2024. December 30. Hétfő - Dávid

2005.09.29.

Koncepció

A MAZDA RX-8, és a motorolaj.

A MAZDA RX-8, és a motorolaj.

Rengeteg találgatás folyik még jelenleg is, melyik a legmegfelelőbb motorolaj a Mazda RX-8 forgódugattyús erőforrásához, szabad-e szintetikus olajat használnunk. Köztudott, korábban a Mazda gyár nem javasolta ezek használatát. Az alábbi, technikai jellegű cikkünkben megpróbáljuk eloszlatni a bizonytalanságokat a témában.


A hagyományos ásványi olajok szörnyű hosszú ideje van alkalmazva a különböző robbanómotorokban. Még mindig képesek magasabb szintű elvárások teljesítésére. Azonban alacsony hőmérsékleten gyengén teljesítenek, és ami korábban elég volt, a 20w és 15w-s olajok korában, az napjaink elvárásainak már nem felel meg. Ásványi olajokkal nehezen teljesíthető a 10w-s szint, és nem elérhető az 5w, 0w alacsony hőmérsékleti besorolás.

Az első szintetikus bázisolajokat PAO-nak nevezték( poly alpha olefins). Ezek kémiai úton lettek szintetizálva gáz molekulákból, és az ásványi olajokkal szembeni lényeges eltérésük, hogy ezeknek a olajoknak a molekulái azonos alakúak és méretűek voltak. Ez a tulajdonságuk biztosította a nagyon kedvező teljesítményüket alacsony hőmérsékleten, megfelelve az 5w, vagy akár a 0w szinteknek.

A PAO alapolajoknak azonban van két nagy problémájuk. Egyik az, hogy meglehetősen drágák. A másik, hogy a motorolajokban használt, azok teljesítményszintjének  biztosításához alkalmazott adalékokkal nem keverednek megfelelően. A megfelelő elvegyüléshez egy újabb szintetikus bázisolajra, észterekre van szükség. Az észterek pedig még drágábbak mint a PAO szintetikus alapolajok.

Sokkal korábban egy másfajta módon előállított szintetikus olaj lett kifejlesztve. A kémiában hidro-krakkolásnak nevezett eljárással lett az alapolaj szintetizálva.  A megszületett alapolaj neve hidro-krakkolt vagy III. csoportú bázisolaj lett. A tulajdonságai nagyjából megegyeznek a  PAO-val kivéve, hogy maximum -35 fokig szivattyúzhatóak könnyen, azaz az 5w szintet teljesítik, de a 0w szintet nem képesek teljesíteni. Ez az egyik magyarázata miért olyan drágák a 0w teljesítményszintű olajok.

A hidro-krakkolt szintetikus alapolajoknak jó a keverőképessége a különböző motorolaj összetevőkkel, nincs szükség észterekre, mint a PAO-t használó szintetikusoknál.

Összeségében jelenleg elmondható, a 0w-s olajok mindig teljesen szintetikusak (PAO-val és észterekkel). Az 5w és 10w olajok lehetnek részszintetikusok, amelyek tartalmaznak ásványi és szintetikus összetevőket, bár az 5w-s motorolajoknál már túlnyomórészt szintetikus összetevőket alkalmaznak, a megfelelő alacsony hőmérsékleti viselkedés miatt. A 15w-20w szintek teljesíthetők szintetikus összetevők nélkül is.

Az olajok teljesítménye:

Egy olaj teljesítményszintje nem határozható meg azáltal, hogy szintetikus vagy nem, még kevésbé a szintetikus összetevők által. Két paraméter határozza meg egy adott olaj besorolását:

1. A SAE viszkozitása (vastagsága) az olajnak. Ez az autógyárak által elfogadott szabvány. Két számból áll. Az első szám a W előtt (pl.:5w) az olaj alacsony hőmérsékleti viszonyok melletti teljesítményét, míg a W utáni szám (pl.: 30,40.50) a magas hőmérsékleti viszkozitásra utal. Ezek nemzetközi szabványok, tehát egy 10w-40-es motorolaj függetlenül attól, hogy ásványi, rész-szintetikus, vagy szintetikus, ugyanazt a szintet teljesíti.

2. Az API vagy ACEA besorolás. Az API az USA-ban, az ACEA Európában használt. A gyakorlatban a legtöbb olaj be van sorolva mind a két szabványnak megfelelően.Általában egy olaj ami laboratóriumi  és motorokban elvégzett teszteken megy keresztül és azokat teljesíti, az API és az ACEA szabványnak is megfelel. Amennyiben egy olaj teljesíti az ACEA A3 szabványt, az nem utal az olaj összetevőire, csak annak minőségére.

Az RX-8 és az olajok:  

A gyári előírás Európában a Mazda RX-8-nak 5w-30 az API SG, SH, SJ vagy SL, illetve ACEA A1 vagy A3 szabványoknak megfelelő motorolaj. Ez azt jelenti, hogy az olajnak teljesíteni kell a -30C fokos, és a 100C fokos tesztet úgy, hogy  viszkózitásának 9.3 és 12.3 között kell lennie. A gyár érdekes módon inkább az ásványi olaj használatát részesíti előnyben, viszont ellentmondásos, hogy  ezt a szintet csak rész-szintetikus vagy teljesen szintetikus olajjal lehet csak elérni. Szintén nem tesznek  említést arról milyen szintetikus összetevők lehetnek az olajban( PAO-észter vagy hidro-krakkolt).

Az API besorolást tekintve a Mazda szerint az olaj bármilyen lehet az SG-től az SL szintig ( nem volt SI és SK szint ). Most a SL szint a legmagasabb, de már bevezetés alatt ál az SM is. Az SG szint 1989-ben lett bevezetve, és napjainkban már egy meglehetősen elavult besorolás. Ez alapján megállapítható, hogy az RX-8 motorja nem túl kritikus az olajminőségre hiszen a gyártó engedélyez egy 16 évvel ezelőtti előírásoknak megfelelő olajat is használatra.

Az ACEA besorolás sem tartalmaz semmi rendkívüli dolgot. Az ACEA A szint a benzines kategóriát takarja, az ACEA B a dízel, az "E" pedig a teherautó dízeleket. Az A1 és az A3 egyaránt nagy teljesítményű olaj, de vannak különbségek köztük. Mivel a Mazda gyár az A1 és az A3-at is engedélyezi újfent megállapítjuk, hogy az RX-8 eléggé toleráns a motorolajjal szemben.

Nézzük a Renesis motort belülről. A leghosszabb megengedett intervallum (nálunk 10000 km javasolt) két olajcsere között 20000 km. A motor konstrukciójából következően az olajfogyasztás általában 1 liter/3000km. Mindezt összevetve megállapítható, hogy az olaj a periodikus utántöltésekkel folyamatosan frissül, nincs túl sokáig használva a motorban, azaz nem igazán tud elöregedni. A Mazda a tömítésekre való hatása ( és nem az olaj égésének különbözősége ) miatt nem javasolja a szintetikus olajokat, viszont mint az már az eddigiekből kiderült, az 5w-s olajok mindig tartalmaznak szintetikus összetevőket. Tény, a hidro-krakkolt szintetikus olajok hatása kissebb a tömitésekre, mint a PAO-észter bázisú olajoké. Ehhez viszont hozzátehetjük, hogy a Renesis motor a rotorok oldalán található 3-3 db "gyűrű" közül kettő "belsejében" található O-gyűrűkön, és a szokásos* gumialkatrészeken  *( ami minden motortípusban van) csak fém tömítéseket tartalmaz, amik rezisztensek az olaj zsugorító-tágító hatásával szemben.  A korábbi III. generációs RX-7-ek motorjában a saroktömítések rögzítéséhez viszont gumiszerű anyagot használt a Mazda, például emiatt nem biztos, hogy ott eltekinthetünk az olaj hatásától, illetve ezeknek az autóknak még valamivel nagyobb volt az olajfogyasztása is, ami szintén befolyásolhatta a Mazda szakembereit. 

Megállapítható, hogy a Mazda RX-8 az olajok széles fajtájával szemben "toleráns". A szintetikus olajoknak számos előnye van, ilyenek a  stabilitás, motor tisztántartás, ellenállás az olaj "öregedéssel" szemben. Szervizünk kiváló tapasztalatokat szerzett a MOBIL-1 0w-30 SuperSyn motorolajjal.

További érdekességek:

Egy híres olajcég szakemberei a következőképpen reagáltak a Mazda szintetikus olajokkal kapcsolatos véleményére:

A PAO-bázisolaj duzzasztja a tömítéseket, míg az észterek zsugorítják azokat. Korábban tesztelték a PAO/észter bázisú szintetikus olajat a Norton wankelmotoros motorkerékpárjaiban a gyártó kérésére, és megállapították az alapolajok 50/50%-os keverése esetén azok nem gyakorolnak hatást a tömítésekre. A valódi szintetikus (PAO/észter) olajoknak nagyszerű tulajdonságai vannak, és rendkívüli nyírásstabilitásukkal kedvező hatással voltak a tesztmotorokra.

Úgy tűnik a Mazda végzett teszteket petróleum bázisú hidrokrakkolt olajokkal és ásványi olajokkal, viszont nem tesztelt valódi szintetikus olajokkal,  ez pedig nem jelenti azt, hogy azok megfelelő összetevőkkel nem felelnének meg a Renesis-be. Gondoljuk csak meg, a repülőgépiparban például több mint 50 éve használják az észtereket.

Az olajcég szakemberei szerint, az RX-8 forgódugattyús motorjában, a mindössze három mozgó alkatrész, és a gyakorlatilag teljesen kiegyensúlyozott ( nincs alternáló mozgás )működés miatt nincs különösebb igény a legfejlettebb olajokra. Ettől függetlenül az  "igazi" (PAO/észter) szintetikus olajok jobbak lehetnek, viszont lényegesen drágábbak, éppen ezért szerintük az olajfogyasztás miatt ( utántölteni, sűrűbben cserélni,  ráadásul drága olajjal ), marketing szempontok is vezérelhették a Mazdát, hogy ne javasolja a legdrágább olajok használatát.

 Varga István

 

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:



Autó katalógus

Ferrari 288 GTO 1984

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm

Tengelytávolság: 2450 mm

Hasmagasság: 120 mm

Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok

Szelepek száma: 32

Furat/löket: 80 / 71 mm

Sűrítési viszony: 7,6:1

Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     2855     
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     496/ 3800

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8

Végsebesség: 305 km/h

Több autó