Mazda 3 MPS a bőség zavarában.

2024. November 21. Csütörtök - Olivér

Mazda 3 MPS a bőség zavarában.

Mazda 3 MPS a bőség zavarában.

Forrás: musa

  A Mazda 3 MPS, vagy ahogy az Atlanti óceán túlpartján nevezik Mazdaspeed3 a legtöbb tulajdonos kezében ritkán marad gyári állapotban. Annak ellenére így van ez, hogy a turbófeltöltős Hármas, 260 lóerős motorjának, és igényes hajtásláncának köszönhetően már szériaállapotában is rendkívül jó menetdinamikai képességekkel rendelkezik. De ha az ember ki akar tűnni a tömegnek nem nevezhető Mazda 3 MPS táborból, és többre vágyik, akkor nincs helye magyarázkodásnak.


Az első kiállításig.

 

Cikkünk tárgyának tulajdonosa nem kezdő a szakmában, és eddig minden autója átesett több-kevesebb módosításon. Elérkezett azonban életének azon szakaszába, amikor rájött, nem élhet turbófeltöltéses autó nélkül. Úgy gondolta jó lesz egy szívómotoros alany, és majd ő turbósítja, de rájött, hogy jobban jár, ha inkább vesz egy gyárilag turbófeltöltős autót, és azt csiszolgatja tovább. Néhány tesztkör utáni elhatározást követően így lett Ramos tulajdonosa egy kristályfehér fényezésű 2008 Mazdaspeed3-asnak, vagy ahogy mifelénk nevezik, Mazda 3 MPS-nek.
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
 
 A módosítások a vásárlás után nem sokkal kezdetüket vették. Első körben egy Hypertech márkájú programozó elektronika, Injen beömlő rendszer, más turbó beömlő csövek, Volk SE37 felnik, és egyedi methanol befecskendező szett került az autóba.
 
Mazda 3 MPS a bőség zavarában..
 
 Korábbi autóinak tuningolása közben a tulajdonos jó kapcsolatba került az egyes felszerelések forgalmazóival, így meghívást kapott, hogy kiállítsa autóját a las vegasi SEMA tuning show-n a Hypertech standján. Persze a SEMA show utángyártott részlegén nem való olyan autókkal megjelenni, melyeken a külső módosítás csak a kerekekre szűkül, így rohamtempóban kezdetét vették a karosszériát érintő átalakítások.
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
 
 Az Autoexe gyártmányú első lökhárító burkolat egyenesen Japánból érkezett, melyhez a gyári elem formájának megfelelő szénszálas kompozitból készült motorháztető lett párosítva, míg hátul egy a gyárinál jóval hangsúlyosabb megjelenésű Nextmod szárny gondoskodott a formai egyensúlyról. Az első fényszórókba épített egyedi angyalszem világítás gondoskodik a fenyegetőbb tekintetről (ezt nem láthatjuk a képeken).
 
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.

 Kiállítás után.

 
 Az autó utasterében a gyári első ülések helyére két Sparco R100 került, és levehető, gyors rögzítős NRG kormánykerék vette át a gyári volán szerepét.  A kiállítás megtörtént, de nehezítette az autó további fejlesztését, hogy még az USA egyes területein is, így Ramos lakhelye közelében is nagyon nehezen lehet Mazdák tuningolásához szellemi, és alkatrészbeli támogatást találni. Később kiderült, hogy a távolabbi Portland-ben van egy cég, mely kimondottan Mazdaspeed3-asokhoz fejleszt folyamatosan alkatrészeket. Ez a Corksport.
 
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
 
 Innen már csak egy lépés volt, hogy gyakorlatilag a Corksport katalógus Mazda3 MPS termékeinek teljes palettája Ramos autójára kerüljön. A leömlővel kezdődően a teljes kipufogórendszer ki lett cserélve a Corksport gyártmányára.  A gyárilag a motor felett elhelyezett köztes hűtő (intercooler) szintén lecserélésre került, és helyette a vízhűtő elé került egy nagyobb kapacitású levegő-levegő hűtő. Természetesen ehhez a gyári beömlő rendszert is át kellett alakítani. Erre nálunk is volt már példa ITT. A fékcsövek sem maradhattak gyáriak, így már acélsodronyos darabok vannak a helyükön. Az, hogy a Hypertech szoftver tuningoló egység helyét csak alkalomszerűen veszi át egy Cobb Access Port kettes stádiumú térképpel, már kissé üzletszerűen hangzik, de felmerül a kérdés, hogy Las Vegas után ki az aki csodálkozik ezen? A végére maradt egy Forge gyártmányú lefúvószelep, mely látványosabban, akarom mondani hangosabban engedi el immár a szabadba, a felesleges turbónyomást.
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
 
  A négy évvel ezelőtti kiállítás után a külső csak kevéssé észrevehető mértékben ( de annál drágábban) módosult az évek alatt, de ezek mellett sem mehetünk el szó nélkül. A felfüggesztésbe KW típusai közül az állítható V2-es modellcsalád rugó/lengéscsillapító egységei kerültek be, de ide sorolhatjuk a vastagabb Cobb stabilizátor rudakat, és az SPC kerékdőlés állító szettet is. Habár a Volk felnik önmagukért beszéltek, alkalomszerűen Enkei RPF1s-ek vették át a helyüket, de nem véletlen a múlt idő, mert Ramos barátunknak ez sem felelt meg, így jelenleg négy darab Enkei NT03+m’s van az autón, 18x9,5 collos méretben. (Irígylésre méltó lehetőségek.)
Ha már a motorháztető karbonból készült, akkor a folytatásaként a tetővel is kezdeni kellett valamit, de nyilván azt nem lehetett valódi szénszál kompozitra cserélni, így maradt a karbon mintás fólia 3M minőségben. A Rally Armour sárfogó készlet talán már kissé sok a jóból egy hangsúlyosan „aszfaltra” ragasztott autó esetében, ráadásul az alacsony hasmagasság miatt Corksport koptatólemez is került az autó aljára. Nem elhanyagolható részlet, hogy a túlságosan közemberi hatású hátsó ablaktörlő kar is száműzve lett a „simulékony” karosszériáról.
 
  A külsőhöz hasonlóan az autó belseje sem maradt érintetlen az első átalakítás után eltelt időszakban. A korábbi Sparco R100 ülések helyét a cég nemesi alcantara anyaggal kárpitozott R700 típusú „székei” vették át. Ehhez képest apróság a Neochrome sebességváltógomb, de közel sem az a redmondi Speedware Motorsport merevítőkerete, mely a többi felszerelés nagy részéhez hasonlóan szponzori megállapodás keretében került beszerelésre. (Így könnyű!)
 
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
 
 A biztonság kérdése még Ramost sem hagyta nyugton, vagy esetleg a szponzorok szóltak, de a korábban beszerelt levehető NRG kormánykerék helyett visszarakta a gyári darabot, melyben van légzsák. A gyári kürtök viszont valószínűleg véglegesen eltűntek a sufniban, helyükre Hella Supertone dudák érkeztek. A motor egészséges működését MSD Dashawk-on információs központon keresztül lehet szemmel tartani.
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
 
 A csomagtartóban található zenei rendszer kialakítását saját kezűleg végezte az autó tulajdonosa. Jelenleg egy Pioneer P4000 DVD-s fejegységből indulnak a jelek, melyek két Alpine erősítőbe érkeznek. Az egyik egy PDX 100.4 a szélessávú hangszórók számára, míg a másik egy PDX 1000.1 monó végfok a mélysugárzók kiszolgálására. A gyári hangszórók helyét elöl DLS up6i komponens szett váltotta fel, míg a kevésbé fontos hátsó 5x7 collos hangszórószett Image Dinamics gyártmány. Korábban két 12 collos mélysugárzó volt a csomagtérben, de a két óriás helyét később nem kevesebb, mint hat darab 6,5 collos Elemental Design vette át egy LED-es fénygyűrűvel körülvett ládában. A hat kisebb membrán biztosan jóval gyorsabb a nagy 30-asoknál, de azért jó lenne hallani, milyen mélyre tud lemenni így együtt a 16 cm-es szubbasszus sugárzók. Arról sincs információ, hogy közös üreg van alattuk, vagy el vannak szeparálva egymástól?
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
Mazda 3 MPS a bőség zavarában.
    

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó