Mazda CX-3.

2024. November 21. Csütörtök - Olivér

2015.03.19.

Tesztek

Mazda CX-3.

Mazda CX-3

Forrás: VI

  Az új Mazda CX-3 egy kompakt szabadidőautó, melyet részben olyan sikeres konkurensek miatt terveztek, mint a Nissan Juke, Peugeot 2008, vagy Renault Captur. A szintén közelmúltban bemutatott Mazda2 kisautón alapuló CX-3 feltűnő megjelenést, magas üléspozíciót, és alacsony fenntartási költséget kínál. A legtöbb riválisával szemben a CX-3 egyaránt rendelhető két, vagy négykerék-hajtással. Az előbbi kimagasló takarékosságot, míg utóbbi terepezőképességet, és biztonsági tartalékot ad az év hideg időszakában. 


  Örök dilemma: benzinest, vagy dízelest?

 

  A vásárlók két motor közül választhatnak, van egy benzines, és egy dízeles, de mindkettő költséghatékony üzemeltetést ígér. A gyengébb, 118 lóerős kétliteres benzinest a kétkerékhajtású modellhez, míg az ugyanekkora, de erősebb (148 LE) motort  a 4x4-eshez választhatjuk. A hatsebességes kéziváltó minden kivitelben alap, a szintén hatfokozatú automata váltó a dízeleshez, és az erősebb benzineshez kérhető.

 

Mazda CX-3.

  Dinamikát sugárzó, orrhangsúlyos megjelenés.

 

 Aki a legalacsonyabb üzemeltetési költséget akarja elérni, az a dízelest nézze meg közelebbről, bár idővel a fenntartási költségek magasabbak lehetnek. Az 1,5 liter hengerűrtartalmú motor 104 lóerőt teljesít, és nagyon keveset fogyaszt.

 

 A nagyobb benzinesek alacsony fordulatszámon is agilisek, de kissé nyers hangzásra váltanak a motort 4500-as fordulatszám felé pörgetve. A dízelesek is jól reagálnak a gázadásra kis fordulaton is, míg az izmos 270 Nm maximális nyomaték erölködésmentes gyorsulást szavatol közepes fordulaton. Kihúzatásra ez a motor is nagyobb zajjal reagál.

 

Mazda CX-3.

A fekete "C" oszlop optikailag hosszabbnak mutatja az autót.

 

 Csak röviden, de mindenről.

 

A Mazda típusoktól agilis, jó kezelhetőséget várunk el, és ez alól a CX-3 sem kivétel. Bár a kormányzás lágy, ettől még pontos, és közvetlen, a hatfokozatú váltó pedig jól kapcsolható. Magassága ellenére a karosszéria mozgása jól kontrollált, és a tapadás is kiváló. Motortól függetlenül élvezhetjük a megkapóan mutatós külső megjelenést. A CX-3 a legújabb modell, mely a KODO stílusirányzat jegyében született, és több jellegzetességét a CX-5, és az új Mazda2-től örökölte. Például az első hűtőrácson ez jól észrevehető.

 

 A belső térben, a kívánatos műszerfal kialakítást a Mazda2 -től kapta a CX-3, köztük a három szemgolyó szellőzőrácsot, a digitális és analóg kijelzőket felvonultató műszeregységet. A belső térre átfogóan jellemző a robusztus kialakítás, a váltó könnyedén és pontosan kapcsolható, a varrott bőr borítás a műszerfalon, pedig prémium érzetet ad.

 

Mazda CX-3.

A színek a hangulatot, a bőrbevonatú műszerfal a minőségérzetet emeli.

 

Más Mazda modellekhez hasonlóan a CX-3 is többféle felszereltségi szinttel rendelhető. Kivétel nélkül mindegyikben megtalálható a légkondícionáló, a könnyűfém felnik, bluetooth, és az érintőképernyős információs központ, mely akár DAB rádióadás vételére is képes (nálunk változhat a felszereltség). Magasabb szinten már digitális a klíma, fűthetők az első ülések, van sávváltó asszisztens, automata vészfékező rendszer. Ez is tovább fokozható LED-es első fényszórókkal, "head-up" kijelzővel, kulcsnélküli nyitás-zárás és BOSE audio rendszerrel. A kisebb felszereltséghez is kérhető a navigációt aktiváló kártya.

 

Mazda CX-3.

 A navigáció aktiválásához csak egy SD kártya kell az olcsóbb kivitelekben, az viszont nem olcsó.

 

 Formákkal, és színekkel az arányos megjelenéshez.

 

 Visszatérve a külső megjelenéshez, a Mazda jellegzetességnek számító trapéz alakú hűtőrács rögtön felismerhetővé teszi az autót. Az alulról a rácsot is határoló, majd tovább ívelő króm szárny, az oldalt végigfutó ívek rendkívül mutatóssá teszik az autót. A nagyobb magasság, és fekete műanyag borítású kerékívek hangsúlyozzák a CX-3 mokányabb oldalát. Feltűnő részlet a fényes fekete betét a "C" oszlopon, mely a tetőnek alakjának hullámzó jelleget ad.

 

Mazda CX-3.

Így kell egyszerű vonalakból izgalmasat alkotni..

 

 Égi aktivitás, a tisztább levegőért.

 

 A jelenlegi Mazda paletta egyéb típusaihoz hasonlóan a CX-3 is élvezi a jobb hatásfok érdekében alkotott Skyactiv technológiai összetevők nyújtotta előnyöket. Ennek egyik legfontosabb eleme az autók tömegének csökkentése, mely elsődleges hatással van a takarékossági jellemzőkre, és a menetteljesítményre. A Mazda külön utat jár a motorok méretét illetően is, mert nem áll be a legtöbb gyártó által követett "kis motor turbófeltöltővel" trendbe, hanem újszerű megoldásokat felvonultató "nagyobb" szívómotorokat alkalmaz.

 

Mazda CX-3.

  Esztétikus kialakítás

 

 

 Ezek alapján a benzines motorválaszték 2 liter hengerűrtartalmű egységei 118 lóerőt, vagy 148 lóerőt maximális teljesítményre képesek. Kis fordulatszámról gyorsítva a kezdeti rövid gyengélkedés után erőteljesen fokozzák fordulatszámukat a motorok. A negatív oldalon említhető, hogy magas fordulatszámon kissé nyersre vált a hangzás, különösen a piros mező közelében. A pozitív oldalon a hatfokozatú váltó élvezetes, ponts kapcsolhatósága áll.

 

 A dízeles motor a Mazda esetében is turbós (és kicsi) , a CX-3 esetében egy 1,5 literes 104 lóerős egység. A kevésnek tűnő teljesítményt ellensúlyozza a 270 Nm maximális nyomaték, mely már 1600-as percenkénti főtengely fordulaton rendelkezésre áll. Így pedig abszolút erőlködésmentes hosszútávú utazót csinál a szabadidőautóból. A CX-3 utasterében tapasztalható alacsony szélzaj, és a menetzajok megfelelő elszigetelése is ezt erősíti. A könnyű autó kicsit keményen rugózik rosszabb városi utakon, de minél nagyobb a sebességünk, annál inkább kisimul a gördülés.

 

Mazda CX-3.

 

 Hosszabb lábakon is agilis.

 

  Szerencsére a komfort nem megy a vezetési élményszint rovására. A többi Mazda típushoz hasonlóan a CX-5-ös tervezése során is a szórakoztató vezethetőség lebegett a tervezők szeme előtt. A kormányzás jól súlyozott, gyors és precíz, pontosan irányíthatóvá téve az autót. Magas építése ellenére a CX-5 sokkal kiegyensúlyozottabban és stabilabban fut át egymást követő kanyarok sorozatán, mint például a Nissan Juke.

 

 Összességében a Mazda CX-3 nem annyira agilis, mint a Mazda3, de egy szabadidőautóhoz képest extrém élénk reakciójú. A kétkerék hajtású modellek általánosan valamivel könnyedebben mozognak, és több visszajelzést adnak a vezetőnek, de csúszós körülmények esetén az összkerékhajtású kivitelek jobb tapadása egyértelmű.

 

Mazda CX-3.

A részletektől lesz izgalmasabb az összhatás.

 

 Biztosra, és biztonságra mentek.

 

 A Mazda elismert márka megbízhatóság terén is. Érzetre a CX-3 is egy robusztus, jól összeszerelt autó képét jeleníti meg annak ellenére, hogy a komponenseinek 80%-ka közös a Mazda2-vel. Ez persze azt is jelenti, hogy a két autót közösen fejlesztették. Ráadásul a 2,0 literes benzinmotor már a Mazda3, 6, és CX-5 modellekben már egy ideje szolgál, és a szerviz tapasztalatok alapján említésre méltó hibák nélkül.

 

Mazda CX-3. 

 

 A Mazda sokat dolgozott a CX-3 biztonságossá tételén is. Minden kivitelben megtalálható a hat darab légzsák, menetstabilizáló és guminyomás figyelő rendszer. A középső felszereltségi fokozatú autókban a sávelhagyás figyelő, az automata vészfékező rendszer is tartozék, míg a legfelső szintben a navigáció, a kisegítő kijelző, tolatókamera, és az erős LED fényszórók is szériatartozék (nálunk változhat).

 

Helyviszony.

 

 A Mazda CX-3 külső méretei valamivel nagyobbak, mint a Nissan Juke adatai, így nem meglepetés, hogy belül is több a hely. A hátsó utasok is megfelelő méretű lábteret birtokolhatnak, és csak a valóban nagyon magas emberek találhatják alacsonynak a lejtő tető miatt hátul alacsonyabb plafont.  A megfelelő hely ellenére az autó erősen emelkedő övvonala, illetve a hátsó kisméretű ablakok miatt hátul ülve klausztrofóbiás érzés keríthet bennünket hatalmába.

 

Mazda CX-3.

A hullámzó vonalak szép egésszé állnak össze.

 

  A csomagtérajtót feltárva 350 literes rakteret találunk, ami 4 literrel alulmúlja a Juke kínálta rakteret. A rakodási magasság elég magas, de cserébe jól kihasználható alakú térbe pakolhatunk. További előny, hogy az "álpadló" kiszerelével lefelé bővíthetünk, de a 60:40 arányban dönthető hátsó ülésekkel előre irányba is lehet bővíteni. Az utastér tárolóhelyeit illetően már kevésbé kedvező a kép. A kesztyútartó elfogadható méretű , de az ajtózsebek kicsik, a középkonzol pedig csak két pohártartónak, és egy kis tárolónak ad helyet.

 

Mazda CX-3.

Jól kihasználható alakú csomagtér.

 

 Költséges? 

 

 A autó tömegének alcsonyan tartásával, illetve az alkalmazott üzemanyag takarékossági megoldásokkal a CX-3 a takarékos autók táborába tartozik. Ez különösen igaz az 1,5 liter hengerűrtartalmú SKYACTIV-D turbódízel motorral, mely hatfokozatú kézi váltóval mindössze 4 liter gázolajat igényel 100 km megtételéhez. A benzinesek valamivel többet fogyasztanak, de kompenzációként esetükben hosszú távon kisebb szervizköltséggel lehet kalkulálni.

 

Mazda CX-3.

 

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó