Vajon ez a vége?
A piros MPS, és tulajdonosa régi vendég márkaszervizünkben, így akár honlapunkon is végigkövethetők az autón eddig elvégzett módosítások. Még ha az átlagosnál esetleg jobban vezető MPS tulajdonosok igényeit is bőven kielégíti a gyári futómű hangolás, ügyfelünk versenyeken szerzett vezetéstechnikai tudása gyakran felszínre hozta a Mazda 3 MPS gyári futómű képességeinek határait. Az évek során szélesedett az autó nyomtávja, került bele ültető rugó, voltak benne keményebb Bilstein lengéscsillapítók, és az utastérből állítható húzófokozati keménységű csillapítók is. A (feltehetőleg) végső megoldás mégis most érkezett el, egy KW Variant 3-as rugó-lengéscsillapító készlet formájában.
A KW Variant 3 Mazda3 MPS készletben a lengéscsillapítók tetején és alján sok fokozatban állítható a húzó és nyomófokozati csillapítás mértéke. Elöl oldalanként egy sűrű menetes és vékony, illetve egy vastag anyagú, de ritkább tekercselésű rugó valósítja meg a progresszív rugó karakterisztikát, míg hátul, egy-egy darab progresszív tekercselésű sárga acélrugó van a készletben. Progresszív, mert a kezdeti szűk lágy rugótartományt váltja a jóval keményebb szakasz. Elöl a lengéscsillapító menetes orsójával állítható az autó hasmagassága, míg hátul a lengéscsillapítótól függetlenül elhelyezett rugó alá szerelendő „pogácsán” lehet 20 mm-es tartományban emelni és süllyeszteni a karosszériát.
Elöl és hátul egyaránt a lengéscsillapítók tetején található kis imbuszfejű csavarral állíthatjuk a húzócsillapítás mértékét. Az óramutató járásával megegyezően lassíthatjuk a kerekek kirugózási gyorsaságát, míg ellentétes irányban gyorsítjuk azt. Elöl ezt 18, hátul 12 fokozatban tehetjük meg. A berugózási, azaz nyomófokozati csillapítási mértéket elöl a lengéscsillapítók alján elhelyezett csavarral, míg hátul a csillapítók alsó felének oldalán található tárcsa forgatásával tehetjük ezt meg. Erre elöl-hátul 12 fokozat áll rendelkezésünkre.
Az első lengéscsillapítók nyomófokozatának lágyítása fokozza a kényelmet, illetve hibázás esetén könnyebben korrigálhatóvá, megbocsátóbbá teszi az autó elejét, de egyben alulkormányzottá válik vele az autó. A berugózási fokozat keményítése precizebbé, és agresszívebbé teszi az autó elejét, de ha túlzásba visszük, tapadást veszhetünk vele, illetve nagyobb a gördülési zaj, és a komfort is redukálódik.
A hátsó tengely csillapítóinak keményebb nyomófokozata segíti a gyors irányváltások végrehajtását, és csökkenti a túlkormánzottsági hajlamot. Lágyabb berugózási fokozat esetén az autó hátulja lazábbá válik, és javíthatja a stabiltást, ha korábban nagyon alulkormányzott volt az autó. Túl kemény fokozat hátul is növelheti a gördülési zajt, és tapadást veszíthetünk vele. A KW Variant lengéscsllapítók nagy sebességű fázis szelepének hála a nyomófokozat túlzott keménysége sincs igazán hatással a gördülési komfortra.
Elöl viszonylag jól hozzá lehet férni a csavarfejekhez, míg hátul is csak a húzófokozat állítását gátolja a csomagtér kárpitozása. Persze egyszer kell beállítani, de ennek ideje sok próbálkozás és kilométer után jön el. A mi esetünkben a kárpiton egy kémlelőnyílás lett kialakítva, így nem kell minden állításhoz leszerelni a borítást.
A KW Variant csillapítók húzófokozatának állítgatása jóval nagyobb hatással van a lassú sebesség tartomány komfortjára, mint a nyomófokozaté. Kicsi húzóerő esetén azonban nagy sebesség mellett csökkenti a stabilitást, és a kormányozhatóság precízitását.Az első tengely csillapítóinak húzóerejének növelése javítja a stabilitást, a kezelhetőséget, viszont emeli a tapadás vesztés esélyét, és drasztikusan csökkenti a komfortot. Figyelem, nem szabad az első, és hátsó tengely húzófokozata között túl nagy különbséget beállítani!