A Jaguar idén nem ünnepel semmit. Az ősgyárat képező Swallow Sidecar Company 90 éves jubileuma tavaly volt, az első SS Jaguar, a 2,5 literes Saloon 75 éves évfordulóját 2010-ben tartották, és a közhely ellenére repül az idő: már annak is két esztendeje, hogy újra az örök klasszikus, az 1961-ben bemutatott E-Type állt a középpontban, megemlékezvén fél évszázados múltjáról.
Ehhez képest a Project 7 ünnepi autó, ráadásul nem is akármilyen! A Ford Tata tulajdonosváltás óta a Jaguar még keresi önmagát, a szilárd talajt a lába alatt. Az X-Type eltűnt a kínálatból, az S-Type-ot váltó XF - amely elsőként érhető el kombi karosszériával -, valamint a zászlóshajó XJ teljesen új formai úton halad, az XK kupé/kabrió páros felett pedig lassan eljár az idő. Az F-Type azonban telibe trafálta a 10-est a lőlapon, a V6-os és V8-as motorral szerelt roadszter be is söpörte a World Car Design of the Year 2013 első díját, és a szakma mellett a vásárlóközönség szintén rajong érte.
A régi versenyautó szállító busz is megér egy misét, a szállítás módjáról nem is beszélve. Az ember el sem hiszi, hogy valódi, annyira szép és stílusos a fogat. (VI)
Ian Callum, a Jaguar Design vezetője ismeri a mondást, miszerint addig kell ütni a vasat, amíg meleg, ezért az F-Type lett az alapja a Project 7 tanulmánynak, ám a Jaguarnál nem tervezik a szériagyártást, csupán stílusos örömautót építettek, csipetnyi gyári legendával fűszerezve.
A Bentley és a Porsche jövőre gyári szinten tér vissza a hosszú távú GT versenyek pályáira, így Le Mans-ba is, a Jaguarnál nem álmodtak ilyen merészet, viszont megtehették, hogy a múlt sikereire emlékezzenek. A Project 7 számjegye nem más, mint a Jaguar eddig abszolútban elért Le Mans-i győzelmeinek a száma (1951, 1953, 1955, 1956, 1957, 1988, 1990), és erre utal az autó kék fényezése is - az 1956-57-ben nyertes Ecurie Ecosse csapat D-Type autói kék színűek voltak. Ez a legendás modell ráadásul nem csak a festésével van jelen, a Project 7 igazából a D-Type szellemisége előtt tiszteleg, hatalmas, részben bukókeretként is szolgáló cápauszony légterelőjével a vezetőülés mögött.
Ian Callum és csapata négy hónap alatt jutott ela skiccektől az agyagmodellen át a kész formáig, a "varázsceruzával" Cesar Pier rajzolt, a rövid fejlesztési idő pedig annak köszönhető, hogy nem az alapoktól kezdték a tervezést, csupán a meglévő, alumíniumvázas F-Type került átdolgozásra. Amíg a laikusoknak meximum a tető hiánya és a gyárinál sokkal alacsonyabb szélvédő tűnhet fel, addig a típushoz értők azonnal kiszúrják a hatékonyabb aerodinamika és hűtés céljából átrajzolt, nagyobb légbeömlőkkel ellátott frontrészt, az új oldalsó elemeket, a hátsó diffúzort és a tekintélyes méretű légterelőt.
A súlycsökkentés érdekében szénszálas műanyagot használtak. A D-Type részletéhez való hűség miatt a Project 7 bal oldali ülését eltávolították, a tanulmány a régi versenyautókhoz hasonlóan monoposto, azaz együléses, így az uszonyt nem kellett giccsesen megduplázni. A fekete Blade felnik 20 colosak, a gumikon feltűnő a vékony fehér csík és a Jaguar felirat. A felfüggesztésben 10 milliméterrel rövidebbek a rugók, a karosszéria ennyivel került közelebb a talajhoz, és ez tovább javítja a tető nélkül eleve alacsony súlypontú autó kanyarstabilitását, gyorsaságát.
Aerodinamika ide vagy oda, a motor nyers erővel minden helyzetet megold. AZ F-Type csúcsváltozata az 5.0 V8 S, amely 495 lóerővel és 625 Nm forgatónyomatékkal igen meggyőzően viselkedik, de a Project 7 erőforrása 5500 lóerőt és 680 Nm nyomatékot mozgósít, akárcsak az XKR-S. A sebességváltó nyolcfokozatú Quickshift automata, a hátsó tengelynél aktív differenciálzárral (Jaguar EAD). Ehhez képest nem a menetteljesítmények drasztikus javulásán van a hangsúly, 0-100 km/h-ig csak egy tizeddel hasít jobban a tanulmány - 4,3 helyett 4,2 másodperc -, a végsebessége 300 km/h elektronikus korlátozással.
A lényeg az utastérben örvénylő menetszél, a kötelezően viselendő bukósisak, az ércesen zengő kerámiavégződésű sportkipufogó, és a 30 milliméterrel mélyebbre tett, karbonvázas, négypontos biztonsági övvel szerelt vezetőülés nyújtotta új perspektíva összessége, ami a versenyautók irányába viszi el az utcai roadsztert.
Az utastérben a legtöbb bőrfelület gyémántmintás steppelést kapott, a dekoráció szénszálas műanyag, a bal oldalon, az ülés helyén a sisaknak alakítottak ki helyet, és maga a védőeszköz is az autóhoz készült: tökéletes a színharmónia és megjelenik a 7-es szám.
Amint azt Mike Cross vezető mérnök elárulta, a Project 7 nem más, mint a Jaguar érzés kvintesszenciája, őszinte, nosztalgikus hangulatú eszköz a vezetés önfeledt élvezetére. Ez nem is maradt el a Godwood Festival of Speed rendezvényen, ahol a D-Type és az F-Type alapú Project 7 együtt volt látható, és mindkettőt alaposan meg is hajtották az itt évente szokásos felfutó versenyen.
Kommentek
Még nincsnenk hozzászólások.