Szendvics a motoron.
A Mazda RX-8-ról nem mondható el, hogy alul műszerezett lenne, mégis hiányzik belőle egy valódi motorolaj-nyomás, és olaj-hőmérséklet mérő műszer. Ezt kiküszöbölendő, első lépésként a műszerek vezérlését ellátó elektronikus jeladók elhelyezésére van szükség. Ehhez egy úgynevezett szendvics elem szükséges, melyet az olajszűrő és annak motoron található talapzata közzé kell beszerelni, majd ebbe belecsavarozni a jeladókat. Az olajhőmérő szenzor elhelyezésére természetesen más lehetőség is van, hiszen a motorolaj hőmérséklete eltérő az olajzási rendszer egyes pontjain. Ettől függetlenül talán az a legfontosabb, hogy az olajpumpa által a motorba benyomott motorolaj hőmérsékletével tisztában legyünk. A Mazda RX-8 olajzási rendszerét figyelembe véve így arról is tájékoztatást kapunk, hogy az olajhűtők mennyire látják el feladatukat, hiszen a szenzorunkhoz érő motorolaj már áthaladt azokon. Az persze ne felejtsük el, hogy az olajhűtők mindaddig részben zárva maradnak, amíg a motorunkban végigáramlott, abból kilépő motorolaj hőmérséklete nem haladja meg a 90 Celsius fokos hőmérsékletet. Jól van ez így, hiszen ritkán van 90C fok alatt a motorból kilépő olaj hőmérséklete, és a túlhűtött olaj egyébként is rontaná mind a motor, mind az olaj működési hatásfokát. Tehát a szendvics közdarabon elhelyzett szenzor az olajhűtők zárt vagy nyitott állapotától függetlenül mindig a motorba belépő motorolaj hőmérsékletét fogja továbbítani műszerünkhöz. Ebben a rendszerben pedig ez a legfontosabb.
Kézimunka.
A műszerek elhelyezését, majd annak kivitelezését ennél sokkal több gondolkozás előzte meg, hiszen nem sok kivitelezési példa állt előttünk, és a Mazda RX-8 műszerfalának szép megjelenéséhez nem igazán illik az egyszerűbb megoldásként alkalmazott kommersz műszertartó konzolok alkalmazása. Szintén esztétikai okokból, a műszerek kiválasztásánál az 52, illetve 60 mm szabvány átmérő közül a kisebbnek szavaztunk bizalmat.
Ébresztő áram.
A műszerek az RX-8 műszeregységéhez hasonlóan úgynevezett black-out kivitelű, tehát a gyújtás ráadása nélkül a sötét plexi előlapokon keresztül nem lehet a számlapokat látni, a gyújtáskulcs elfordítására viszont "felébrednek" az egységek.
Gyakorlatias szemmel.
De mit nyertünk a két új műszerrel, ha csak a technikai oldalát nézzük a dolgoknak? Elsősorban ezentúl mindig tisztában lehetünk az aktuális motorolaj hőmérséklettel, így például láthatjuk, hogy amikor hidegindítás után az vízhőfokmérő már bemelegedett állapotot jelez, a olaj hőmérséklete - így motor belső alkatrészei -, még korántsem érték el a működési hőmérséklet tartományt. Ez pedig minden motor esetében fontos adat, de felépítéséből adódóan különösen az, a Mazda RX-8 bolygódugattyús Renesis erőforrása esetében.
Az olajnyomás mérő műszer egy ilyen modern autó esetében már nem szolgál ennyira fontos adatokkal, de azért nem hátrány, hogy bármikor láthatjuk, a Renesis hozza-e az adott fordulatszámon előírt referencia nyomásértékeket, és az esetleges viszkozitási aggályok eloszlatásában is segít. Bővebben erről ITT1 , és ITT2. Az olajnyomásmérő műszer jelenléte az RX-8 esetében sajnos új értelmet nyer, hiszen így bárki megbizonyosodhat felőle, hogy a mazda-auto 1 fázis átalakítás nélkül bizony gyakran nem elegendő az olajnyomás mértéke a motorban.
További képek:
Mivel az 52 mm-es műszerátmérő szabvány méret, így a későbbiekben bármikor cserélhetőek az egységek a konzol átalakítása nélkül. Műszertípustól függően akár az is megoldható lenne, hogy nappal fehéren, este pedig pirosan világítsanak a számlapok, ahogy azt az első generációs Mazda RX-8 műszerfala is lehetővé teszi. Varga István (209577080)
Példák a hamutartó helyére beépített vízhőfok, olajnyomás, olajhőmérséklet órákra:
Kommentek
mazda-auto.hu | 2012-03-26 10:10 Feri (2012-03-25 03:15 ) részére Válasz erre
Gratulálunk az autóhoz! Téli időszakban átlagosan 15 percnek kell az első beindítástól eltelnie, hogy az olaj a motorba belépő ágon elérje az 55-60C fokos hőmérsékletet. Nyáron ez hamarabb bekövetkezik, de biztonsági szempontból inkább 10 perc a javaslatom. Eddig lehetőleg kb. 3000-res fordulat alatt célszerű járatni a motort. Egyébként pedig a műszerek beépítése nem érinti a garanciát.
Feri | 2012-03-25 03:15 mazda-auto.hu (2011-04-08 09:08 ) részére Válasz erre
Sziasztok! Én most vettem nemrég egy rx8-ast és használtauto garancia van rá és ezért nem tudok még müszereket beleépíteni úgyhogy addig hogy tudom meg nagyjából hogy meleg már az olaj?
Köszi
mazda-auto.hu | 2011-04-08 09:08 Zozo (2011-04-08 08:10 ) részére Válasz erre
Rendben. Köszönjük.
Zozo | 2011-04-08 08:10 mazda-auto.hu (2011-03-22 08:55 ) részére Válasz erre
Mea Culba!!!
Teljesen elvoltam tájolva, most h megpróbáltam hasonlót kihozni, ami a polifoamig sikerült is egyedül, de már a bőrözést nem mertem bevállalni, "szakemberek" olyan összegeket mondtak, h Ti super tesco gazdaságos árakon dolgoztok azokhoz képest!
Sajnálom, az Én butaságom és tájékozatlanságom miatt elnézést kérek tőletek!!!
mazda-auto.hu | 2011-03-22 08:55 Válasz erre
Korábban úgy gondoltuk, mindenki előnyére szolgál ha közzétesszük, de most úgy döntöttünk, hogy mégis inkább eltávolítjuk a műszerfal konzol készítés részleteinek bemutatását.
Zozo | 2011-03-21 08:13 mazda-auto.hu (2011-03-20 15:44 ) részére Válasz erre
Teljesen igaza van!
mazda-auto.hu | 2011-03-20 15:44 Zozo (2011-03-18 09:56 ) részére Válasz erre
A választás lehetősége adott, mint ahogy a nem kötelező vélemény nyilvánításé is (a távolból). Egyébként ha ennyiből áll dolog, el kell készíteni!
Zozo | 2011-03-18 09:56 mazda-auto.hu (2011-03-18 08:13 ) részére Válasz erre
Elnézést, akkor félreértettem valamit. 3 lyukért meg 3 bőrözött pvc csőért inkább nem utazom le 200km-t ennyiért.
mazda-auto.hu | 2011-03-18 08:13 Zozo (2011-03-17 15:52 ) részére Válasz erre
Nem. Pontosan 29700,-Ft (n) az elkészítés.
Zozo | 2011-03-17 15:52 mazda-auto.hu (2011-03-17 15:50 ) részére Válasz erre
Nem beépítéssel együtt volt annyi?
mazda-auto.hu | 2011-03-17 15:50 Zozo (2011-03-17 14:49 ) részére Válasz erre
Egyes képek torzíthatnak (halszem effektus), mert valójában nincs eltérés a süllyesztés mértéke között. A hosszabb "csövekkel az a gond, hogy nagyon függőlegesen fognak állni az órák, de megoldható. 30000,-Ft egy ilyen konzol.
Zozo | 2011-03-17 14:49 Válasz erre
Még egy lenne, h lehet-e hosszabban beengedni az ablak felé? kb. 5 cm-t
Zozo | 2011-03-17 14:47 Válasz erre
Hello!
Engem érdekelne, egy ilyen 3 helyes középkonzol felülre. Gyárit vinnék cserébe. Kérdéseim:
Mennyi lenne?
Mennyire lehet még jobban rámenni a szimmetrikus kivitelezésre? ugyanis nagyon bogaras vok ilyen téren. Gondolok itt arra h a képeken is jól látszik azért h pl 3. cső picit fére áll, nem pont annyival van hátrébb mint a második az elsőhöz képest...
Köszönöm a választ
mazda-auto.hu | 2011-02-15 13:53 tomi (2010-12-14 22:09 ) részére Válasz erre
A középkonzol tetejére beépítve kb.:30000 Ft. A rádió helyére csak speciális középkonzol adapterrel lehetséges, melynek nagyjából 170000,- Ft. Esetleg manuális klímás import autókba van ennél lényegesen olcsóbb középkonzol egység.
tomi | 2010-12-14 22:09 Válasz erre
en egy gps szeretnek be epiteni az rx 8 ba.megoldhato ez?ha igen akkor mennyiert???
zzoltan | 2010-06-22 10:34 mazda-auto.hu (2010-06-22 08:02 ) részére Válasz erre
Nem rossz. :) Lassan érdemes lesz újra meglátogatni Titeket. :)
mazda-auto.hu | 2010-06-22 08:02 zzoltan (2010-06-21 14:26 ) részére Válasz erre
A http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-oil-viszkozitas-mazda-0w-5w-10w.html cikkünkben a harmadik képen egy ilyen olajnyomásmér? m?szer látható.
zzoltan | 2010-06-21 14:26 mazda-auto.hu (2010-06-17 08:08 ) részére Válasz erre
Fényképet tudnál erről a műszerről küldeni vagy ide berakni?
mazda-auto.hu | 2010-06-17 08:08 Válasz erre
Már 12900 Ft-ért vannak léptetőmotoros mechanikájú, tehát megbízhatóan pontos műszereink, gyári szerű megjelenéssel. Az ár megegyezik vízhőmérő, olajhőmérő, olajnyomásmérő, feszültségmérő kivitel esetén.
zzoltan | 2010-05-12 15:07 Válasz erre
Az olajhővel és nyomással kapcsolatos új fejlemények:
Istvánnak folyamatosan küldtem a különböző fordulatszámokon, hőmérsékleteken tapasztalt nyomásértékeket és végül osztás, szorzás után kiderült, hogy az olajozási rendszerben elvégzett módosítás (1. fázis) mellett ezek elfogadható, normális értékek.
Ami az olajhőmérsékletet illeti. Lézeres hőmérővel megmértem az olajszűrőt és az olajhűtőt.
A beépített HD olajhőmérő műszerem által mutatott 95 fok mellett az olajszűrő 81 fokos volt, míg a hűtő 60 fok. 110 fok mutatott érték mellett az olajszűrő 98 fok, a hűtő 75 fok.
Ezek a lézeres hőmérővel a szűrőn mért adatok közel állnak a valóságos olajhőmérséklethez.
Ennek fényében pedig egész normális az olajhőmérsékletem. Országúton tesztelve 3000-es fordulaton 85-90 fokos műszer értékek mellett a valóságos hőmérséklet 72-77 fok.
Hajtós, erőltetett tempónál (200 km/h) a műszer szerint 110 fokos olajhő valójában 98 fok, ami szintén normális és elfogadható.
Mivel az olajhő műszert egyszer már garanciában kicseréltettem és továbbra is valótlan értékeket mutat, a továbbiakban ezzel a típussal nem foglalkozom, inkább áldozok rá kicsit többet és beszerzek egy márkásabb, megbízhatóbb műszert.