Milyen nagyszerű, jól átgondolt és élvezetesen vezethető autó...
Két dolog is van, ami miatt a Mazda RX-8 nagyon egyedi autó. Egyediségének szíve az 1,3 literes bolygódugattyús motor. Ha valaki nem tudná, a Wankel rendszerűnek nevezett erőforrásnak nincsenek dugattyúi. A nagyméretű, háromszög alakú forgó alumínium rotorok foglalják el a hagyományos motorokban a főtengelyt hajtó dugattyúk helyét. A rázós le-fel mozgást végző dugattyúk és szelepek helyett a wankelban a begyújtott levegő-üzemanyag keverék által forgatott rotorok következtében csak kevés "mozgás vész kárba". Ahogy a rotorok a kamrákban forognak az excentrikus tengely körül, egyúttal nyitják-zárják a ki és beömlő nyílásokat is.
Anélkül, hogy további részletekbe belemennénk, ez az inkább forgó, mint pulzáló dugattyú (rotor) mozgás nagyon sima motorjárást, illetve magas elérhető fordulatszámot tesz lehetővé, a teljesítményhez képest igen kicsi helyet elfoglalva. A könnyűsúlyú 1,3 literes motor 232 lóerőt és 211 Nm nyomatékot továbbít a sebességváltó irányába annak ellenére, hogy kisebb, mint egy Mini, vagy egy Mazda2 motor. Ez a fajta erőforrás egy szilaj versenyautót kreál.
A második dolog ami egyediséggel ruházza fel a Mazda RX-8-at nem más, mint a különleges ülés és ajtó elrendezés. Ez egy valódi négy ajtós sportautó. Az első ajtók mögött kisebb, hátrafelé nyíló ajtók vannak. Az egyébként néhány pick-up-on már láthatott kis ajtók hatalmas nyílást tesznek szabaddá, így a hátsó mélyen elhelyezett ülésekre is könnyű a beszállás. Bár első látásra ezek az ülések kicsinek tűnhetnek, éppen elég nagyok ahhoz, hogy közepesen magas embereknek kényelmes helyet biztosítsanak. Egy gyerekülés is nagyszerűen rögzíthető hátul. Még a csomagtartó is meglepően nagy. (sportautós mértékkel)
A felfüggesztés egyike a legjobbaknak, feszes spirálrugóival, nagy 19 collos kerekeivel és nyári gumiabroncsaival, illetve a szuperul érezhető kormányzással. Mindehhez csatlakozva a felépítmény olyan feszes, mint egy dob, önzáró differenciálmű és kivételesen kiegyensúlyozott súlyelosztás teszi az autónkat nagyszerű járművé. Nagyon megszerettem a rövid utakon kapcsoló hatsebességes váltót és lenyűgözött a teljesen lineáris gyorsulás.
Van még mit szem előtt tartani, különösen a Mazda RX-8 R3 csomag esetében. Az R3 extra verseny csomag ültető és feszesebb sport rugókat, illetve valamivel megnövelt leszorítóerőt nyújtó spoilerezést tartalmaz, melyek így együttesen javítják az autó tapadását. A pörgős (a piros mező 9000 közelében kezdődik) 1,3-as kezelése igényelhet némi megszokást. A gyakorlatlanok akár le is fullaszthatják a motort utcai közlekedés közben.
A Mazda RX-8 R3 másik értéknövelő tartozékai a RECARO első ülések. Ezek valódi versenyülések a maguk szűkségével és keménységével. Ezekből kihúzni magunkat - főleg ha nem vagyunk soványak - igen fárasztó tud lenni kiszálláskor. Hacsak nem akarunk hétvégenként versenyezni, véleményem szerint kerüljük el az R3 csomagot és maradjunk az utazás barátabb üléseket kínáló Grand Touring csomagnál.
A 2009 Mazda RX-8 R3 megjelenése egy kicsit még kifinomultabb, mint az előző évi modell. A letisztultabb orrkiképzéssel, a szebb, négy kör alakú hátsó lámpával az összhatás egységesebb, mint korábban. Véleményem szerint az új RX-8 szebb és különlegesebb, különösen a nagyon attraktív, mégis masszív 19 collos alumínium kerekekkel. Ez a darab annyira időtlen megjelenésű lesz, mint a sokak által az egyik legszebb sportautónak tartott utolsó Mazda RX-7.
A különböző Mazda RX-8 kivitelek, így az R3 ára sem túlzó, valóban jó vétellé téve az autót. Mivel a gazdaság helyzet olyan amilyen, talán éppen most van a megfelelő ideje egy RX-8 vásárlásának. Ha valaki mégis valami még jobbra vágyik, annak jó hír lehet, hogy a Mazda jelenleg is dolgozik az új 16X jelű bolygódugattyús erőforráson, amely várhatóan 2012-ben jelenik meg.
A Mazda RX-8-ban eltöltött idő számít!
Amikor a kanyarok levadászásához érünk és motorkerékpárokon szokásos magas fordulatszámon húzzuk ki magunkat - karamellához hasonlatos lágysággal - a kanyarból, szerelembe fogunk esni. Vezettem már sokkal drágább exkluzív sportautókat is, melyek sokkal kevesebb élményt nyújtottak a kanyarok kergetése közben. Ez az autó kapcsolatot teremt velünk. Tökéletesen érzem ahogy a gumik külső fele elveszti a tapadást és mindössze annyi dolgom van, hogy feljebb emeljem a lábamat a gázpedálon. Minden kiszámíthatóan alakul.
A nyomaték igen alacsony, így ezt az egyébként is pörögni akaró motort 5000-7500 közötti fordulatszámon kell tartani, ha igazán menni akarunk. A Mazda RX-8 valódi előnyökhöz juthatna egy turbófeltöltő alkalmazásával (mint öreg testvére tette) a nyomaték megnövekedésével és a magasabb fordulatszámok gyorsabb elérésével. Mégis, talán a turbóval idegessé válhatna az autó a kanyarokban gázadásra. Összeségében a Mazda RX-8 annyira érezhető és olyan nagyszerűen irányítható autó, hogy egy túlfűtött motor nélkül is tökéletesen elégedetté tett.
Ilyen magasan található piros mezővel szinte egész nap második vagy harmadik fokozatban tarthattam a váltót a kanyonokban. A röviden kapcsolható váltót mégis annyira élvezet kezelni, hogy szinte minden fokozatot kipróbáltam és általában élveztem a hatást. Az RX-8 egyike annak a néhány autónak melyek elég bizalmat építettek fel bennem a sarkos-lábujjas kanyarvételekhez ott is, ahol korábban nem próbálkoztam.
A Mazda RX-8 R3 fékteljesítménye kivételesen jó. Még a normál RX-8 kivitelekénél is bizonyosan jobb. Minden kivitelnek azonos méretű fékje van, de a kövér Bridgestone-ok és a kissé visszafogottabb tömeg segít az R3 kivitelnek. Még havon és jégen is meglepően jól teljesít az autó. A tesztelésem utolsó két napján esett a hó, így úgy gondoltam jobb helyen van az RX-8 a garázsomban. Tévedtem. A hó ellenes nyári gumik ellenére, a hihetetlenül kiegyensúlyozott sasszénak hála, az autó megbocsájtóbb, mint vártam.
Kevésbé leszünk szerencsések, ha a hihetetlen kicsi motortól ritka benzinkút látogatást várunk. Nem horribilis, de a Mazda RX-8 észrevehetően szomjas is tud lenni. De végül is egy SPORTAUTÓ-hoz képest ( így nagybetűvel ) elfogadható fogyasztási adatok jöttek ki. A wankel rendszerű motor természetéhez tartozik, hogy fogyaszt némi olajat is. Javasolt az olajszintet 2000km-enként felönteni a maximumra. Mégegyszer, ez egy sportautó, így ez is tökéletesen elfogadható dolog. Ha a takarékosságot és a karbantartás mentességet keressük egy sportos autóban, akkor fordítsuk inkább figyelmünket a Mazda MX-5, vagy a Mazda3 MPS irányába.
Nos miután mindenen átestem és mindent leírtam, a Mazda RX-8 R3 az autóért rajongó embert hozza belőlem elő. Ez az autó valóban a vezetésről szól, és komolyan azt kell mondanom, ugyanannyira élveztem a vezetését, mint a 911 Carrera-ét. Valószínűleg a Porsche-val több figyelemben és elismerő bólintásban van részem az utcán, de a kanyargós utakon semmivel nem élvezhetó jobban, mint a Mazda RX-8 R3. Hiányozni fog.
Magyarországon nem forgalmazzák a frissített Mazda RX-8 kiviteleket. KAPCSOLÓDÓ CIKKÜNK ITT!
Néhány Mazda RX-8-hoz kapcsolódó írásunk:
RÖGÖS EVOLÚCIÓ, RENESIS technika, Wankel erőforrások, RX-8 motorolaj, RX-8 hibrid,
Kommentek
Még nincsnenk hozzászólások.