Vannak olyan, ember és gép határait feszegető teljesítmények, melyek talán akár az iskolai oktatási anyag részét is képezhetnék. Ezek közé tartozik például Ayrton Senna 1993-as Doningtoni versenye, vagy Luigi Chinetti, és a Ferrari 166M versenyautó Le Mans-i teljesítménye. Ez utóbbiról is olvashatnak Luigi Chinetti-ről megemlékező írásunkban. A legendás olasz sportember 112 évvel ezelőtt született. - Varga István
Luigi Chinetti.
Luigi Chinetti, Enzo Ferrari jóbarátja és a Ferrari sportkocsik amerikai sikereinek kovácsa 1901, július 17-én született Milánóban. A helyi műszaki egyetemen szerzett diplomát, majd az Alfa Romeonál vállalt munkát.
Az olaszországi fasizmus előretörésekor Chinetti Franciaországba, Párizsba költözött. Ez nem akadályozta meg, hogy Alfa Romeókkal versenyezzen, s 1932-ben a gyári csapat legnagyobb bosszúságára Raymond Sommer-rel párban megnyerték a 24 órás Le Mans-i versenyt. Két év múlva 1934-ben, Chinetti Le Mans-ban „Phiphi” Etancelin-nel duettet alkotva ismét a dobogó legfelső fokára állhatott.
Chinetti a második világháború kitörésekor Amerikába menekült, s csak 1949-ben tért vissza Európába. Maranelloban meglátogatta Enzo Ferrarit és kis műhelyét, ahonnan egy 166MM versenyautó kormányánál ülve távozott. Ferrari tudatában volt, hogy Chinetti nem fog habozni visszatérni egykori dicsőségének helyszínére. S valóban 1949. június 26-án Luigi Chinetti és Lord Seldon megjelentek a 24 órás Le Mans verseny startjánál, s egy nappal később a 48 éves Chinetti immár harmadik trófeáját vehette át… A pilótatárs Lord Seldon még egy órát sem vezette a kétülésest ( állítólag 20 percet), s bár Chinetti számára a maradék 23 óra egy örökkévalóságnak tetszett, mégis 132 km/h átlagsebességet ért el! Mai szemmel nézve ez hihetetlen teljesítmény, nem beszélve az akkori versenyautók, pilótákra nézve jóval kíméletlenebb, és veszélyesebb viselkedésére.
Ezzel a győzelemmel Chinetti a fiatal olasz sportkocsigyár (Ferrari) számára óriási reklámot csinált.
Két héttel később Chinetti Jean Lucas-szal társulva a 24 órás Spa futamról is győztesen távozott. Ezek után nem csoda, hogy a Ferrari nevét harsogta a világsajtó! 1951-ben Chinetti az amerikai közönséget is megismerteti a Ferrarival, amikor Pierre Taruffival közösen egy 212 Export-ot segítettek győzelemhez a hatnapos Carrera Panamericanán.
Chinetti versenysportban szerzett hírnevét az üzleti életben matoztatta, s 1954-ben New Yorkban megalapította a Luigi Chinetti Motors céget, amely 24 éven keresztül maradt a Ferrari amerikai képviselete. Chinetti 1958-ban hozta létre a Scuderia North American Racing Teamet, a Ferrari amerikai verseny-istállóját. Phil Hill, Dan Gurney, Pedro és Ricardo Rodriguez is a NART kötelékében kezdték pályafutásukat. A NART 1982-ig tartó története során a versenyzők között Jim Hall, Stirling Moss, Graham Hill, Mario Andretti és más autóversenyző-óriások is feltűntek. Chinettit és Enzo Ferrarit mély barátság kötötte össze, s 1975-től „az öreg” minden egyes Észak Amerikában eladott autó után jutalékot folyósított a nyugdíjba vonult Chinettinek.
Luigi Chinetti 93 éves korában, 1994 Augusztusában hunyt el.
Kommentek
Még nincsnenk hozzászólások.