Örök dilemma: benzinest, vagy dízelest?
A vásárlók két motor közül választhatnak, van egy benzines, és egy dízeles, de mindkettő költséghatékony üzemeltetést ígér. A gyengébb, 118 lóerős kétliteres benzinest a kétkerékhajtású modellhez, míg az ugyanekkora, de erősebb (148 LE) motort a 4x4-eshez választhatjuk. A hatsebességes kéziváltó minden kivitelben alap, a szintén hatfokozatú automata váltó a dízeleshez, és az erősebb benzineshez kérhető.
Dinamikát sugárzó, orrhangsúlyos megjelenés.
Aki a legalacsonyabb üzemeltetési költséget akarja elérni, az a dízelest nézze meg közelebbről, bár idővel a fenntartási költségek magasabbak lehetnek. Az 1,5 liter hengerűrtartalmú motor 104 lóerőt teljesít, és nagyon keveset fogyaszt.
A nagyobb benzinesek alacsony fordulatszámon is agilisek, de kissé nyers hangzásra váltanak a motort 4500-as fordulatszám felé pörgetve. A dízelesek is jól reagálnak a gázadásra kis fordulaton is, míg az izmos 270 Nm maximális nyomaték erölködésmentes gyorsulást szavatol közepes fordulaton. Kihúzatásra ez a motor is nagyobb zajjal reagál.
A fekete "C" oszlop optikailag hosszabbnak mutatja az autót.
Csak röviden, de mindenről.
A Mazda típusoktól agilis, jó kezelhetőséget várunk el, és ez alól a CX-3 sem kivétel. Bár a kormányzás lágy, ettől még pontos, és közvetlen, a hatfokozatú váltó pedig jól kapcsolható. Magassága ellenére a karosszéria mozgása jól kontrollált, és a tapadás is kiváló. Motortól függetlenül élvezhetjük a megkapóan mutatós külső megjelenést. A CX-3 a legújabb modell, mely a KODO stílusirányzat jegyében született, és több jellegzetességét a CX-5, és az új Mazda2-től örökölte. Például az első hűtőrácson ez jól észrevehető.
A belső térben, a kívánatos műszerfal kialakítást a Mazda2 -től kapta a CX-3, köztük a három szemgolyó szellőzőrácsot, a digitális és analóg kijelzőket felvonultató műszeregységet. A belső térre átfogóan jellemző a robusztus kialakítás, a váltó könnyedén és pontosan kapcsolható, a varrott bőr borítás a műszerfalon, pedig prémium érzetet ad.
A színek a hangulatot, a bőrbevonatú műszerfal a minőségérzetet emeli.
Más Mazda modellekhez hasonlóan a CX-3 is többféle felszereltségi szinttel rendelhető. Kivétel nélkül mindegyikben megtalálható a légkondícionáló, a könnyűfém felnik, bluetooth, és az érintőképernyős információs központ, mely akár DAB rádióadás vételére is képes (nálunk változhat a felszereltség). Magasabb szinten már digitális a klíma, fűthetők az első ülések, van sávváltó asszisztens, automata vészfékező rendszer. Ez is tovább fokozható LED-es első fényszórókkal, "head-up" kijelzővel, kulcsnélküli nyitás-zárás és BOSE audio rendszerrel. A kisebb felszereltséghez is kérhető a navigációt aktiváló kártya.
A navigáció aktiválásához csak egy SD kártya kell az olcsóbb kivitelekben, az viszont nem olcsó.
Formákkal, és színekkel az arányos megjelenéshez.
Visszatérve a külső megjelenéshez, a Mazda jellegzetességnek számító trapéz alakú hűtőrács rögtön felismerhetővé teszi az autót. Az alulról a rácsot is határoló, majd tovább ívelő króm szárny, az oldalt végigfutó ívek rendkívül mutatóssá teszik az autót. A nagyobb magasság, és fekete műanyag borítású kerékívek hangsúlyozzák a CX-3 mokányabb oldalát. Feltűnő részlet a fényes fekete betét a "C" oszlopon, mely a tetőnek alakjának hullámzó jelleget ad.
Így kell egyszerű vonalakból izgalmasat alkotni..
Égi aktivitás, a tisztább levegőért.
A jelenlegi Mazda paletta egyéb típusaihoz hasonlóan a CX-3 is élvezi a jobb hatásfok érdekében alkotott Skyactiv technológiai összetevők nyújtotta előnyöket. Ennek egyik legfontosabb eleme az autók tömegének csökkentése, mely elsődleges hatással van a takarékossági jellemzőkre, és a menetteljesítményre. A Mazda külön utat jár a motorok méretét illetően is, mert nem áll be a legtöbb gyártó által követett "kis motor turbófeltöltővel" trendbe, hanem újszerű megoldásokat felvonultató "nagyobb" szívómotorokat alkalmaz.
Esztétikus kialakítás
Ezek alapján a benzines motorválaszték 2 liter hengerűrtartalmű egységei 118 lóerőt, vagy 148 lóerőt maximális teljesítményre képesek. Kis fordulatszámról gyorsítva a kezdeti rövid gyengélkedés után erőteljesen fokozzák fordulatszámukat a motorok. A negatív oldalon említhető, hogy magas fordulatszámon kissé nyersre vált a hangzás, különösen a piros mező közelében. A pozitív oldalon a hatfokozatú váltó élvezetes, ponts kapcsolhatósága áll.
A dízeles motor a Mazda esetében is turbós (és kicsi) , a CX-3 esetében egy 1,5 literes 104 lóerős egység. A kevésnek tűnő teljesítményt ellensúlyozza a 270 Nm maximális nyomaték, mely már 1600-as percenkénti főtengely fordulaton rendelkezésre áll. Így pedig abszolút erőlködésmentes hosszútávú utazót csinál a szabadidőautóból. A CX-3 utasterében tapasztalható alacsony szélzaj, és a menetzajok megfelelő elszigetelése is ezt erősíti. A könnyű autó kicsit keményen rugózik rosszabb városi utakon, de minél nagyobb a sebességünk, annál inkább kisimul a gördülés.
Hosszabb lábakon is agilis.
Szerencsére a komfort nem megy a vezetési élményszint rovására. A többi Mazda típushoz hasonlóan a CX-5-ös tervezése során is a szórakoztató vezethetőség lebegett a tervezők szeme előtt. A kormányzás jól súlyozott, gyors és precíz, pontosan irányíthatóvá téve az autót. Magas építése ellenére a CX-5 sokkal kiegyensúlyozottabban és stabilabban fut át egymást követő kanyarok sorozatán, mint például a Nissan Juke.
Összességében a Mazda CX-3 nem annyira agilis, mint a Mazda3, de egy szabadidőautóhoz képest extrém élénk reakciójú. A kétkerék hajtású modellek általánosan valamivel könnyedebben mozognak, és több visszajelzést adnak a vezetőnek, de csúszós körülmények esetén az összkerékhajtású kivitelek jobb tapadása egyértelmű.
A részletektől lesz izgalmasabb az összhatás.
Biztosra, és biztonságra mentek.
A Mazda elismert márka megbízhatóság terén is. Érzetre a CX-3 is egy robusztus, jól összeszerelt autó képét jeleníti meg annak ellenére, hogy a komponenseinek 80%-ka közös a Mazda2-vel. Ez persze azt is jelenti, hogy a két autót közösen fejlesztették. Ráadásul a 2,0 literes benzinmotor már a Mazda3, 6, és CX-5 modellekben már egy ideje szolgál, és a szerviz tapasztalatok alapján említésre méltó hibák nélkül.
A Mazda sokat dolgozott a CX-3 biztonságossá tételén is. Minden kivitelben megtalálható a hat darab légzsák, menetstabilizáló és guminyomás figyelő rendszer. A középső felszereltségi fokozatú autókban a sávelhagyás figyelő, az automata vészfékező rendszer is tartozék, míg a legfelső szintben a navigáció, a kisegítő kijelző, tolatókamera, és az erős LED fényszórók is szériatartozék (nálunk változhat).
Helyviszony.
A Mazda CX-3 külső méretei valamivel nagyobbak, mint a Nissan Juke adatai, így nem meglepetés, hogy belül is több a hely. A hátsó utasok is megfelelő méretű lábteret birtokolhatnak, és csak a valóban nagyon magas emberek találhatják alacsonynak a lejtő tető miatt hátul alacsonyabb plafont. A megfelelő hely ellenére az autó erősen emelkedő övvonala, illetve a hátsó kisméretű ablakok miatt hátul ülve klausztrofóbiás érzés keríthet bennünket hatalmába.
A hullámzó vonalak szép egésszé állnak össze.
A csomagtérajtót feltárva 350 literes rakteret találunk, ami 4 literrel alulmúlja a Juke kínálta rakteret. A rakodási magasság elég magas, de cserébe jól kihasználható alakú térbe pakolhatunk. További előny, hogy az "álpadló" kiszerelével lefelé bővíthetünk, de a 60:40 arányban dönthető hátsó ülésekkel előre irányba is lehet bővíteni. Az utastér tárolóhelyeit illetően már kevésbé kedvező a kép. A kesztyútartó elfogadható méretű , de az ajtózsebek kicsik, a középkonzol pedig csak két pohártartónak, és egy kis tárolónak ad helyet.
Jól kihasználható alakú csomagtér.
Költséges?
A autó tömegének alcsonyan tartásával, illetve az alkalmazott üzemanyag takarékossági megoldásokkal a CX-3 a takarékos autók táborába tartozik. Ez különösen igaz az 1,5 liter hengerűrtartalmú SKYACTIV-D turbódízel motorral, mely hatfokozatú kézi váltóval mindössze 4 liter gázolajat igényel 100 km megtételéhez. A benzinesek valamivel többet fogyasztanak, de kompenzációként esetükben hosszú távon kisebb szervizköltséggel lehet kalkulálni.