Az autógyárakat tekintve én mindig úgy találtam, hogy a Mazda az egyik meghatározó, élenjáró gyárnak számít. Egyik részről több sikermodellje van, például a Mazda3, amely általában az eladási listák élén áll, a Toyota Corolla –val, és a Honda Civic –kel szoros csatában küzdve, vagy ott a Mazda MX-5 ,amely a könnyűsúlyú sportautók mércéjének számít, elérhető áron nyújtott pengeéles kezelhetőségével és teljesítményével.
De ettől függetlenül, még mindig sokszor tűnik „elfeledett” márkának a Japán gyártó, amikor autós témákban emberekkel beszélgetek, és a Mazda egy-egy modelljére hivatkozom. Gyakran meglepő tekintetekkel találkozom, sokan nem is vették észre eddig ezt a márkát. De, hogy a cég ismét tegyen ez ellen, a Mazda most egy új szegmensbe lép be, egy újabb kategóriába, a vadonatúj CX-7 modell megjelentetésével.
A gyár többcélú járműnek hívja a CX-7 –et, és bár ez elég sok autóra igaz lehet a Mazdák között is, a CX-7 –re mindenképpen találó elnevezés. A Mazda CX-7 nagyobb mint egy szedán, de nem olyan nagy, mint a legnagyobb terepjáró-szabadidőautók (SUV-ok). A legjobb az egészben, hogy sokkal inkább úgy kezelhető, mint egy személyautó, szemben a legtöbb emelt hasmagasságú autóval. Ez az autó az egyik legvonzóbb alternatíva a falkában.
A Mazda CX-7 két felszereltségi fokozatban elérhető (Kanadában), ez az alap GS, illetve a tesztelt GT kivitel. A lényeges különbségek a GT javára, a Xenon fényszórók, első ködlámpák, automata klíma, elektromosan nyitható tető, 8 irányban is elektromosan mozgatott vezetőülés, fűthető és bőrbevonatú ülések, indirekt műszerfalvilágítás és csomagtérfedő. Napfénytető a GS kivitelhez is kérhető, míg a GT-hez úgynevezett Luxus Csomagot kérhetünk, amely 6-lemezes CD váltót és kulcsnélküli indítást, vagy navigációs rendszert és tolatókamerát tartalmaz.
Mindkét felszereltségi szinthez ugyanaz a motor társul, mégpedig a 2.3 literes soros négyhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős MZR-DISI benzinmotor, amely 244 lóerőt, és 380 Nm nyomatékot ad le, tiszteletreméltóan már 2500-as percenkénti főtengelyfordulaton. Ez ugyanaz a motor, mint amit a Mazda6 MPS motorházteteje alatt találunk, a gyár szerint mindössze a turbó más, és a beömlőrészen módosítottak az alacsony fordulati gázreakciók javítása érdekében. Lehet, de én ennek ellenére is úgy éreztem, a CX-7 hezitál egy kicsit amikor előadásra akarom késztetni, utána viszont úgy elindul, hogy önkéntelenül hátracsapódik a fejünk. Az autó visszafogása nem könnyű, a CX-7 mindig gyorsan akar menni. Elég nehéz úgy kezelni a rendkívül érzékeny gázpedált, hogy visszafogottan tudjunk álló helyzetből elindulni. Ami egy hagyományos autóban normális gázadásnak minősül, az a CX-7-ben egyenlő az autó kilövésszerű reakciójával. Ha haladós hangulatban vagyunk, a Mazda CX-7 rendkívüli dinamikájával nagyon jó partner ehhez. A hatalmas nyomaték 5000-res fordulatig rendelkezésünkre áll, azaz éppen addig, ahol a maximális lóerő „váltja”. Nagyon szórakoztató tud lenni az autó vezetése. Ha például hatvanas, hetvenes tempónál rálépünk a gázra, amikor a váltó ötödikben van, az autó rögtön kész a gyorsulásra, azonnali visszakapcsolás a válasz. Ezt akár a hanghatások kedvéért is érdemes próbálgatni, annyira jó a motor hangja, ahogy a váltó a BMW –k szekvenciális manuális egységéhez hasonlóan rakosgatja a fokozatokat. Ennek ellenére jó lenne egy V6-ossal szerelve is látni a CX-7 -est, amellyel talán szélesebb rétegeknek jelentene vonzó alternatívát vezetési stílus szempontjából nézve, hiszen nem biztos, hogy mindenkinek megfelel a Mazda CX-7 2.3i állandóan rohanni akaró stílusa.
Az erő kerekekhez továbbítása hatfokozatú, manuálisan is kapcsolható automata váltón keresztül történik, amely lágyan kapcsol. Az autóhoz számítógép által felügyelt összkerékhajtási rendszer is kérhető, amely akár fele-fele arányban is képes elosztani a nyomatékot a tengelyek között, ha erre van szükség. A blokkolásgátlós fékrendszer, a kipörgésgátló, és a menetstabilizáló, minden Mazda CX-7 alapfelszereltségébe tartozik.
Ahol ez az autó igazán brillirozik, az a saját kezelhetősége. Szinte olyan vezetni, mint a Mazda3 valamelyik nagyobb verzióját. A CX-7 elöl-hátul tekercsrugós, stabilizátoros, független kerékfelfüggesztésekkel rendelkezik, szervókormánya pedig sebességfüggő. Szoros beállítású rendszer, mely nem enged karosszériadőlést, egy gyors kanyarvétel után akár azonnal beeshetünk egy másikba. A fékek nagyon gyorsan reagálnak, egészen enyhén bólint a nagy Mazda egy-egy erőteljes fékezés esetén. Elég gyakran előfordul, hogy ha két kategóriát akar egy gyártó egyesíteni, akkor a végeredmény mindkét kategória erényeinek csorbulásával jár, azaz egyet előre, kettőt hátra lépnek. Esetünkben ez nem igaz. A Mazda CX-7 annyira jó, amennyire az alkatrészeinek összessége lehetővé teszi. Méreteiben egy nagyobb SUV-hoz mérhető, de sokkal vezethetőbb azoknál. Vezetés közben kombinált körülmények között, közepesen nehéz lábbal 11.7 liter /100km fogyasztást mértünk.
A Mazda CX-7 nagyon szép belülről is; a bőrbevonatú ülések nagyon kényelmesek és jól tartják a testet. A hátsó lábtér tökéletesen elegendő átlagos magasságú emberek számára, bár jó lenne, ha az első üléseket egy kicsivel magasabbra lehetne emelni, hogy a hátul ülők lábfeje könnyebben beférjen azok alá. A GT kivitelek különleges műszerfalvilágítása nagyon kellemes a halványkék háttérvilágítás, és az immár Mazda hagyománynak tekinthető piros piktogram megvilágítás kombinációjával.
A nemmegszokott középkonzol a kardánalagút fölött lebeg, egyszerűen kezelhető nagyméretű nyomó-forgó klíma és szellőzéskezelő gombok vannak rajta alul, míg feljebb egy kissé komplikáltabb kivitelezésben találjuk az audió egység gombjait. A még feljebb található szellőzőnyílások egy mozdulattal teljesen lezárhatóak, vagy nyithatóak. A gombok, kezelőszervek megvilágítása majdnem teljes, egyedül a zárógombnak lehetne szüksége háttérfényre.
A hátsó ülések támlája, a csomagtérben található karok meghúzásával ledönthető, amivel a csomagtér belső hosszúsága 100cm-ről 165 cm-re növekszik. A csomagtérajtó csodálatosan kiegyensúlyozott, egy enyhe rántással nyitható, vagy csukható. A csomagtérben találunk leszorító füleket, de nincsenek kis akasztók táska és szatyor számára. Ezek a kis kampók elvileg lehetnének a szériafelszereltség részei is, az ilyen „hasznos” autókban, vagy lehet, hogy az autótervezők nem járnak például zöldségeshez?
A GT kivitelű tesztautónk az intelligens kulcsot is tartalmazó Luxus Csomaggal volt felszerelve. Ezzel a rendszerrel a kulcsot ki sem kell vennünk a zsebünkből az ajtók nyitásához, zárásához, illetve az indításhoz. Ez egy jól kezelhető rendszer, de vajon ki volt az, aki ezt a kulcsot tervezte? Ez egy nagy lapos műanyag, 8 centiméter hosszú, úgy néz ki mint egy hitelkártya gombokkal. Egyszerűen túl nagy és esetlen ahhoz, hogy betegyük a nadrágunk zsebébe. Akkor már inkább az ingzseb, de például hány női felsőn találunk ilyen zsebet? Amikor ráfűztem a lakáskulcsom karikájára, szintén nagyon esetlenül festett. Szóval én inkább maradnék a hagyományos kulcsnál.
Végeredményként mégis csak gratulálhatunk a Mazdának, hogy egy újabb izgalmas autót hozott a piacra. Világosan látható, hogy ez a cég sportos, technikailag előrehaladott és innovatív formatervezésű autókat dob piacra ellenállhatatlan áron. A „Zoom-zoom” filozófia több mint marketing, így el kell fogadni, hogy néha igazat is mondhat egy reklám.