2024. November 22. Péntek - Cecília

2009.09.11.

Mazda hírek

Az akkumulátor technológia fejlődéséről.

Akkumulátor technológia

Forrás: cd

 A elektromos és hibrid gépkocsik megjelenésével az akkumulátor technológiával kapcsolatos kérdések egyre gyakrabban előtérbe kerülnek a felhasználók, a szervizek, és a gyártók között. Bár az akkumulátorok kivitele és teljesítménye gyorsan fejlődik, még mindig ezek a behatároló tényezői a hatótávolságnak, teljesítménynek és takarékosságnak a "hagyományos" zöld autók esetében. Röviden összegezzük a lehetséges alternatívákat.


 A legkönnyebb fémtől a sóig.

 Az egyik nagy lépés a lítium ion akkumulátorok bevezetése lenne autóipari alkalmazásokban. A Mercedes, a General Motors és más gyártók folyamatosan kutatják, hogyan lehetne ennek a technológiának az előnyeit kihasználni az autók esetében. A laptopokban, vagy például a mobil telefonokban már ilyen típusú akkumulátorokat használunk. A lítium a világ legkönnyebb féme, és nagyszerűen alkalmas elektromos töltés tárolására. Ilyen karakterisztikával pedig kiválóan teljesít a hordozható eszközökben, ahol fontos az alacsony tömeg.

 A lítium ion akkumulátorok másik fontos jellemzője, hogy nincs úgynevezett emlékezet hatásuk. Eltérően más újratölthető technológiáktól, a lítium ion akkuk bármikor, bármilyen töltöttségi állapotban újratölthetőek. Ha más akkumulátorokkal próbálnánk ugyanezt tenni, az kristályosodáshoz vezet, mely viszont már limitálja, hogy mekkora energiát képes az akku tárolni.

 Egy lítium ion akkumulátor belsejében használt pozitív elektróda általában lítium kobalt oxid, vagy lítium vas foszfát, esetleg lítium mangán oxidból készül. Rengeteg variáció létezik, nagyon sokat kipróbáltak már az elektromos autókban a fejlesztések folyamán. Egy vékony műanyag membrán választja el a lítiumot a grafit negatív elektródától. Egyaránt külső réz bevonat tartja egyben a pozitív és a negatív elektródákat. Ahogy az ionok "átlépnek" a műanyagon az elektródák között, elektromos töltés indikálódik. Ezek a fajta akkumulátorok gyakorlatilag bármilyen külső formát felvehetnek, ezért ideálisak olyan helyekre, ahol például helyszűke van. Van azonban egy nagy hátrányuk, mégpedig, hogy más akkumulátorokkal összehasonlítva igen drágák.

 Jelenleg Nikkel Metál Hydrid (NiMH) akkukat találunka legtöbb hibrid autótípusban, és a jövőben is biztosan találkozunk majd ezzel a technológiával. Az újratölthető NiMH akkumulátorok mára általánossá váltak a különböző alkalmazásokban, így nehéz elhinni, hogy csak 1989-ben tűntek fel a piacon. Autó akkumulátorokként szintén jól funkcionálnak. Habár nehezebbek, mint a lítium ion akkum, még mindig sokkal könnyebbek, mint a ólom-savas egységek, ráadásul a hibrid gépkocsikban (ahol ezeket alkalmazzák) kifinomult feszültség szabályzók gondoskodnak hosszú élettartamukról, ami így hosszabb, mint hagyományos társaiké. Ha megkérdezünk egy autógyárat, hogy mennyire tartósak az NiMH akkumulátorai, nem fognak válaszolni. Mindenesetre általában 8 év garanciát adnak, de sok elektromos hibrid ennél idősebb akksikkal üzemel. Töltés közben ezeket az akkumulátorokat általában csak a maximum 80%-val töltik. Ez meghosszabbítja a kémiai reakciók élettartamát és megóvja azokat a túlmelegedéstől.

 A legtöbb jelenlegi autóban még savas ólom akkumulátor szolgál a motorMazda koncepcióautó. indítására. Ezekben a akkukban az elektrolit szerepét kénsav látja el. Az ólomlemezekből esetenként darabok szakadhatnak le, és a felületi szulfátosodásra is hajlamosak. Ez általában több év elmúltával következhet be, de egy lemerült állapotban hagyott akkumulátor esetében akár pár hét alatt is. Egy folyamatosan használt és megfelelően feltöltött akkumulátor élettartama mindig hosszabb. Mostanában már a töltési rendszerek elektronikusan kontrolláltak, ami segít meghosszabbítani az akkumulátorok használhatósági idejét.

  A piacon fellelhetőek üvegszálas szövetet vagy zselét tartalmazó akkuk is. Ezek viszont általában drágább darabok,  ezért néhány kivételtől eltekintve ( pl.: Aston Martin..) nem alkalmazzák őket gyári első szerelésként, viszont nem elhanyagolható előnyeik vannak egyes felhasználásokban. Ezek a töltés tárolók le vannak zárva, így bármilyen helyzetben rögzíthetőek. Zártságuk ellenére rendelkeznek biztonsági szeleppel, mely túlmelegedés esetén nyit. Az "üvegszálas" akkumulátorokban.az elektrolit speciális üvegszálas anyagba van felitatva, míg a zselés típusokban az elektrolit zselé formában van jelen. Természetesen a cellák konstrukciója is eltérő ezekben az akkumulátorokban, hogy ki lehessen aknázni a másfajta elektrolitok előnyeit. A zselés és az üvegszálas akkumulátorok előnyei különösen a magas rázkódásnak kitett alkalmazásokban érvényesülnek, illetve ahol kevés a rendelkezésre álló hely.

 Később akár cink-levegő, vagy olvadt só akkumulárokkal is találkozhatunk majd az autókban. Az akkumulátorok fejlesztésére, új technológiák kutatására szánt hatalmas összegekre alapozva az elkövetkező egy-két évben gyors változás is bekövetkezhet, de a hagyományos ólom-savas akkuk még hosszú ideig megtalálhatóak lesznek autóinkban.

Ossza meg!

Vissza: Mazda hírek
címkék:



Autó katalógus

Maserati Bora

 

Gyártási időszak: 1971-1978

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4355, 17688, 1134 mm

Tengelytávolság: 2000 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1619 kg
Hengerelrendezés: 8 henger, 90 fokos V alakban.

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 93,9 / 89 mm

Sűrítési viszony: 8,05:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Tüzelőanyag ellátás: 4 db Weber DCNF karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 kézi (ZF)

Meghajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):  4930  
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   330 (246,1)/ 5500
Nyomaték (Nm / 1 min):     440,6/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 6,6

Végsebesség: 284 km/h

Gumiméret elöl: 205/70 VR15

Gumiméret hátul: 215/70 VR 15

Összesen 564 db készült.

 

Több autó