Jó alap nélkül nem megy!
Már az első Mazda CX-5 tesztvezetések és szlalomozási próbák zárt pályán is világossá tették, hogy a SkyActive tervezés lényegesen többről szól, mint motorok és sebességváltók áttervezése. A futómű, és a karosszéria felépítésének újragondolása nagyban hozzájárul a jobb kezelhetőséghez, stabilitáshoz, komforthoz.
Az elvárt gördülési jellemzők mindenkinek mást és mást jelent. Van aki a lágy felfüggesztést részesíti előnyben, mely teljesen kizárja a külső környezetet. Néhány sofőr viszont a kemény beállítást szereti, mely minden kavicson átgördülést érezhetővé tesz, és pontos visszajelzésekkel szolgál az útfogásról a kormánykeréken, illetve az ülésen keresztül. A legtöbbünknek valahol ezen két véglet közötti elvárásunk van a gördülési tulajdonságokkal kapcsolatban. Komfortos, de az útról visszajelzésekkel szolgáló, jól kezelhető legyen az autó. A gördülési tulajdonságok javítását elsősorban a lengéscsillapítók, rugók, gumi szilentek keménységének megválasztása, lengőkar bekötési pontok helyzete, toronymerevítők alkalmazása és a karosszéria további merevítése alkalmazása jelenti. Mindezek a jármű kezelhetőségét is megváltoztatják, így először nézzük meg, a karosszéria felépítése hogyan hat a gördülésre, kezelhetőségre!
Minél merevebb a karosszéria szerkezet, annál jobb. Egy flexibilis szerkezet nem képes egymáshoz képest azonos pozícióban tartani a felfüggesztés elemeinek rögzítését, így a gördülés sem lesz megfelelő, és a kezelhetőség sem lesz precíz.
Képzeljük el, hogy a papírhajóban ülünk a medencében. Minden hullámnál nyeklik-nyaklik a hajó, és a állandón fészkelődnünk kell, hogy a hajó ne boruljon fel. Általában nem is sikerül, és még evezni sem könnyű egy ilyen hajóban. Mindezt próbáljuk ki egy fából, vagy üvegszálból készült hajóban, és rögtön nincs baj a hullámokkal, sőt az evezővel kormányozni is tudunk. Más gyártókhoz hasonlóan a Mazda is növeli karosszériái merevségét az anyagvastagság megválasztásával, és több zárt struktúrájú, vagy dobozszerű szerkezeti elemmel. Ez igen jól működik is a CX-5 esetében, még a flexibilátást azonnal leleplező versenypályán sem érezhető ilyen jellegű gyengeség.
Merevebb karosszéria esetén a felfüggesztés bekötési pontjainak gumi elemeit lágyabbakra lehet készíteni, hogy jobb legyen a gördülési komfort, de a rögzitési pontok elhelyezésének is nagy jelentősége van. A legtöbb mai autóban hátul nagyon alacsonyan vannak a lengőkarok rögzítve, hogy a nagyobb legyen a csomagtér és az utastér. Amikor a kerekek kátyún, döccenőn haladnák át, felfelé mozdulnak, illetve a padlón alacsonyan rögzített hosszanti lengőkar miatt kissé előre mozdulnak. Ha ez a lengőkar pont magasabban helyezkedik el, mint a kerék tengelye, akkor hátrafele mozdulnak berugózáskor a kerekek, mint a CX-5 esetében. Ezzel pedig kisebb a karosszériát érő erőhatás, hiszen a természetes irányba mozdulnak a kerekek. Egyszerűnek tűnhet a lengőkar rögzítési pontokat feljebb elhelyezni, de gondos tervezést igényel, hogy az utastér és a csomagtér is olyan méretű maradhasson, mint a CX-5 típusé.
Végül essen szó a gumiabroncsokról, melynek méretváltása a legegyszerűbb módszere a gördülés és a kezelhetőség változtatásának. Alacsony profilú gumiabroncsok feszesebb gördülést eredményeznek, de a kormányreakciók, és a kezelhetőség is közvetlenebbé válik, hiszen kisebb a gumiabroncs oldalfalának flexibilitása. A magasabb profilú gumiabroncsok jobb komfortot, de rosszabb kezelhetőséget képviselnek.
Miközben bárki a guminyomás, és gumiabroncs méret váltással változtathat autója viselkedésén, a gyárilag jól megtervezett autó nagyon fontos a legjobb menettulajdonságok eléréséhez. A Mazda CX-5 ilyen autó. Varga István
Kapcsolódó cikkek: