, kategóriájában mégsem tűnik forradalmian újnak a megjelenése, inkább megfontoltan és elegánsan visszafogott. A legtöbb konkurensétől inkább a tágas utastér és a SKYACTIV technológia által bizosított takarékosság különbözteti meg.
Étvágytalan erőátvitel.
A Skyactiv elnevezés kiterjed a motor, sebességváltó, alváz, karosszéria tervezésére, mely teljesítmény és kényelmi kompromisszumok nélkül csökkenti a fogyasztást, illetve károsanyag kibocsájtást. A lánc a két literes soros négyhengeres SkyActiv benzinmotorral indul, mely ultramagas 13:1-es sűrítési viszonyának, különleges dugattyúinak és kipufogó rendszerének, illetve folyamatosan változó szelepvezérlésének köszönhetően 155 lóerőt ad le 6000-res percenkénti főtengely fordulaton és 203 Nm-t 4000-nél. A CX-5 a hírek szerint később sem lesz turbós benzinessel szerelve, 2,2 dízel viszont lesz.
A Mazda adatai szerint az új SkyActív motor mindkét új sebesség váltóval párosítva osztályelső fogyasztást produkál. Az egyik váltó egy könnyebb és kompaktabb hatfokozatú kézi egység, míg a másik egy szintén vadonatúj hatfokozatú automata, melynek zárása közvetlenebb gázreakciót eredményez a korábbi automatáknál. Szóval a kézivel 7,8/5,5 L/100km a városi és országúti adat, míg az automatával 7,7/6,1L ugyanez az adat elsőkerékhajtás esetén, és 8,0/ 6,4L összkerékhajtással.
Stabil alapokon.
A karosszéria könnyedségével járul hozzá a takarékos SkyActiv összetevőkhöz, és teszi ezt úgy, hogy az ultra magas szilárdságú acélok használatának köszönhetően, a karosszéria szilárdsága és ütközésbiztonsága elsőrangú. A CX-5 felfüggesztése is kiérdemelte a SkyActiv nevet, hiszen az új geometriájú első és hátsó futóműve precíz kezelhetőséget és jó gördülési kényelmet biztosít. Végül az elektromos rásegítésű, sebességtől függő érzékenységű kormányzás javítja a kormányzási érzetet városban és országúton egyaránt.
Hozzáállás kérdése.
A menetpróba alkalmából lehetőségünk volt az elsőkerék és összkerék hajtású kivitelek vezetésére, igaz ezek még előszériás példányok voltak, mely kizárólag a belső tér "befejezetlensége" szempontjából jelentett különbséget a későbbi példányokhoz képest.
Papíron a Mazda CX-5 155 lóerős két literes motorja gyengének tűnhet a konkurensek gyakran erősebb motorjaihoz képest. 0-ról 100 km/h-ra így is 8,8 másodperc alatt felgyorsul a kézi, és a 9,3 alatt az automata váltóval. Ez pedig egyáltalán nem rossz, különösen ha ilyen kíváló fogyasztási adatok társulnak hozzá. Saját benyomásaink alapján kijelenthetjük, hogy városi forgalomban, vagy 30-50 km/órás tempóról gyorsítva igen fürge a CX-5, de autópályán már nem tünik annyira mozgékonynak. A gyorsításokat kivéve a motor zaja egészen visszafogott, sőt csendesnek nevezhető. Az automata váltóval mindössze 2200-at forog a motor 90 km/h sebességnél.
A CX-5 nagyon stabil, és igen agilisan viselkedik, azonnal reagál a kormány mozdulatokra, melyben az igen merev karosszéria is szerepet játszik. A fordulási kör átmérője kicsi. Az egyetlen megjegyezni való hiányosság, hogy nagyobb bukkanókon, úthibákon ütési hangot ad a futómű, de ez lehet, hogy csak az előszériás tesztpéldányra vonatkozik.
A CX-5 SkyActiv hatfokozatú sebességváltója közepes kapcsolási távolságokkal rendelkezik (a Mazda szerint 45mm), és pontosan, lötyögésmentesen kapcsolgatható. A szintén hatfokozatú automata egység gyorsan kapcsol, de nem durván, és a gázpedál lenyomására sem késlekedik. Motorfék üzemmódban automatikusan visszakapcsolgat, míg kézi üzemmódva állítva mi is válthatunk, de csak a váltókar segítségével, kormánykapcsolók nincsenek.
Hasznos tér.
Kategóriája leghosszabb tengelytávjának köszönhetően - 2700 mm -, az új Mazda CX-5 meglepetésszerűen tágas kabinnal és csomagtérrel rendelkezik. Az utascella térfogata 2939 liter, melyet néhány konkurens, például a Honda CR-V (2947L), a Toyota RAV4 (3064L), vagy Suzuki Grand Vitara (3010 L) meghalad, de a tágasságot nem csak literekben mérik. Ilyen például a megemelt tetővonal, mely az említett típusok esetében emeli a literek számát, de például a lábteret nem növeli. Benyomásaink alapján a CX-5 hatalmas fej, térd és lábteret kínál, mind elöl, mind pedig hátul. A hátsó ülések mögötti csomagtér (966 Liter) pedig jobbnak tűnik a konkurenciánál. A Mazda szerint ebben 4 golfzsák, vagy négy nagy bőrönd is elfér. A CX-5 elérhető lesz 40/20/40 arányban osztott hátsó üléstámlával, mely lehetővé teszi hosszabb tárgyak szállítását úgy is, hogy a hátsó ülés két szélén ülnek. Negatívum viszont, hogy a hátsó üléstámlák lehajtása előtt ki kell venni a fejtámlákat, bár van tárolójuk a csomagtér oldalában.
Az első ülések kellően megtámasztják a testet, és kényelmesek is, állítható deréktámasz is van. A kezelőszervek egyszerűen kezelhetők, kizárólag a beépített navigációval gyűlt meg kissé a bajunk, bár az Európai kivitelben ez különbözhet majd, illetve tulajdonosként már csak egyszer kell a kezelését megtanulni.
Van még egy nagyon okos részlet az autón, az első ajtók alját megvédi az alsó műanyag borítás a sártól, így rossz időben sem lesz sáros a harisnyánk, nadrágunk.
Előzetes információk alapján a Mazda CX-5 választható lesz "hagyományos" szövet, prémium szövet, és fekete, vagy bézs színű bőrkárpittal. Habár ezek az autók a próbagyártásból származnak, mégis nagyon tetszett a műszerfal felső részének puha borítása, a zongoralakk felületek, az ezüst részletek, és a klasszikus fémgyűrűk a műszerek körül, melyek között a beépített fedélzeti komputer és információs kijelző is megtalálható. A 9 hangszórós Bose hangrendszer opcionális kiegészítő lesz, mint ahogy valószínűleg a középkonzolon elhelyezett 5,8 collos kijelzős érintőképernyős szórakoztató, bluetooth, és navigációs központ is.
A Mazda CX-5 ellen nem tudnak objektív ellenérveket felhozni azok, akik fokozottan takarékos, és praktikus autót keresnek, otthonosan komfortos belső térrel. Kifogás csak a teljesítményt érheti, így aki nagyobb és erősebb benzinest szeretne, annak vagy át kell pártolnia a dízelhez (2,2 MZR), vagy más autót kell választania!