Gran Turismo Omologato.
Az új Ferrari GTO tökéletesen megfelelt annak amit a neve sugallt, azaz egy B Csoportos homologizált (omologato) GT versenyzőnek. A versenyeztetéshez a homologizációs szabály 200 darab utcán is használható autó legyártását írta elő. Az autókat hirdetés nélkül adták el, gyakorlatilag csak szájról-szájra terjesztve a várható megjelenés hírét. A szinte hisztérikus igények miatt a gyár országok szintjén előre felosztotta a kiszállítható darabszámot. A darabszámok meghatározásánál elsősorban az országok addigi Ferrari eladásait vették figyelembe. Az Egyesült Államok 60 darab, Olaszország 45, Németország 21, Franciaország 15, Svájc 14, Nagy-Britannia 13, Belgium 7, míg a világ többi része összesen 25 autót kapott.
Csak akkor könnyű összéteveszteni a GTO-t egy 308-as, vagy 328-as Ferrari-val, ha nem állítjuk egymás mellé őket. A GTO minden szemszögből jobb, nevezhetjük visszatérésnek a régi "mindent vivő" Ferrari-khoz.
Lenyűgözőek voltak a technikai paraméterek, amikor végre nyilvánosság elé került az autó. A GTO meglehetősen hasonlított a 308-asra, kivéve, hogy a majdnem egyforma karosszéria ellenére a tengelytáv 110 milliméterrel nagyobb volt. Ez úgy valósult meg, hogy a hátsó kerekek 110 milliméterrel hátrébb kerültek, minimális hátsó karosszéria túlnyúlást, és abszolút célirányos megjelenést adva ezzel a GTO-nak.
Ezen az 1984-es GTO-n is látható "zászló" (alakú) külső visszapillantó tükrök azonnal megkülönböztethetővé tették a típust a 308-as sorozat egyéb tagjaitól, az extra (és nagyon erős fényű) fényszórókról nem is beszélve. A nyújtott tengelytáv, a nagyobb hátsó légterelő, a további hűtőnyílások, a másképp kialakított orr együttesen tették a GTO-t egy olyan igazán varázslatos Ferrarivá, mely akkoriban egy ideje már hiányzott a márka kínálatából.
Formailag - az egyébként csak vörös színben gyártott autó - szintén a 308-ra hasonlított, egészen addig míg észre nem vettük a nagy számú hűtőnyílást melyek hűvős levegőt biztosítottak a motor, a víz és olajhűtők, illetve a fékek számára. A kererek hátrább költöztetésének oka az volt, hogy szemben a 308-assal a motor itt hosszában lett elhelyezve, nem pedig keresztben. Ez egyben felemésztette a csomagteret is, de mindez kit érdekelt?
Nem csak a csomagtartó hiányát, hanem az utas helyének szűkösségét is eredményezte a motor 90 fokkal elfordítása.
A motor, amely a keresztben elhelyezett erőforráshoz képest 70 milliméterrel mélyebbre is került, az F105A hengerenként négyszelepes (quattrovalvole) blokkon alapult, de a hengerfuratot 80 milliméterre csökkentették, így kapva a 2855 kcm-es teljes hengerűrtartalmat. Erre a versenyszabályok miatt volt szükség, hiszen a GTO motorja dupla turbófeltöltős volt, ezért 1,4-es szorzóval (azaz osztóval) súlytották a szívómotorokhoz képest. A négyliteres atmoszferikus feltöltésű motorokhoz képest egy turbós erőforrás maximum 2857 köbcentiméteres lehetett, csak kettővel nagyobb, mint a GTO motorja.
Két IHI turbófeltöltő táplálta köztes hűtőkőn keresztül a hosszában beépített 2855 kcm-es V8-as motort, mely az így előállított 400 lóerővel 300 km/h fölötti végsebességhez segítette az 1160 kg-os GTO-t.
A turbófeltöltők japán építésű IHI egységek voltak, ami érdekes tény azok után, hogy az együléses versenyautóban KKK turbókat használtak. A turbónyomás maximális értéke 0,8 Bar volt, 7,6:1-es kompressziós viszony mellett, mely 400 lóerő maximális teljesítményt eredményezett. A hatalmas teljesítmény miatt a 308-ashoz csak nyomokban hasonlító szerkezetet különleges acélokkal, és alumínium, illetve kompozit anyagok használatával erősítették meg, mely 1160 kg-os tömegben nyilvánult meg. Bár ez a Ferrari sportautók addigi történelmében kimondottan soknak számított, legalább megindokolható volt a motor teljesítményével, hiszen 400 lóerőt útra átvinni és ott tartani, meglehetősen nehéz lett volna egy gyenge szerkezetű autóval. Mindenesetre a teljesítmény /súly arány még így is közel 350 lóerő / tonnára adódott. (!!!)
Nem szükséges ecsetelni, a Ferrari 288 GTO elképesztő menetteljesítményekre volt képes (még ma is). A végsebesség meghaladta a 300 km/h-át. Néhányan azt állították - köztük az Automobiles Classiques is -, hogy a GTO a negyedmérföldes távot 12,6 másodperc alatt teljesítette álló helyzetből gyorsulva, míg mások hosszabb, 14,1 másodperces idővel számoltak. Nem mintha számítana, hiszen a GTO-t nem gyorsulási versenyautónak építették, hanem egy autónak, melyet kivételesen gyorsan lehet vezetni.
Az egyetlen dolog amibe a puristák beleköthettek, hogy a GTO több helyen is felíratokkal hirdeti típusjelölését. Régebben felíratok nélkül kellett volna felismerned egy GTO-t, különben senki nem vette volna komolyan a véleményed többé.
Habár nagyszerű történetek vannak a szigorúan 200 darabban limitált legyártott darabszámról, illetve az országonkénti elosztásról, a Ferrari-ra korábban is annyira jellemzően, most sem tárták fel a teljes igazságot a nyilvánosság előtt. Egy bizonyos Antoine Prunet úr mélyreható kutatásai alapján nem 200, hanem összesen 271 darab Ferrari 288 GTO-t gyártottak. 41 darabot 1984-ben, és 230 darabot 1985-ben. Szintén az igazsághoz tartozik, hogy a meglehetősen magas amerikai allokációs darabszám ellenére valójában soha nem felelt meg a GTO az észak-amerikai import előírásoknak, így a néhány darab autó magánúton került a kontinensre.
- Varga István
Minden korábbi ismert azonosító jegy visszatért, így a kerekek mögötti nyílások a jobb hűtéséért, de a központi csavaros kétrészes felnik is a régi időket idézték. A GTO ismét egy valódi Ferrari volt: bámulatosan szép és elképesztően gyors.
Műszaki adatok:
Ajtók száma: 2
Ülések száma: 2
Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm
Tengelytávolság: 2450 mm
Hasmagasság: 120 mm
Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok
Szelepek száma: 32
Furat/löket: 80 / 71 mm
Sűrítési viszony: 7,6:1
Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő
Motorbeépítés: középen, hátsó tengely előtt
Benzin befecskendezés
Sebességfokozatok száma: 5
Lökettérfogat (cm3): 2855
Szelepvezérlés típusa: Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min): 400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min): 496/ 3800
Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8
Végsebesség: 305 km/h
Kommentek
sanka | 2014-03-31 19:16 Válasz erre
Nagyon nagy kedvenc!