2025. Április 9. Szerda - Erhard

MAZDA3 MPS, a turbós bajnok.

MAZDA3 MPS, a turbós bajnok.

Kétszáz. Szép kerek szám, amely rövid ideig standard elérési célnak számított teljesítmény terén az újkori tuning kompaktok piacán. Azóta több jelentkező is emelte tétet, így már jóval kétszáz felett járunk, már van például Honda Civic Si, VW Golf GTI, Dodge SRT-4, Renault Megane, Ford Focus is a klubban, illetve egy új fiú is feltűnt a színen nemrég a Mazda3 MPS személyében.


 Jött, látott, győzött?

 Az új fiú pedig rögtön térdre kényszerítette a konkurenseket, hiszen a Mazda3 MPS több mint 250 lóerőt, illetve 380 Newtonméter nyomatékot szolgáltat a konkurensek árain belül maradva. Ezzel pedig olcsóbban adja minden egyes lóerejét, mint az így kiütött klubtagok. Ez a második olyan Mazda típus a Japán cég kínálatában, amelyre felkerült az MPS jelzés. Ez a három betű a cég tuning-verseny részlegének a Mazdaspeed-nek a "kézrátételét" jelzi az autókon. A díjnyertes nyomatékbajnok MZR 2.3 DISI turbó pedig már ezzel együtt a harmadik Mazda modellben kapott helyet a Mazda6 MPS és a Mazda CX-7 után).Mazda3 MPS. 255 lóerő, 380Nm, közvetlen befecskendezéses turbós benzines.

 Diszkrét vagy sem.

 Nagyobb testvérétől a Mazda6 MPS-től eltérően a Mazda3 MPS nem szégyenli annyira, hogy a tuning gépek csoportjába tartozik. Van óriási hátsó tetőszárny, mélyre engedett lökhárító, nagyméretű kipufogócső. Mégis, sokan még mindig azt mondják, hogy a Mazdaspeed nem ment túl messzire a Mazda3 MPS külső megkülönböztetésének érdekében az alap Hármastól. Mások örülnek, hogy az autó nem kiállt figyelemért, mondjuk a helyi rendőr erők érdeklődését felkeltve.Kályhacső méretű kipufogóvég a Mazda3 MPS hátulján.

 Mindent bele!

 De akkor itt ez a szín. Erőszakos és túlzó piros, talán a legbrutálisabb piros árnyalat ami létezik, de aki csak látta a tesztautót mindenkinek tetszett, ami mellesleg nem hátrány, hiszen nem túl nagy a színválaszték. Nem csak színben, felszereltségben sem lehet sokat variálni, hiszen mindössze egy út van. Fullextra, vagy mellékvágány és nem Mazda3 MPS. Ez nem gond, hiszen ez az autó valószínűleg úgyis vagy kell valakinek és akkor semmi egyedi kívánság nem számít igazán, vagy nem. Kapunk Xenon fényszórókat, 6 lemezes CD váltót, fél verseny üléseket, fém pedálokat, színes öltéseket, ködlámpákat, és még sok mindent... Persze a Mazda3 MPS 18 collos felniket visel, melyek vadítóan néznek ki, de elég ha megkérdezzük a srácokat akik kedvenc verseny videojátékukban csodálják az álomgépet a Mazda ügyes bevezető reklámkampánya jóvoltából.Mazda3 MPS a Need for Speed videójáték Carbon nevű új szériájában.  

Brutális erőcsomag. 

 Beülve a kívülről már megcsodált autóba megállapíthatjuk, hogy minden a helyén van. A műszerek jól leolvashatóak, a kezelőszerveket könnyű elérni, automata a fényszóró és az ablaktörlő is. A kilátás az autóból nagyszerű, a beltér komfortos, a gördülési zaj pedig csekély. Mindazonáltal a Mazda3 MPS pilótája leginkább mégsem ezekkel a jellemzőkkel, hanem a teljesítménnyel nyűgözhető le, és a rendelkezésre álló 380 Newtonméterrel ez ujjgyakorlat az autó számára. Az MPS mindig óriási mennyiségű erővel rendelkezik, egy pillanatnyi kezdeti turbólyuk után darabokra tépi az aszfaltot. Az egyes és kettes fokozatban a tapadás a gumik kétségbeesett erőfeszítése ellenére is kötéltáncot jár. Teljes gázadásra az autó kugligolyóként játszik a fejünkkel, mely beleragad a fejtámlába, ha nem feszítjük meg nyakizmainkat. A kormánykerék ilyenkor erőszakosan próbál szabadulni kezeink szorításából, amennyiben az első kerekek egyenetlen útfelületet találnak. A pórázaitól megfosztott Mazda3 MPS minden egyes úthibát megérez, de hozzá kell tennünk, hogy a nyomatékfüggő kormányzása osztályelső.A Mazda3 MPS sportos hangulatú, minőségi beltere.

 A elöl elhelyezkedő hajtásláncban aktív nyomatékelosztású differenciálművet alkalmaztak és a motorba bekerülő "turbónyomás" is korlátozva van az első fokozatokban, hogy a gumik épségben maradjanak. A erő hatfokozatú kézi váltón keresztül jut el a kerekekig. A kuplung elég kemény, a váltó pedig nem éppen olyan, mint amit a Mazdától megszoktunk, kicsit nyúlós és hosszú utakon mozog, bár használat közben már könnyű vele "azonosulni". A turbófeltöltésű motorok hajlamosak nem túl inspiráló kipufogóhangok képzésére, és ez alól a 2.3 MZR DISI Turbó lóerőgyár sem kivétel. A hangválaszték a nem túl lenyűgöző nyögéstől a sziszegésig terjed, amikor a jobb lábunkat mozgatjuk. Még az autón kívül sem jelentős a hang, inkább a kipufogóvéget elhagyó gáz surrogását lehet hallani, amikor nyomjuk neki. A Honda Civic Si VTEC nótájához képest a Mazda3 MPS csak suttog, amit sokkal kevésbé izgalmas hallgatni. Mindezek ellenére nagyon szépen morajlik az erőforrás alapjáraton és alacsonyabb fordulatszámokon. Ez azt is jelenti, hogy reggel a szomszédot nem fogjuk felébreszteni munkába induláskor, viszont a hazaérkezésünket biztosan észre fogja venni.Mazda3 MPS műszerfal, teljes kivilágításban.

A Mazda3 MPS teljesítményének a kiaknázásában a keményebb és földhöz közelebb engedett futómű segít, amely egyben garantálja kiváló kezelhetőséget, illetve a sportos használathoz elengedhetetlen, nagyon jó visszajelzéseket ad az útról. Rossz úton a hatalmas méretű kerekek kicsit zajosak, de a manőverezőképesség mindig ideális.  Az állandó kerékmegcsúszási fenyegetettség ellenére, az MPS Hármas jól viselkedik forszírozott kanyarokban és kiváló tapadásával könnyedén lerövidíti egy teljes szett gumiabroncs élettartamát. Persze a stabilitás kontroll azért  ilyenkor is rajta tartja szemét az esetlegesen túlzásokba eső pilótán.

  A fékek teljesítménye passzol az autó képességeihez, az egyetlen elbizonytalanító dolog, hogy vészfékezés után amikor felemeljük lábunkat a pedálról, vagy csökkentjük a nyomóerőt, a féktárcsák még egy szemvillanásnyi ideig satuban maradnak. Ez nyilván a vészfékasszisztens velejárója. Az orr előre bukása nem jellemző ilyen fékezésekkor sem, és egyébként is az egész felépítmény csak nagyon nehezen billenthető ki az egyensúlyából. Megjegyezzük, a tesztautón Pirelli Sottozero téligumik, azaz nem a gyári abroncsok voltak.Jó, ha megjegyezzük ezt a mágikus betű és számsort. A Mazda 2.3 literes 255 lóerős, 380 Nm nyomatékú MZR DISI Turbó erőforrása a legtöbb esetben két vállra fekteti a konkurenciát.

 Sportautó hétköznapokra.

 A kérdés: A Mazda3 MPS láttán a Honda, VW GTi, STR, STI tulajdonosok rohannak eladó tábláért a boltokba? Talán igen, talán nem. Egyrészről a Mazda3 MPS több erőt kínál mind bármelyik más kategóriatársa. Több jó tulajdonsága van, nagyobb helyet kínál, és jobban alkalmas mindennapi használatra is azoknál. Másrészről egy kissé ez egy hibridnek tekinthető nagyteljesítményű autó. Van aki örül a sok ajtónak, a magasabb karosszériának és kombiszerű formának, néhányan viszont nem. Sok lóerőrajongó szerint az igazi sportautókban nincs a hátsó üléseken kényelmes hely, nincs két garnitúra ajtó és nagy csomagtartó.Mazda3 MPS, kiváló stabilitással és kezelhetőséggel.

 Mégis, a Mazda3 MPS új mércét állít ár/érték arány szempontjából, óriási teljesítmény potenciált vegyítve elérhető árában, a hétköznapokon is jól kihasználható felépítménnyel és tulajdonságokkal, amit a szülők is díjazni fognak...és jelenleg talán ez a legfontosabb.Mazda3 MPS 

Korábbi, a Mazda3 MPS-hez kapcsolódó írásaink is találhatóak honlapunkon.

Ossza meg!

Vissza: Tesztek
címkék:

Kommentek

Nord | 2008-08-08 12:39 Válasz erre

Megtudná vki mondani pontosan milyen tipusú IHI turbo van ezen a motoron ?

Üdv,

Nord

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Lamborghini Murcielago LP670-4 Superveloce 2009

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2+2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4705, 2058, 1135 mm

Tengelytávolság: 2665 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1565 kg
Hengerelrendezés:12 henger, 60 fokos V alakban.

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 88 / 89 mm

Sűrítési viszony: 11,0:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 6 automata 

Négykerék-hajtás
Lökettérfogat (cm3):  6496    
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   670,2 (492,9)/ 8000
Nyomaték (Nm / 1 min):     660/ 6500

Gyorsulás 0-100 km/h: 3,3

Végsebesség: 337 km/h

Összesen 350 darab készült.

Több autó