Ferrari 288 GTO. Egy örök non plus ultra.

2024. December 21. Szombat - Tamás

Ferrari 288 GTO. Egy örök non plus ultra.

Ferrai 288 GTO

Forrás: The Complete Ferrari, Varga István

  Non plus ultra, azaz felülmúlhatatlan. A célszerűség és a szépség csak kivételes esetekben találkozik egymással ilyen tökéletesen. Hamarosan 30 éves lesz, de esetében az éveknek nincs jelentősége.  Pontosabban van! Az autóipar fejlődésével egyre jobban vágyunk rá, vagy legalább az általa képviselt szellemiségre! Gyönyörű, nagyon gyors, zabolálatlan, kicsi, szűk, hangos, sokat fogyaszt, nincsenek vezetést támogató eszközök, de vannak például kézi hegesztési varratok, és persze a lényeg, hogy van van lelke. A Ferrari 288 GTO a Genfi Autószalonon került először bemutatásra 1984 márciusában. Előtte már régóta nyílt titok volt, hogy a Ferrari valami olyasmi bemutatására készül, melyre akkoriban régóta nem láttunk példát tőlük.


 Gran Turismo Omologato.

 

   Az új Ferrari GTO tökéletesen megfelelt annak amit a neve sugallt, azaz egy B Csoportos homologizált (omologato) GT versenyzőnek. A versenyeztetéshez a homologizációs szabály 200 darab utcán is használható autó legyártását írta elő. Az autókat hirdetés nélkül adták el, gyakorlatilag csak szájról-szájra terjesztve a várható megjelenés hírét. A szinte hisztérikus igények miatt a gyár országok szintjén előre felosztotta a kiszállítható darabszámot. A darabszámok meghatározásánál elsősorban az országok addigi Ferrari eladásait vették figyelembe. Az Egyesült Államok 60 darab, Olaszország 45, Németország 21, Franciaország 15, Svájc 14, Nagy-Britannia  13, Belgium 7, míg a világ többi része összesen 25 autót kapott. 

 

Ferrari 288 GTO.

Csak akkor könnyű összéteveszteni a GTO-t egy 308-as, vagy 328-as Ferrari-val, ha nem állítjuk egymás mellé őket. A GTO minden szemszögből jobb, nevezhetjük visszatérésnek a régi "mindent vivő" Ferrari-khoz.

 

 Lenyűgözőek voltak a technikai paraméterek, amikor végre nyilvánosság elé került az autó. A GTO meglehetősen hasonlított a 308-asra, kivéve, hogy a majdnem egyforma karosszéria ellenére a tengelytáv 110 milliméterrel nagyobb volt. Ez úgy valósult meg, hogy a hátsó kerekek 110 milliméterrel hátrébb kerültek, minimális hátsó karosszéria túlnyúlást, és abszolút célirányos megjelenést adva ezzel a GTO-nak.

 

Ferrari 288 GTO.

Ezen az 1984-es GTO-n is látható "zászló"  (alakú) külső visszapillantó tükrök azonnal megkülönböztethetővé tették a típust a 308-as sorozat egyéb tagjaitól, az extra (és nagyon erős fényű) fényszórókról nem is beszélve. A nyújtott tengelytáv, a nagyobb hátsó légterelő, a további hűtőnyílások, a másképp kialakított orr együttesen tették a GTO-t egy olyan igazán varázslatos Ferrarivá, mely akkoriban egy ideje már hiányzott a márka kínálatából.

 

Formailag - az egyébként csak vörös színben gyártott autó - szintén a 308-ra hasonlított, egészen addig míg észre nem vettük a nagy számú hűtőnyílást melyek hűvős levegőt biztosítottak a motor, a víz és olajhűtők, illetve a fékek számára. A kererek hátrább költöztetésének oka az volt, hogy szemben a 308-assal a motor itt hosszában lett elhelyezve, nem pedig keresztben. Ez egyben felemésztette a csomagteret is, de mindez kit érdekelt?

 

Ferrari 288 GTO.

Nem csak a csomagtartó hiányát, hanem az utas helyének szűkösségét is eredményezte a motor 90 fokkal elfordítása.

 

A motor, amely a keresztben elhelyezett erőforráshoz képest 70 milliméterrel mélyebbre is került, az  F105A hengerenként négyszelepes (quattrovalvole) blokkon alapult, de a hengerfuratot 80 milliméterre csökkentették, így kapva a 2855 kcm-es teljes hengerűrtartalmat. Erre a versenyszabályok miatt volt szükség, hiszen a GTO motorja dupla turbófeltöltős volt, ezért 1,4-es szorzóval (azaz osztóval) súlytották a szívómotorokhoz képest. A négyliteres atmoszferikus feltöltésű motorokhoz képest egy turbós erőforrás maximum 2857 köbcentiméteres lehetett, csak kettővel nagyobb, mint a GTO motorja.

 

Ferrari 288 GTO.

 Két IHI turbófeltöltő táplálta köztes hűtőkőn keresztül a hosszában beépített 2855 kcm-es V8-as motort, mely az így előállított 400 lóerővel 300 km/h fölötti végsebességhez segítette az 1160 kg-os GTO-t. 

 

 A turbófeltöltők japán építésű IHI egységek voltak, ami érdekes tény azok után, hogy az együléses versenyautóban KKK turbókat használtak. A turbónyomás maximális értéke 0,8 Bar volt, 7,6:1-es kompressziós viszony mellett, mely 400 lóerő maximális teljesítményt eredményezett. A hatalmas teljesítmény miatt a 308-ashoz csak nyomokban hasonlító szerkezetet különleges acélokkal, és alumínium, illetve kompozit anyagok használatával erősítették meg, mely 1160 kg-os tömegben nyilvánult meg. Bár ez a Ferrari sportautók addigi történelmében kimondottan soknak számított, legalább megindokolható volt a motor teljesítményével, hiszen 400 lóerőt útra átvinni és ott tartani, meglehetősen nehéz lett volna egy gyenge szerkezetű autóval. Mindenesetre a teljesítmény /súly arány még így is közel 350 lóerő / tonnára adódott. (!!!)

 

Ferrari 288 GTO.

 

  

 Nem szükséges ecsetelni, a Ferrari 288 GTO elképesztő menetteljesítményekre volt képes (még ma is). A végsebesség meghaladta a 300 km/h-át. Néhányan azt állították - köztük az Automobiles Classiques is -, hogy a GTO a negyedmérföldes távot 12,6 másodperc alatt teljesítette álló helyzetből gyorsulva, míg mások hosszabb, 14,1 másodperces idővel számoltak. Nem mintha számítana, hiszen a GTO-t nem gyorsulási versenyautónak építették, hanem egy autónak, melyet kivételesen gyorsan lehet vezetni. 

 

Ferrari 288 GTO.

Az egyetlen dolog amibe a puristák beleköthettek, hogy a GTO több helyen is felíratokkal hirdeti típusjelölését. Régebben felíratok nélkül kellett volna felismerned egy GTO-t, különben senki nem vette volna komolyan a véleményed többé.

 

Habár nagyszerű történetek vannak a szigorúan 200 darabban limitált legyártott darabszámról, illetve az országonkénti elosztásról, a Ferrari-ra korábban is annyira jellemzően, most sem tárták fel a teljes igazságot a nyilvánosság előtt. Egy bizonyos Antoine Prunet úr mélyreható kutatásai alapján nem 200, hanem összesen 271 darab Ferrari 288 GTO-t gyártottak. 41 darabot 1984-ben, és 230 darabot 1985-ben. Szintén az igazsághoz tartozik, hogy a meglehetősen magas amerikai allokációs darabszám ellenére valójában soha nem felelt meg a GTO az észak-amerikai import előírásoknak, így a néhány darab autó magánúton került a kontinensre.  

- Varga István

 

Ferrari 288 GTO.

Minden korábbi ismert azonosító jegy visszatért, így a kerekek mögötti nyílások a jobb hűtéséért, de a központi csavaros kétrészes felnik is a régi időket idézték. A GTO ismét egy valódi Ferrari volt: bámulatosan szép és elképesztően gyors. 

 

Műszaki adatok:

 

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4225, 1850, 1150 mm

Tengelytávolság: 2450 mm

Hasmagasság: 120 mm

Saját tömeg: 1160 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok

Szelepek száma: 32

Furat/löket: 80 / 71 mm

Sűrítési viszony: 7,6:1

Turbófeltöltő: 2 db IHI turbó, 2 db levegő-levegő köztes hűtő   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5 
Lökettérfogat (cm3):     2855     
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     400(294,6)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     496/ 3800

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8

Végsebesség: 305 km/h

Ferrari 288 GTO.

 

Ossza meg!

Vissza: Egyéb autós hírek
címkék:

Kommentek

sanka | 2014-03-31 19:16 Válasz erre

Nagyon nagy kedvenc!

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lancia Rallye 037 Stradale 1982.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 3915, 1850, 1245 mm

Tengelytávolság: 2440 mm

Hasmagasság: 

Saját tömeg: 1170 kg
Hengerelrendezés: 4 henger (soros)

Szelepek száma: 8

Szelepvezérlés típusa: DOHC

Furat/löket: 84 / 90 mm

Sűrítési viszony: 7,5:1

Feltöltés: Abarth kompresszor   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt keresztben

Tüzelőanyagellátás: 1db duplatorkú Weber karburátor

Sebességfokozatok száma: 5 
 

Hajtás: Hátsókerék

Lökettérfogat (cm3):     1995    
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):    207,8 (152,9)/ 7000
Nyomaték (Nm / 1 min):     226 / 5000

Gyorsulás 0-100 km/h: 7 mp.

Végsebesség: 220 km/h

Több autó