2025. Április 26. Szombat - Ervin

Frissített MAZDA RX-8.

Mazda RX-8 2009

Forrás: AMB

 A kanapén feküdtem és néztem az órát. Képtelen voltam az ablakhoz ülni és nézni, ahogy a Mazda RX-8 R3 rám vár...és ekkor megszólalt a nem várt kapucsengő. Megérkezett a tréler sofőrje, hogy elvigye a tesztelésen egy hétig nálam vendégeskedett Mazda RX-8-at. Azon gondolkoztam, hogy a kutyám elkergethetné a kamionost, így még egy hétig használhatnám az autót, de vesztemre az ebadta jószág igen barátságosan viselkedett.  


 Milyen nagyszerű, jól átgondolt és élvezetesen vezethető autó...

 Két dolog is van, ami miatt a Mazda RX-8 nagyon egyedi autó. Egyediségének szíve az 1,3 literes bolygódugattyús motor. Ha valaki nem tudná, a Wankel rendszerűnek nevezett erőforrásnak nincsenek dugattyúi. A nagyméretű, háromszög alakú forgó alumínium rotorok foglalják el a hagyományos motorokban a főtengelyt hajtó dugattyúk helyét. A rázós le-fel mozgást végző dugattyúk és szelepek helyett a wankelban a begyújtott levegő-üzemanyag keverék által forgatott rotorok következtében csak kevés "mozgás vész kárba". Ahogy a rotorok a kamrákban forognak az excentrikus tengely körül, egyúttal nyitják-zárják a ki és beömlő nyílásokat is.Mazda RX-8 R3

 Anélkül, hogy további részletekbe belemennénk, ez az inkább forgó, mint pulzáló dugattyú (rotor) mozgás nagyon sima motorjárást, illetve magas elérhető fordulatszámot tesz lehetővé, a teljesítményhez képest igen kicsi helyet elfoglalva. A könnyűsúlyú 1,3 literes motor 232 lóerőt és 211 Nm nyomatékot továbbít a sebességváltó irányába annak ellenére, hogy kisebb, mint egy Mini, vagy egy Mazda2 motor. Ez a fajta erőforrás egy szilaj versenyautót kreál.Mazda RX-8 R3

 A második dolog ami egyediséggel ruházza fel a Mazda RX-8-at nem más, mint a különleges ülés és ajtó elrendezés. Ez egy valódi négy ajtós sportautó. Az első ajtók mögött kisebb, hátrafelé nyíló ajtók vannak. Az egyébként néhány pick-up-on már láthatott kis ajtók hatalmas nyílást tesznek szabaddá, így a hátsó mélyen elhelyezett ülésekre is könnyű a beszállás. Bár első látásra ezek az ülések kicsinek tűnhetnek, éppen elég nagyok ahhoz, hogy közepesen magas embereknek kényelmes helyet biztosítsanak. Egy gyerekülés is nagyszerűen rögzíthető hátul. Még a csomagtartó is meglepően nagy. (sportautós mértékkel)Mazda RX-8 R3

 A felfüggesztés egyike a legjobbaknak,  feszes spirálrugóival, nagy 19 collos kerekeivel és nyári gumiabroncsaival, illetve a szuperul érezhető kormányzással. Mindehhez csatlakozva a felépítmény olyan feszes, mint egy dob, önzáró differenciálmű és kivételesen kiegyensúlyozott súlyelosztás teszi az autónkat nagyszerű járművé. Nagyon megszerettem a rövid utakon kapcsoló hatsebességes váltót és lenyűgözött a teljesen lineáris gyorsulás.Mazda RX-8 R3

 Van még mit szem előtt tartani, különösen a Mazda RX-8 R3 csomag esetében. Az R3 extra verseny csomag ültető és feszesebb sport rugókat, illetve valamivel megnövelt leszorítóerőt nyújtó spoilerezést tartalmaz, melyek így együttesen javítják az autó tapadását. A pörgős (a piros mező 9000 közelében kezdődik) 1,3-as kezelése igényelhet némi megszokást. A gyakorlatlanok akár le is fullaszthatják a motort utcai közlekedés közben.Amíg hideg a motor, addig a fordulatszámmérő piros sávja kibővül,

 A Mazda RX-8 R3 másik értéknövelő tartozékai a RECARO első ülések. Ezek valódi versenyülések a maguk szűkségével és keménységével. Ezekből kihúzni magunkat - főleg ha nem vagyunk soványak - igen fárasztó tud lenni kiszálláskor. Hacsak nem akarunk hétvégenként versenyezni, véleményem szerint kerüljük el az R3 csomagot és maradjunk az utazás barátabb üléseket kínáló Grand Touring csomagnál.A RECARO gyártmányú ülések satuként fogják a testet.

 A 2009 Mazda RX-8 R3 megjelenése egy kicsit még kifinomultabb, mint az előző évi modell. A letisztultabb orrkiképzéssel, a szebb, négy kör alakú hátsó lámpával az összhatás egységesebb, mint korábban. Véleményem szerint az új RX-8 szebb és különlegesebb, különösen a nagyon attraktív, mégis masszív 19 collos alumínium kerekekkel. Ez a darab annyira időtlen megjelenésű  lesz, mint a sokak által az egyik legszebb sportautónak tartott utolsó Mazda RX-7.Mazda RX-8 R3

 A különböző Mazda RX-8 kivitelek, így az R3 ára sem túlzó, valóban jó vétellé téve az autót. Mivel a gazdaság helyzet olyan amilyen, talán éppen most van a megfelelő ideje egy RX-8 vásárlásának. Ha valaki mégis valami még jobbra vágyik, annak jó hír lehet, hogy a Mazda jelenleg is dolgozik az új 16X jelű bolygódugattyús erőforráson, amely várhatóan 2012-ben jelenik meg.

A Mazda RX-8-ban eltöltött idő számít!

 Amikor a kanyarok levadászásához érünk és motorkerékpárokon szokásos magas fordulatszámon húzzuk ki magunkat - karamellához hasonlatos lágysággal - a kanyarból, szerelembe fogunk esni. Vezettem már sokkal drágább exkluzív sportautókat is, melyek sokkal kevesebb élményt nyújtottak a kanyarok kergetése közben. Ez az autó kapcsolatot teremt velünk. Tökéletesen érzem ahogy a gumik külső fele elveszti a tapadást és mindössze annyi dolgom van, hogy feljebb emeljem a lábamat a gázpedálon. Minden kiszámíthatóan alakul.Mazda RX-8 R3

 A nyomaték igen alacsony, így ezt az egyébként is pörögni akaró motort 5000-7500 közötti fordulatszámon kell tartani, ha igazán menni akarunk. A Mazda RX-8 valódi előnyökhöz juthatna egy turbófeltöltő alkalmazásával (mint öreg testvére tette) a nyomaték megnövekedésével és a magasabb fordulatszámok gyorsabb elérésével. Mégis, talán a turbóval idegessé válhatna az autó a kanyarokban gázadásra. Összeségében a Mazda RX-8 annyira érezhető és olyan nagyszerűen irányítható autó, hogy egy túlfűtött motor nélkül is tökéletesen elégedetté tett.A RENESIS wankel elbújik a motortérben.

 Ilyen magasan található piros mezővel szinte egész nap második vagy harmadik fokozatban tarthattam a váltót a kanyonokban. A röviden kapcsolható váltót mégis annyira élvezet kezelni, hogy szinte minden fokozatot kipróbáltam és általában élveztem a hatást. Az RX-8 egyike annak a néhány autónak melyek elég bizalmat építettek fel bennem a sarkos-lábujjas kanyarvételekhez ott is, ahol korábban nem próbálkoztam.Mazda RX-8 R3

 A Mazda RX-8 R3 fékteljesítménye kivételesen jó. Még a normál RX-8 kivitelekénél is bizonyosan jobb. Minden kivitelnek azonos méretű fékje van, de a kövér Bridgestone-ok és a kissé visszafogottabb tömeg segít az R3 kivitelnek. Még havon és jégen is meglepően jól teljesít az autó. A tesztelésem utolsó két napján esett a hó, így úgy gondoltam jobb helyen van az RX-8 a garázsomban. Tévedtem. A hó ellenes nyári gumik ellenére, a hihetetlenül kiegyensúlyozott sasszénak hála, az autó megbocsájtóbb, mint vártam.Mazda RX-8 R3

 Kevésbé leszünk szerencsések, ha a hihetetlen kicsi motortól ritka benzinkút látogatást várunk. Nem horribilis, de a Mazda RX-8 észrevehetően szomjas is tud lenni. De végül is egy SPORTAUTÓ-hoz képest ( így nagybetűvel )  elfogadható fogyasztási adatok jöttek ki. A wankel rendszerű motor természetéhez tartozik, hogy fogyaszt némi olajat is. Javasolt az olajszintet 2000km-enként felönteni a maximumra. Mégegyszer, ez egy sportautó, így ez is tökéletesen elfogadható dolog. Ha a takarékosságot és a karbantartás mentességet keressük egy sportos autóban, akkor fordítsuk inkább figyelmünket a Mazda MX-5, vagy a Mazda3 MPS irányába.Mazda RX-8 R3

 Nos miután mindenen átestem és mindent leírtam, a Mazda RX-8 R3 az autóért rajongó embert hozza belőlem elő. Ez az autó valóban a vezetésről szól, és komolyan azt kell mondanom, ugyanannyira élveztem a vezetését, mint a 911 Carrera-ét. Valószínűleg a Porsche-val több figyelemben és elismerő bólintásban van részem az utcán, de a kanyargós utakon semmivel nem élvezhetó jobban, mint a Mazda RX-8 R3. Hiányozni fog.

Mazda RX-8 R3

Magyarországon nem forgalmazzák a frissített Mazda RX-8 kiviteleket. KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK ITT!

Néhány Mazda RX-8-hoz kapcsolódó írásunk:

RÖGÖS EVOLÚCIÓ, RENESIS technika, Wankel erőforrások, RX-8 motorolaj, RX-8 hibrid, 

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Mazda RX-8 2002-2012.

Ajtók száma:  2+2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430/1770/1340 mm

Tengelytávolság: 2700 mm
Ülések száma:   4
Hengerelrendezés: 

Kéttárcsás wankel elvű motor  
Bolygódugattyúk száma: 2
Motorbeépítés:   elöl, hosszában

Szívómotor, szekvencionális befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 5, vagy 6 kézi 
Kamratérfogat (cm3):   2 x 654 = 1308   
Sűrítési viszony: 10,0:1    
Változó hosszúságú szívócső rendszer
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min): 192 (141)/7000, illetve 231 (170)/8200 
Nyomaték (Nm / 1 min): 220/5000, illetve 211/5500

Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 és 6,4 mp.

Végsebesség: ~223, és ~235 km/h

Több autó