2024. December 21. Szombat - Tamás

MAZDA RX-8 HiFi.

Mazda RX-8 HiFi

Forrás: Autó-Expanzió Kft.

 Korábban már írtunk erről az autóról, illetve a beleszerelt HiFi rendszerről, de most újra elővettük a piros Mazda RX-8 témáját, hiszen a benne található nem éppen mindennapi audio rendszer az eltelt időszakban több ponton is átalakult cégünk műhelyében.


Nyugdíjazott BOSE.

 A Mazda RX-8 Revolution kivitelű autóban gyárilag Bose hangrendszer volt. Nagyon sok ember megelégedne ezzel a négy betűs márkajelzéssel illetett audió rendszerrel, de nem úgy a piros RX-8 tulajdonosa. Éppen ezért az új HiFi rendszer beépítése előtt az autóból kiszerelésre került az összesen 10 darab gyári Bose hangszóró, illetve a BOSE hangprocesszor-erősítő egység is. Az eredeti 6 lemezes cd-váltós fejegység akár a helyén is maradhatott volna, de az a súlycsökkentés áldozata lett. Hogy miért maradhatott volna a helyén? Na nem azért mert annak jelei "táplálják" az erősítőket, hanem annak okán, hogy a középkonzolt a helyén kellett hagyni az autóban, hiszen az RX-8-ban az I. generációs Mazda6-hoz hasonlóan a fűtés-szellőzés egyes vezérlő jelei is "átmennek" a gyári audió egységen.Mazda RX-8 középkonzol alá került a Kenwood fejegység, amely egyedi bőrözött takarópanelt kapott, Az installáció ma már a középkonzol dupla DIN nyílású csredarabjával is megoldható lenne.

Új főnök.

 A középkonzol tehát maradt és alá került beépítésre az új fejegység.

Már kapható utólagos fejegység vagy monitor beszerelését lehetővé tevő középkonzol is a Mazda RX-8-hoz.( Azóta már cégünknél rendelhető Mazda6-hoz és Mazda RX-8-hoz szabvány méretű 1 DIN-2 DIN audio fejegységek beszerelését lehetővé tevő középkonzol is, lásd képünkön)

 Az eredeti gyári fejegység csak hangszóró jelszintű kimenettel rendelkezik, amivel akár erősítőket is lehet hajtani, de soha nem érhető el olyan hangzás, mint egy vonalszintű kimenettel, főleg ha az kimondottan magas feszültségű. Ez volt az elsődleges oka annak, hogy utólagos beépítésű fejegység lett alkalmazva. Ez pedig nem lett más, mint a tulaj előző autójából "megörökölt" Kenwood  KDC-M9021. Az elektromos motorral ki-be forduló MASK mechanikás előlappal rendelkező fejegység temérdek szolgáltatása közül itt a legfontosabb az volt, hogy nem kevesebb, mint 4,5V-os zenei jelekkel tudja ellátni az erősítőket, és így az erősítők (róluk később) érzékenységét, azonos hangerő mellett lejjebb tudjuk venni, amivel a jel-zaj arányt jelentős mértékben tudjuk növelni. A Kenwood végül a Mazda RX-8 középkonzolja alá került, a hamutartó helyére. Ehhez persze a műanyag alkatrészek kismértékű átalakítására is szükség volt. Ez a hely jobb kompromisszum, mint akár a kesztyűtartós elhelyezés, vagy esetleg a műszerfal felső része. A gombok kezelésével sincs probléma, hiszen egy megfelelő "illesztő" segítségével, az RX-8 kormányán található eredeti gombokkal is vezérelhetjük a Kenwood főbb szolgáltatásait.

 A Kenwood összesen három pár RCA kimenettel rendelkezik. Ebből egy-egy pár szélessávú, míg a harmadik egy szub, azaz mélysugárzó hajtására alkalmas kimenet.

Csúcsminőség öt csatornán.

 Kövessük hát az egyes  RCA kábeleken elindulva a hang útját! Az első kábel egy háromszorosan árnyékolt High-End Phoenix Gold QLX (25000,-Ft) darab. Ennek egyik aranyozott dugójú végére 220 Hz feletti jelek érkeznek a Kenwood KDC-M9021-ből. A kábel másik végén a jelek egy ötcsatornás, kiváló minőségű Helix HXA 500Q erősítőbe érkeznek. A következőkben nézzük, hol is van elhelyezve ez az erősítő a wankel rendszerű motorral szerelt sportautóban, illetve mi is a dolga?A Helix HXA 500Q ötcsatornás erősítő, a beszerelés "főpróbája" közben. Jól látszik a plexi híd, amely az erősítőt tartja a "kalaptartó"alatt.

 A HELIX HXA 500Q, illetve erősítőtársa (róla később) egy vastag plexiből (merev és könnyű) hajlított tartóra lett felcsavarozva. Ez a szögben meghajlított tartó a Mazda RX-8 hátsó ülései mögött helyezkedik el, a "kalaptartó" és a csomagtérpadló között. Így a szuperlapos Helix erősítők minimális helyet foglalnak el és nem volt szükség nehéz tartópanelek használatára sem, hiszen az egész RX-8 HiFi beszerelés egyik sarokpontja az volt, hogy csak a lehető legszükségesebb mértékben növekedjen az autó tömege. A hasonlóan drága beépítéseknél megszokott látványos fényezett paneleket így ne keressen senki ebben az autóban. Mindenből csak annyit, amennyi az ezekkel a készülékekkel elérhető legjobb ( megjegyezzük, hogy ez az állapot egyébként nem igazán létezik :)   ) hangzáshoz kellett.Beszerelés előtt. Nem csak High-End hangjuk miatt esett a választás a Helix erősítőkre, hanem elérhető áruk és lapos kivitelük is közrejátszott benne.

  Az elképesztően lapos kivitelű ötcsatornás Helix erősítő belsejét saját plexi fedelén keresztül csodálhattuk meg, amíg nem került az autóba. Beszerelt állapotában, a kalaptartótól már nem férünk hozzá, de ha valamelyik potméterén a sok közülA Focal 100 KP szett neodímium mágnesű középsugárzója a Mazda RX-8 ajtóborításán. állítani kellene, akkor a mélysugárzó láda kivétele után egyszerűen leszerelhetjük. A 4x60W + 1x200W (4 Ohm) szinuszos teljesítményű audiofil HELIX HXA 500Q-ra több feladat is hárul. Egyrészről két csatornájából, 3,5 négyzet milliméter keresztmetszetű 99,9999%-os tisztaságú rézből készült Rockford Fosgate Obsidian hangszórókábelen keresztül hajtja - a 220 Hz feletti frekvenciatartománnyal -, az ajtókba szerelt FOCAL 100 KP Power szélessávú hangszóró szettet...

 Minőség, szűk helyekre.

 A 10 cm átmérőjű FOCAL 100 KP Power középsugárzók egyedi készítésű A jobb hangzás érdekében zárt házat kaptak a Focal középsugárzók a Mazda RX-8 ajtóborításában.konzolt kaptak a Mazda RX-8 elsőajtóborításainak felső részén. Érdekesség, hogy a még jobb hangzás miatt, illetve, hogy a szintén az ajtókba szerelt további hangszórók lökései ne zavarjanak bele a "munkájukba", a Focal középsugárzók üvegszálas gitt és egyéb anyagok kombinációjával készült, kb 0,7 literes zárt (!!!) házat kaptak. Sokan kérdezhetik, mindez hogyan fért el úgy, hogy a panelok alig állnak ki az ajtóborítás síkjából. Ehhez az kellett, hogy a Focal 100 KP közepek beépítési mélysége - hála a neodímium mágnesnek - nem éri el a 40 mm-t. A közepek kívűlről látható panelja az ajtó eredeti bevonatával egyező kivitelű bőrbevonatot, illetve hangszóróselyemmel bevont védőkeretet kapott.

Fekete hangszóróselyem bevont fedél alatt rejtőzködik a Focal szett középsugárzója az egyedi konzolon, a Mazda RX-8 ajtaján.

 A szélessávú FOCAL szett magassugárzói TN52 -es típusú, a francia gyártóra jellemző inverz membránú High-End darabok. Ezek az RX-8 gyári magasainak  helyére, az ún. tükörháromszögbe kerültek. A szett igen komoly passzív keresztváltói az erősítőhöz közel lettek elhelyezve. A magasak háza a jövőben átalakításon megy majd keresztül, hogy a kicsiny hangszórók jobban a hallgatóság felé tudjanak fordulni.A TN52-es inverz dóm magassugárzó és a Power szériás középsugárzó igen közelé helyezkedik el egymáshoz, ami szintén nem hátrányos dolog a hangzás szempontjából.

 Center szerepben.

 Menjünk tovább az ötcsatornás HELIX erősítő következő két csatornájára! Ez a két csatorna nem mást hajt, mint a műszerfal tetején elhelyezett két centersugárzót. Centersugárzóra azért volt szükség, mert az RX-8 utasterében az egyik oldali szélessávú szetthez sokkal közelebb van a fülünk, mint a másikhoz. Éppen ezért a két oldal között elhelyezett centerek segítenek középre helyezni bennünket a színpad előtt.

Miért nincsenek hátul is szélessávú hangszórók? A válasz a következő: Amikor a valóságszerű hangzást keressük, megállapíthatjuk, hogy hátulról nem érkezhetnek a fülünkbe a hangok. Furcsa lenne, ha a koncertteremben a zenészek a hátunk mögött játszanának, ugye? Persze ma egyre nagyobb divat a többcsatornás pl.: 5.1 hangrendszer, de ezeknek inkább csak a szándékosan erre alapozott hangmérnöki munka mellett rögzített felvételeknél van kiemelkedő jelenősége. Azaz filmeknél, illetve egyes egyedi hanghatásra összpontosító, főleg modern zenei stílusoknál 

Két kis púp a műszerfal tetején a két darab csúcsminőségű 5cm-es Helix RS802 Competition dómsugárzó.    Persze, nem lehet minden frekvenciát a center középsugárzókra bízni; az alsó középtartományt, illetve a legfelső magastartományt le kell vágni róluk, mert így nem zavarják a zenei hangfelvételek során a hangmérnök által megálmodott sztereó hangképet.A csúcsminőségű Helix középsugárzó dómok, az erősítőkhöz hasonlóan exkluzívitást sugárzó fadobozban érkeznek. Számszerűsítve a 600-5000 közötti hangtartományt kapják a HELIX RS802 Competition 5cm-es szövetdóm membránú felsőközép sugárzók. A Mazda RX-8 műszerfalába két darab, ilyen gyárilag hangolt üreges szövetdóm közép került beszerelésre, mivel a mai HiFi piacon már nem igazán lehet fellelni valódi mono centersugárzó erősítőt (mint anno a Rainbow terméke volt). A mono hatásra viszont szükség van, hogy a sztereo hangkép ne sérüljön. Lehetett volna csak egyet alkalmazni, viszont ahhoz túl kicsi a szövetdóm felülete, azaz élettartam csökkentő mértékben hajtani kellett volna ahhoz, hogy partiban legyen a többi hangszóró hangerejével.   Végül a mono hatást úgy A HELIX erősítőbe a plexi fedél leszerelése után tudjuk behelyezni a kívánalmaknak megfelelő HCC hangváltó kártyákatsikerült megközelíteni, hogy nagyon közel van egymáshoz elhelyezve a műszerfal tetején a két, egyébként sztereóban hajtott center.  A bandpass üzemmódot a HELIX HXA 500Q erősítőhöz rendelhető HCC5 hangváltó kártyával sikerült elérni, amit mint már említettünk HP=600, LP=5000 értékekre állítottunk. A Focal-ok és Helix középsugárzók közötti megfelelő hangerő arányt az erősítő bemeneti jelszint szabályzóival lehetett biztosítani 

                                   Szerves részét képezik a műszerfal felső részének a Helix RS802 dómok.

 Mélység nélkül nem lehet.

 Maradt még egy csatornája az ötcsatornás Helix erősítőnek. Ez pedig nem más, mint egy kimondottan mélysugárzónak fenntartott csatorna. A csatorna forrásjelei a Kenwood fejegység szintén kimondottan mélysugárzó meghajtására fenntartott RCA kimenetéből érkeznek, egy sodort kivitelű (High End) Rockford Fosgate Riot Gamma-Geometry kábelen. A vágási frekvenciát a fejegységen belül is lehet állítani, mely esetünkben a hangtartomány 80 Hertzen felüli frekvenciáit vágja.

                                              Mivel a mélysugárzó ládák általában a csomagtérben vannak elhelyezve, ezért elvileg furcsa lenne, hogy a hangok mögülünk érkeznek. (A koncertteremben sem háttal ülünk a színpadnak). Szerencsére vagy nem, a természet a segítségünkre "sietett", hiszen az emberi fül nem képes a 200Hz alatti hangok érkezési irányának megállapítására. Így a 80 Hz felett elhalkuló mélyláda nem zavarja a színpadképet.Az egyedi formájú mélysugárzó láda és a hátsó ülések támlája, illetve a "kalaptartó között helyezkedik el a két HELIX erősítő.

 Az erősítőbe beérkező jelek felerősítve Rockford Fosgate White Wolf ( 4qmm) hangszórókábeleken futnak a mélysugárzó láda irányába. A körülbelül 30 literes kárpitozott, zárt mélysugárzó ládában pillanatnyilag egy "négyszögletes" 25 cm-es KICKER Solo-Baric S10L7 hangszóró található. A szögletes formának köszönhetően a teljes membránfelület gyakorlatilag megegyezik egy kör alakú 30 cm átmérőjű hangszóró membránfelületével. Az alumínium öntvénykosaras, duplatekercses rezgéskeltő akár 600-800 Wattot is tud kezelni. Két tekercsét párhuzamosan kötve, esetünkben 2 Ohm eredő ellenállásra van kalibrálva, melyet így 400W teljesítménnyel tud táplálni a HELIX ötödik csatornája. A mélysugárzó láda az erősítők mögött és alatt helyezkedik el, szinte teljesen rátolva a hátsó ülések háttámlájára. A 20 mm-es MDF-ből készült sokszögű láda bármikor könnyedén kivehető, hála a méretezésnek és a Neutrik Speakon gyorscsatlakozónak. A mélyhangok akadálytalanabb utastérbe jutása érdekében a hátsó ülések támlája mögül a műanyag lapok leszerelésre kerültek, illetve a sílécalagút zárófedelének szerepét is egy hangszóróselyemmel bevont panel vette át. Így a selyemmel bevont panelen, és a kalaptartó hangszóró rácsain keresztül az erősítők szellőztetése és klímatizált levegővel ellátása is megoldott.A brutális teljesítményű, de akár finom hangzásra is képes Kicker szubbasszus sugárzó.

 Az autó tulajdonosa egyébként a közeljövőben szeretné "tehermentesíteni" a mélysugárzótól az ötcsatornás erősítőt. Ehhez egy Helix E10 Esprit digitális monoblokk erősítő vásárlása van tervbe véve. A nagy energiaigényű mély leválasztása után a jelenleg terhelt ötcsatornás erősítő még jobban tud majd "koncentrálni" a szélessávú rész meghajtására. Szintén tervbe van véve egy otthon "pihenő"  Helix W12 mélysugárzó kipróbálása, mely a kissé teljesítményzabáló Kickert küldheti "nyugdíjba".

 Az előzőekben végigmentünk a "hang" útját követve az első két RCA kábelen, de egy még hátra van.

 Földrengés az ajtókban.

 A harmadik fejegység kimenetről a jel egy Phoenix Gold QLX RCA kábelen indul el, egy HELIX A2 Competition típusú csúcsminőségű erősítő irányába.A 2 Ohm-os terheléssel 2x270 wattot produkáló szuperlapos, átlátszóA hatalmas teljesítményű, de audiofil hangzásra képes HELIX A2 Competition kétcsatornás erősítő. fedeles gyönyörűség a már említett plexi kereten helyezkedik el a hátsó ülések mögött. Feladata, hogy Rockford Fosgate White Wolf (4qmm) hangszóró kábeleken keresztül meghajtsa az első ajtókban elhelyezett 2-2 darab, összesen négy kick-bass hangszórót. Az erősítő hangváltói bandpass üzemmódban csak a 80 és 320 Hz közötti frekvenciatartományt ( Fontos, hogy a minimum két oktáv legyen meg!) küldik a hangszórókra.  A hangszórók típusa EMPHASER ECP6 Kick. Kifejezetten a szubbasszus feletti 2 oktáv tartomány visszaadására lettek tervezve, ezért nem is szabad a felsőbb frekvenciatartományt rájuk bízni. A 16cm átmérőjű, kisebb mélysugárzónak A két Emphaser ECP 12 KIck az RX-8 ajtajában.megfelelő felépítésű, szénszálas membránú darabok csak ezt a szűk frekvenciatartományt tudják kezelni, de azt nagyon. Mivel a Mazda RX-8 első ajtóiban gyárilag 1-1 darab 20cm-es hangszóró van, ezért üvegszálas gitt és MDF lapok segítségével, át kellett alakítani az ajtópanelok kívülről nem látható belső felét. A brutális EMPHASER-ek miatt a megfelelő rezgéscsillapítás sem maradhatott el. Erről bitumen lapok és ajtónként 1-1 liter Rockford Fosgate Noise Blocker rezgéscsillapító folyadék gondoskodott. Sziszifuszi munka volt az ajtópanelen az eredetileg "bevakolt" hangszórórács lyukak egyenkénti kifúrása. Erre azért volt szükség, mert a 2x16 cm-es kick-basszus hangszóró nagyobb felületen "sugároz" kifelé, mint az eredeti ajtónként egy darab 20cm átmérőjű mélyközép.Az Emphaserek 4 Ohm-os tekercsei párhuzamosan vannak köve, így eredőben 2 Ohm-mal terhelik az erősítő jobb és bal csatornáját.

Fulladozásmentes tápon.

 Nem beszéltünk még a jó minőségű hangzás alapfeltételéről, a megfelelő áramellátásról. A legjobb erősítő sem hozza formáját, ha egy vékony villanyvezetéken kapja az éltető áramot. Az RX-8 esetében erről szó sem lehet. Az autó wankel rendszerű Renesis erőforrása egy 100 Amper töltésre képes generátoron keresztül táplálja, a gyári akkumulátor helyét átvevő spirálcellás OPTIMA 1050 akkut. A spirálcellás technológia következtében a piros tetejű amerikai darab nem nagyobb egy közepes méretű akksinál, mégis akár 1050 A leadására is képes. A dinamikus zenei csúcsoknál jól jön, hogy a nagy cellafelületek miatt nagyon gyorsan kinyerhető belőle az áram az erősítők számára. Nem mellékesen az RX-8 motorja indításának és az elektronikai segédberendezések áramellátásának is jót tett a hatalmas teljesítményű akkumulátor.Impact gyártmányú sarukon keresztül csatlakoznak a kábelek a spirálcellás Optima akkumulátorhoz.

 Persze ilyen teljesítményű rendszer esetén okvetlenül szükséges egy pufferkondenzátor alkalmazása is. Ennek az a feladata, hogy az erősítőktől viszonylag messze elhelyezkedő akkumulátor nem képes "kisimítani" az erősítők áramfelvételében kialakuló hullámokat-csúcsokat, ami a jó hangminőség egyik alapfeltétele. Mivel a kondenzátor nagyon közel van azKözvetlenül az erősítők előtt helyezkedik el az 5 Farados kondenzátor, így bármikor képes azok "áramszomját" villámgyorsan kielégíteni. erősítőkhöz, a zenében található gyorsan kialakuló dinamikai csúcsok esetén villámgyorsan ki tudja elégíteni az erősítők plusz áramigényét. Így került a két hátsó ülés közötti hangszóró selyemmel bevont panel mögé egy nem kevesebb mint 5 Farad-os (!!!) MONACOR Hybrid-Carbon kondenzátor. A kondenzátor és az akkumulátor között két darab 20 mm2   -es tápkábel tartja a pozitív kapcsolatot, aranyozott csatlakozókon keresztül. A negatív kapcsolatról rövid testkábel gondoskodik az karosszériához csatlakoztatva. nem elhanyagolható, hogy a megfelelő tápellátás érdekében a motortérben szintén beszerelésre kerültek további testkábelek az akkumulátor és a karosszéria közé! A kondenzátor két oldalára kerültek a FOCAL szett keresztváltói. A MONACOR előtti hangszóróselymen (panel) keresztül jól látható a töltési feszültség, illetve a kondenzátor neonjának kék fénye sötétben diszkréten bevilágítja az egész utasteret.

 Az interconnect (RCA) kábelek az autó jobb oldali belső küszöbjei tövében futnak, a hangszóró és tápkábelek pedig a kardánalagút tetején.Még "véglegesítés" előtt a behúzott táp és hangszóró kábelek.

 Meghallgatás.

 Hogyan szól? Szépen és kiegyensúlyozottan. Mivel minden hangszóró tehermentesítve van a számára nehezebben kezelhető frekvenciáktól, ezért a hangzás dinamikája szinte határtalan. Persze ebben a kiváló HELIX erősítők és a megfelelő kábelezés is szerepet játszik. Az erős kickbasszus tartomány pengeélessé teszi a mélytartományt, jól kiegészítve a szubbasszus sugárzót. Retteghetnek, illetve örülhetnek a hangmérnökök is, mivel a Focal szélessávú szett és a Helix center hangszórók kíméletlenül megmutatnak minden apró zenei részletet  Persze a hangzás szubjektív dolog és mivel egy igen bonyolult rendszerről van szó, az állítási lehetőségek száma hatalmas. Ebből adódóan mindig ott munkálkodik az ember fejében, hogy vajon a maximumot hozta ki a lehetőségekből? A műszeres beállítás sem segít ezen, mert az autó elindulása után a külső menetzajok miatt már nem az igazi, az autó álló helyzetében műszerrel beállított frekvenciamenet. A rendszert hallgatva, talán igen a válasz az előző kérdésre, nehéz benne hibát találni. A zenészek a műszerfalra költöztek és magánkoncerttel ajándékoznak meg bennünket. Garantáltan új élmény minden dal a Mazda RX-8-ban ülve!Amikor nem kanyargós az út, vagy éppen dugó van, a HiFi egészíti ki a Mazda RX-8 által nyújtott élményeket.

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:

Kommentek

Molnár Adrián | 2010-01-29 18:19 Válasz erre

Én kezdő hifis vagyok,de nem értem. Tényleg ennyire nem volt lehetőség a tápot az rca-val ellenkező oldalon áthúzni? Nem túl szerencsés,elég közel fut egymáshoz a kettő a kép alapján. Nem elviselhetetlen a generátor zaja járó motornál? Azért ugye szempont hogy menet közben is lehessen élvezni a zenét?

mazda-auto.hu | 2009-01-06 12:48 Seprenyi János (2008-12-29 22:45 ) részére Válasz erre

Sajnos az olcsóbb Metra gyártmányú két DIN-es középkonzol az európai Mazda6 kivitelekben nem használható. Nem fog menni a középső kijelző. A Japánból rendelhető használható kit viszont mire ideér közel 130000,-Ft.

Seprenyi János | 2008-12-29 22:45 Válasz erre

Segítséget szeretnék kérni, van egy 2003-as mazda 6-osom nem navis hanem sima 6 lemezes gyári fejegység és ki szeretném cserélni a gyári cuccot kétdines cuccra és úgy hallottam, hogy létezik 2 dines teljes előlap. Érdeklődnék, hogy ez valós állítás és ha igen akkor mennyibe kerül ez az előlap? Tisztelettel: Seprenyi János

mazda-auto.hu | 2008-12-12 16:40 Mik972 (2008-11-25 12:16 ) részére Válasz erre

Nem vitatjuk az általad leírtak igazságát, de meghallgatás nélkül minősíteni valamit, nem feltétlenül helyénvaló dolog. A lehetséges hátrányokat kiemelted, ezzel szemben a cikkben részletesen le van írva, melyik jellemzőnek milyen előnyei vannak.

Mik972 | 2008-11-25 12:16 Válasz erre

Ez a cikk jó példa arra, hogy hogyan dobjunk ki rengeteg pénzt álmokra, ill. valósnak vélt mítoszokra, ami általában jellemzi az elvakult audiofill embereket. Néhány példa: minek az extrém magas RCA kimenőszint, mikor az erősítő bemenő potiján elvész a jeltöbblet. Ez, ha belegondolunk még ronthatja is a jel/zaj viszonyt, mivel felesleges plusz erősítés van a rendszerben. Ugyanis a végfok erősítése nagy valószínűséggel fix, csak épp előtte van egy poti, ami lerontja azt. A nagyobb jelszint a külső zajok ellen véd inkább, de ez meg a meghajtó fokozat kimeneti impedanciájától nagymértékben függ! (ugye nem kell tovább ecsetelnem a ráült zaj tulajdonságait..) Másik tévedés: minél több hangszóróra osztjuk szét a frekitartományt, annál jobb. Azért csak ésszerűen! Ugyanis a kommutálásnál érdekes járulékos jelenségek lépnek fel a szűrőfokozatok fázistolása miatt, ami az egész hangképet elronthatja! Hiába a 25000 Ft-os oxidmentes, irányított, többszörösen árnyékolt kábel, ha az egyébként szuper, drága részegységeket összeépítve, ha azok nem illeszkednek egymáshoz. Ilyenkor megette a fene az egészet! Mivel minden meghallgatás szubjektív, és hát nem akármilyen kocsiba, igen drága kütyüt építettél, senki sem fogja azt mondani, hogy a nagybőgő hangja kicsit el van kenve, vagy a cin-ek kissé ércesek... Főleg, ha a motor/útzajtól nem lehet hallani az apró részleteket...

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Ferrari 288 GTO 1984

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm

Tengelytávolság: 2450 mm

Hasmagasság: 120 mm

Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok

Szelepek száma: 32

Furat/löket: 80 / 71 mm

Sűrítési viszony: 7,6:1

Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     2855     
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     496/ 3800

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8

Végsebesség: 305 km/h

Több autó