2024. November 21. Csütörtök - Olivér

MAZDA FURAI

Mazda Furai

Forrás: Mazda

 A Mazda a 2008-as detroiti autókiállításon ismét tanúbizonyságát adta, hogy bármikor képes leköthetetlen fantáziájú tervezői egy-egy elképzelésének megvalósítására. A most bemutatandó 450 lóerős wankel rendszerű erőforrással rendelkező Mazda Furai szupersportautó is a japán gyár merészségének köszönhetően születhetett meg. 


A szél hangja

 A Furai (ejtsd:furáj) japán szó lefordítva a 'szél hangja' jelentéssel bír, melyhez hozzátársítva az 'egy sportautó lelkével' szlogent, egy különlegesség iránti várakozás alakul ki mindenkiben az autó megpillantása iránt. De amikor először látjuk ezt a szépséget, akkor tudatosul bennünk, hogy a szupersportautó a 'Nagare' formai irányzat továbbfejlesztésének gyümölcse. A Furai létrehozásának célja az volt, hogy hidat képezzen a csak versenyzésre használható gépkocsik, illetve az igazán nagy teljesítményű utcai szupersportautók között.A Mazda Furai szupersportautó prototípus 1 méter alatti magasságával lélegzetelállító látványt nyújt utcai környezetben.

 A motorháztető alatt (már ha nevezhetjük annak) egy RENESIS bázisú 450 lóerős wankel rendszerű erőforrást találunk, melyhez 100%-os tiszta ethanol használatára lett beállítva. A Furai szerkezeti alapját a Mazda által az amerikai Le Mans versenysorozatban 2005-2006-ban használt Courage C65 versenyautó képezi.

 A Furai koncepció formái nem öncélúak, hiszen a Mazda szándékai szerint egyes elemeit használhatják a jövő sorozatgyártású modelljein, de sajnos a gyár kategórikusan elzárkózott a Furai sorozatgyártásának lehetőségétől.

Sajtónyelven

100% Alkohol

  A Mazda Furai koncepcióautó - amely a NAIAS Detroit, Michigen kiállításon debütált -, a 40 éves wankel rendszerű Mazda erőforrások és a gyár ezekkel kapcsolatos motorsport tevékenységének ünneplésére született. A Mazda díjnyertes és nagy sikerű koncepció autóinak sorában a Furai a legutolsó darab, amely a Nagare formai irányzat leginkább versenyszerű megnyilvánulásának tekinthető. A Nagare (ejtsd: na-ga-reh), a japán nyelvben áramlást és a mozgás megtestesítőjét jelenti.Felismerhetőek a Furai egyes elemein a Mazda által Nagare névvel illetett formai irányzat vonalai.

 A Furai ( a szél hangja ) egy olyan fajta autó, amely csak abban a gyárban születhetett, melynek minden gyártmányában  valamennyi részben egy sportautó lelke lakozik, de már a jövőbe és a környezet védelmére vetett szemmel, megújuló erőforrásból származó üzemanyaggal működik. Következésképpen a Furai erőforrása úgy lett beállítva, hogy a jövő üzemanyagainak kutatásában partner cég, a BP által kifejlesztett 100%-os ethanol üzemanyaggal üzemeljen.

 Mazdából versenyez a legtöbb.

 Észak-Amerikában minden egyes hétvégén több Mazda gépkocsi, illetve Mazda motorral hajtott jármű versenyez, mint bármely más márka típusai. Ennek oka az lehet, hogy minden Mazda szedán, kupé és sportautó úgy lett kifejlesztve, hogy a lehető legnagyobb dózist tartalmazza, a gyár védjegyének számító Zoom-zoom kezelhető teljesítményből és vezethetőségből, megfelelve a 'Mozgás emóciójának'.

 Azonban a Zoom-zoom több, mint egyszerűen az autó teljesítménye, jellemzői. A látvány és stílus is a Zoom-zoom, amit legjobban a korábbi Nagare bázisú formai tanulmányok, közöttük a 2006-ban Los Angelesben bemutatott Mazda Nagare, Mazda Ryuga (2007 Detroit), Mazda Hakaze ( 2007 Genf) és a Mazda Taiki, a 2007 Tokió Motor Show sztárja mutat be.Háttérben a Mazda Nagare, Ryuga és Hakaze koncepcióautók, míg az előtérben a Furai előtti utolsó tanulmány a sorban, aTaiki.

Nem öncélú koncepcióautók.

 A Nagare kulcsszó jelzi, hogyan tartja életben majd a Zoom-zoom szellemiséget a Mazda a jövő sorozatgyártású modelljeiben, kifejezve az erős mozgási igényt.

 Sok gyártó mutat be olyan koncepcióautókat és formai tanulmányokat, melyek csak kissé, vagy egyáltalán nem mutatják a sorozatgyártású modelljeik egyes ismertetőjegyeit. A Mazda megközelítése éppen ennek az ellenkezője. Mindegyik Nagare koncpció, beleértve a Furai-t is, segíti ennek a fajta felületkialakítási formai nyelvezetnek az evolúcióját, a jövöbeni felhasználhatóság felé. A Nagare nyelvezet megmutatja, hogy a mozgás ünnepe hogyan jelenhet meg a jövő Mazdáinak külső és belső felületi kiképzésében.A "dinamizmus szobrának" is elmehetne a Mazda Furai.

 Franz von Holzhausen, az Észak Amerikai Mazda Központ (MNAO) igazgató tervezője az az ember, aki a Furai-t létrehozó csapatot vezette. A következő szavakkal magyarázza a szupersportautó megalkotása mögötti gondolatot, "Azt az módszert kerestük, hogy egyfajta hídat képezzünk a Mazda Motorsport és a szériagyártású modellek között. Egy utcai és egy versenyautó rajongó ember beállítottsága merőben más, a Furai célja, hogy közös pontot találjon a különböző gndolkodásmódok között."

 " A Furai célja, hogy elhomályosítsa a határokat melyek tradícionálisan a versenypálya és a közút között húzódnak. A történelemben mindig volt egy hézag a csak vesrenyzésre alkalmas autók és az utcán használható nagyteljesítményű autók között - ismertebb nevükön szupersportautók - , melyek a közúton próbálják felülmúlni a versenyautókat. A versenyképes természetüknél fogva, az igazi versenyautók nincsenek felkészítve az utcai használatra, nagyon messzi vannak a közúti legalizációtól. Miközben néhány szupersportautó gyakran kilátogat a versenypályára, elsősorban utcai autók maradnak, nincsenek kellően felkészítve-felszerelve a versenyzéshez. A Furai célja ezt a távolságot áthidalni,"-folytatta Holzhausen.A Furai elhomályosítja a határt a versenyautók és az utcai szupersportautók között.  

 Mindezek ellenére a Mazda nem tervezi a közeljövőben a Furai versenyeztetését, illetve nem szerepel a terveikben egy utcai szupersportautó szériagyártása sem. A Mazda Furai inkább egy tervezési tanulmány amely az említett extrémitások között helyezkedik el. A Mazda egyszerűen kihasználta az alkalmat, hogy a szérimodellekhez képest nincs megkötve a tervezőinek keze, így az autókiállítások kötetlen világában bemutathatja a Nagare formai irányzat egy még közelebbi lépcsőfokát a valósághoz..

Versenyautó és az alapvető kincs. 

 Ahelyett, hogy a versenyautók anyagainak utánzatát és formai elemeit alkalmazták volna egy utcai autóban, a Mazda stratégiája inkább a szupersportautók manufakturális világához állt közelebb. A Mazda az amerikai Le Mans versenysorozatban két szezont végigversenyző Courage C65 szerkezetéhez nyúlt. Ez a sportautó eredményesen versenyzett a Mazdaspeed Motorsport Fejlesztési osztály logója alatt, a B-K Motorsport színeiben 2005-2006-ban. A Jamie Bach, Guy Cosmo, Elliott Forbes-Robinson és Raphael Matos által kormányzott versenyautó egy győzelmet és kilenc dobogós helyezést ért el az összesen 15 versenyen. A B-K Motorsport mindkétA Courage C65 versenyautó képezi a Mazda Furai szerkezeti alapját. szezonban az összesített harmadik helyen végzett, pedig 2005-ben Bach és Cosmo az év újonca díjat érdemelték ki.

 " Összhangban az ALMS jövőbeni szabály módosításaival, új zárt pilótafülkét terveztünk, amely sokkal alkalmasabb akár későbbi szériagyártásra is,"-mondta von Holzhhausen. " Az legfontosabb elem amin nem változtattunk, az 450 lóerős RENESIS bázisú R20B három rotoros wankel rendszerű bolygódugattyús erőforrás, amely a Furai eredő 'Zoom-zoom'-ját biztosítja. Az alapvető Mazda gépkocsi a mi gondolkodásunk szerint wankel rendszerű motorral rendelkezik; mint autógyár, nincs szándékunkban elhagyni alapvető kincsünket. Mi emberek ha a világ legjobb sorozatgyártású sportautóira gondolunk, a Mazda RX-7 okvetlenül köztük van."A Mazda RX-7 harmadik generációjának Circuit Trial fantázianevű egyedi kiadása.

Szélcsatorna helyett, száguldó laboratórium. 

A Nagare jegyében kifejlesztett koncepcióautók sorában a Furai a fordulópont. Miközben az előző négy modell az egy formanyelven belüli különböző formai lehetőségeket próbálta bemutatni, a Furai esetében minden a funkcióról szól. Minden egyes részletnek funkcionális szerepe van. Annak bizonyítására, hogy ez a koncepcióautó túlmutat a sztatikus (állás közben tanulmányozott)aerodinamikai elemzésen, a Mazda formatervezési, versenysport és fejlesztési csapata együtt dolgoztak a Furai-on, hogy az egy 290 km/h-val száguldó laboratóriumként demonstrálja funkcionális képességeit bemutatásakor.

  "A jelenkori versenyautók felépítési aránya minden tervező álma,"- mondja von Holzhausen. " A Furai magassága kisebb, mint 1000mm és közel 2000mm széles."Lapos és széles szörnyeteg a Mazda Furai.

Részletek főszerepben.

 Miközben a Furai megjelenése lenyűgöző, a projekt valódi szépsége - és legértékesebb kincse, valódi tesztpéldány mivoltában-, a részletekben lakozik, amit von Holzhausen és csapata egyesített.

  • A karosszéria felülete értékes alkalmat kínál a lényeges formai elemek, mint az agreszív első fényszórók és a Mazda jellegzetes ötpontos hűtőrácsa bemutatására.
  • Az első fényszóró elemei egyfajta segéd keretként segítenek a felhajtóerő csökkentésében.
  • A nagynyomású (negatív nyomás) részek az első kerekek felett is csökkentve lettek, szintén a felhajtóerő mérséklése érdekében.
  • A légáramlat csomag része, hogy az autó elejénél alul belépő levegő a karosszéria belső járatain keresztül jut el amotor hűtőihez.
  • Nagare formai megoldások az oldalsó felületen is megtalálhatóak, mint például a hátsó fékek, az olajhűtők és a sebességváltó hűtőnyílásai.
  • Egy az autó alatti diffúzor - ami a pilótafülke alatt kezdődik -, segít felszívni a levegőt amely a hűtőkön és a motortéren keresztül áramolva hagyja el az autó hátulját.

  A Mazda formatervező és fejlesztő csapata együtt dolgozott a Swift Engineering céggel, a Furai aerodinamikai karakterisztikájának finomításában, elérve azt, hogy az autó nagy sebességnél is az úthoz legyen ragasztva. A Swift Engineering-el való eredményes kapcsolaton keresztül készült a Mazda/Cosworth motorú Champ Car Atlantic együléses versenyautó fel és alépítménye is. A Furai fejlesztése során a csapat a komplex CFD szoftvert használta, hogy különböző Nagare formai elemek magas funkcionális hatásfokát érje el. Turbulencia, leszorítóerő, felhajtóerő és átfogó esztétikai szempontok által vezérelve.A hűtőnyílások Nagare formai elemként a funkció szolgálatába vannak állítva

Kell egy utas is.

 Mivel egyenesen a versenypályáról származik, a Courage szén-kompozit váza érintetlenül került át az új Furai karosszériája alá, beleértve a jobb oldali vezetőülést . A versenyautók puritán belseje helyett a pilótafülke sokkal komfortosabb, bár továbbra is nagymértékben rendelkezik funkcionális részekkel. Például elektronikus kijelzővel és sebességváltót vezérlő fülekkel van szerelve a kormánykerék.

 A Furai alapját képező versenyautóban az utasülés helyét elektronikus berendezések foglalják el, melyek máshol lettek elhelyezve, hogy egy utas is elférjen az autóban. Maga az utasfülke valamivel szélesebb az eredetinél, hogy elegendő fej- és vállteret nyújtson, valamint megfelelő kilátást biztosítson. A lepkeszárny szerűen zsnérozott ajtókon igen egyszerű a ki- és beszállás. Ez esetben a hosszú távú autóversenyzés világában már bizonyított megoldást vette át a tervezőcsapat.450 lóerő esetén nem hátrány, hogy gyakorlatilag minden, az autó kezeléséhez szükséges dolog a kormányon helyezkedik el

Stabilizáló és éltető levegő.

 "Egy dolgot megtanultunk a számítógépes modellezéssel kapcsolatos tanulmányokon keresztül mégpedig, hogy nincs szükség nagy hátsó szárnyra, hogy az autó elején keletkező leszorító erőket kiegyensúlyozzuk . A motor töltőlevegőjét a Swift által egy évtizede, az Indy Car versenyeken történő felhasználásra létrehozott 'Turbó Nyelv' egy különleges változata biztosítja. Ez valamivel a környező tetőfelület fölé emelkedik, így a határréteg feletti, tiszta levegőt szívja be. Az általunk alkalmazott végső megoldás olyan magas hatásfokú, hogy a Swift-tel közösen szabadalmaztattuk is azt. Természetesen az sem mellékes, hogy valódi műalkotásról van szó, és hogy a formaterv szerves részeként kívántuk alkalmazni azt."Jól láthatóak a Mazda Furai hátul elhelyezett motorja feletti már-már művészi ki és beömlő levegőnyílások.

 Az új kompozit elemek létrehozásának fontos  feladatával a kaliforniai Irvine-ban működő Aria-csoportot bíztuk meg, akik a borítóelemeknek a Courage vázra történő illesztésében szorosan együttműködtek az észak-amerikai Mazda házon belüli fejlesztőcsoportjával. A sötét, matt kidolgozás a piros és narancs diszítőelemekkel a legendás Mazda 787B versenyautó festését idézi.

Mindegy mit eszik.

 A Mazda Furai nem csupán formailag kísérletezik a jövő lehetőségeivel, de az alternatív üzemanyagok terén is úttörő lépést tesz. A Mazda a közelmúltban meghirdetett 'fenntartható Zoom-zoom' kezdeményezésével, illetve a benzintől való, több versenyágban is érzékelhető eltávolodással összhangban, a Furai nagy teljesítményű, háromtárcsás motorját úgy állítottuk be, hogy 100% etanollal (etilalkohollal) üzemeljen. A benzin teljes kiküszöbölésével az E100 használata révén a Mazda Furai károsanyag-kibocsátása a hasonló teljesítményű autóknál igen ritkán tapasztalható, alacsony szintre csökkent.A BP ( British Petrol) olajtársaság logója a Mazda Furai orrán.

 John Doonan, a Mazda amerikai versenysport fejlesztési szakágának igazgatója, a következőképpen magyarázza az alternatív üzemanyag használata melletti elhatározást," A British Petrol - az egyik kulcsfontosságú technikai partnerünk a versenyzésben,- segített lehetővé tenni az E100 használatát. A amerikai hosszútávú versenyeken 2007-ben előírt E10 és E100, mára az egyetlen elfogadott üzemanyaggá vált az Indy Racing sorozatban, így mi is ebbe az irányba fordítottuk fejünket, mellyel ráadásul a Mazda környezetvédelmi profilját is hangsúlyozhatjuk.

 Büszkék vagyunk, hogy a BP a partnereink közé tartozik, mely vezető cég az megújuló erőforrásból nyert üzemanyagok fejlesztése területén. Legutóbbi bejelentésük szerint 500 millió USA dollárt fektettek az ezzel foglalkozó részegységükbe. Ráadásul a cég, mint 'Zöld' szemléletű vállalat van jelen a piacon, ami a Mazda számára is megkívánt jellegzetesség a Zoom-zoom teljesítmény országúti és versenypályai forszírozása során. A Mazda wankel rendszerű erőforrásai bizonyítottan működőképesek különböző fajta alternatív üzemanyagokkal, köztük a hidrogénnel is, de a mostani az első alkalom, hogy az eddigiektől eltérő ethanol bázisú üzemanyaggal operáljon. " Mazda bolygódugattyús motorjának unikális képessége, hogy a legkülönbözőbb féle üzemanyagokkal is képes működni."

MAZDA FURAI VIDEO, MAZDA FURAI VIDEO2,

További képek legalul.Valakinek szólni kellene, hogy engedje ki a ragadozót a ketrecből! Bárcsak szériagyártmány válhatna a Furai-ból.   

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

ádám | 2011-10-07 17:36 Válasz erre

ilyen nagy jó az autó kéne nekem is :D

Nismo | 2011-07-06 13:54 Válasz erre

Teljesen felesleges rá a turbo így is több mint 500 pacija van és kevesebb mint 700 kiló ergo turbo nélkül is eszméletlen jól megy.

kbf50 | 2008-12-28 17:31 Válasz erre

Az új RENESIS 16X 3tárcsás változatát kellene gyártani DSG váltóval!

brigi | 2008-09-27 18:54 Válasz erre

szevasztok jo a kocsi

robi | 2008-09-26 12:39 Válasz erre

na mar nem is huzom az idot el mondom mit akarok mondani
ez a kozsi nagyon szep tetszenek a korvonalai a kipufogoja az eleje a spoilerje na meg minden tetszik onoktol kernem hogy kuldjenek egy par kepet hogy meg mutathassam masoknak is

StationW:) | 2008-05-14 19:32 Válasz erre

Beszarás....
Gyárthatnák, vége lenne mindennek Lambo téren...nomeg egy turbót rá....vagy kettőt:)

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó