Mazda3, és Mazda3 Sport SkyActiv 2,0.
Az első autó, mely tartalmaz néhány SkyActiv összetevőt - de nem mindet -, a 2012-es Mazda3 ötajtós, vagy négyajós kivitelben. Ezekben már megtalálható a 2 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres Sky benzinmotor, és az új hatsebességes kézi Skyactiv-MT sebességváltó, és a SkyActiv-Drive szintén hatsebességes automata váltó. A további Skyactiv összetevők, mint a fefüggesztés, vagy a karosszéria, csak majd a következő modellváltás után várhatók.
Az új SkyActiv 2 literes motor sok technológiai újítást tartalmaz, melyek a kisebb üzemanyag igény mellett növelik a lóerők számát, illetve a nyomatékot is kismértékben. A többlyukú befecskendező fejekkel történő nagynyomású közvetlen benzin befecskendezés jobb porlasztási karakterisztikát, hatékonyabb égést garantál.
Az új dugattyú tető kiképzés (RÉSZLETEK ITT) rövidíti az égés időtartamát, ezáltal csökkenti a kopogásos égés kialakulásának esélyét. A mindkét vezérműtengely folyamatos pozícióállítási lehetősége csökkenti a töltési veszteséget, illetve az igen magas 12:0:1 sűrítési viszony több lóerőt, nagyobb maximális nyomatékot biztosít. Ez utóbbi, 150 lóerő 6600-as fordulaton, és 200 Nm 4100-nál. A jelenlegi 2 literes motor 148 lóerőt tud 6500-as, és 183 Nm-nyi nyomatékot 4500-as fordulaton. Az új motor ráadásul 2 kilogrammal kisebb tömegű.
Az új SkyActiv-Drive hatsebességes automatat váltómű önmagában 4-7 százalékot "magára vállal" a fogyasztás csökkenésből, az új konverternek, illetve a megváltozott kuplung rögzítő rendszernek. Persze az új vezérlőegység, és a hatodik fokozat bevezetése is fontos momentum. A SkyActiv-MT nevű manuális egység is új, mely rövidebb kapcsolási utakkal működik, kevesebb alkatrészből áll, és kisebb a tömege.
Az előrelépéseknek köszönhetően a 2012-es automata váltós Mazda3 Sky üzemanyag takarékossága osztálya csúcsán helyezkedik el a városi 7,2 és az országúti 4,9 L/100 km értékekkel. Ez 17 százalékos előrelépést jelent a korábbi szintén 2 literes motorú kivitelhez képest. A kézi váltós adatai 7,6 és 5,0 liter, mely 15 százalékos előrelépést jelent elődjéhez képest. Az ötajtós karosszériájú modell országúton mintegy 1-2 decivel fogyaszt többet a négyajtós szedánnál 100 kilométerenként. Ennek oka a csapott hát okozta rosszabb légellenállási érték.
A SkyActiv összetevők nem merítik ki a 2012-es Mazda3 újításait. Az új Hármas szája az első lökhárítón már visszafogottabban "vigyorog", mint korábban, hiszen újratervezték a középső hűtőrácsot, hasonlóan a két szélső légbeömlőhöz. Az alsó spoiler ajak erősebb lett, és az eddigi szögletes ködlámpákat kerek egységek váltották fel.
A korábbi 7 küllős könnyűfém felniket 10 küllös darabok váltották fel. Az első lökhárító áttervezése és a padlólemez alatti terelőidomok 10 százalékkal csökkentették a karosszéria légellenállását. A SkyActiv kivitelek első lámpáiban diszkrét kék gyűrű található a főfényszóró körül, és kék színű a motorfedél is, illetve az autó hátulján is van SkyActiv embléma.
Az új 2012-es Mazda3 elektro hidraulikus kormányművének programozása megváltozott, így lassú tempónál könnyebb lett a kormányzás, míg nagyobb tempónál jobban érezhető az autó reakciója. A karosszéria merevségén is javítottak, mely a kezelhetőséget, és az ütközési biztonságot is tovább javította.
Az új Hármas belső terében is történtek változások. Az információs kijelző a műszerfal tetején immár nem pirosan írja ki a szöveget fekete háttérre, hanem kék háttére fehér betűkkel, számokkal. Ez határozottan jobb a szemnek. A sebességmérő, és a fordulatszámmérő fehér számai szintén kék fénnyel vannak megvilágítva.
Az alsó műszerfal panelról teljesen eltűntek az ezüst színű elemek, de az utasoldalon, a műszerek és légbeömlők körül, illetve még egy-két helyen maradtak ilyen díszítések. A kormánykeréken is új az ezüst díszítés, mint ahogy a nagyobb, és jobban tapadó váltógombon is.
Alapjáraton kissé nyersebben jár az új motor, de menet közben már nem érheti panasz kifinomultságát, egyenletesen gyorsul, és az automata váltós kivitel főtengelye mindőssze 1800-at fordul percenként 100 km/h-ás tempónál. A gyorsulás mérésére nem volt lehetőségem, de mivel a SkyActiv kivitel könnyebb mint a hagyományos Mazda3 2,0i, és ráadásul erősebb is, nincs kétségem felőle, hogy 8 másodperc környékén gyorsul 100-ra.
A 2,0i SkyActiv motor nagyobb nyomatékot mozgósít, így a váltó tovább tud felső fokozatokban maradni. Ez részben azért is így van, mert az üzemanyag takarékosság érdekében így van programozva az új automata váltó, kivéve, amikor lejtőn ereszkedve, felismerve azt visszavált a rendszer, hogy fékezze az autót. A váltó kézzel kapcsolható, ilyenkor a váltókart előre tolva visszavált, hátra húzva felsőbb fokozatba vált az egység. Kormányra szerelt "váltóevezők" nincsenek.
A Mazda3 továbbra is megmaradt kategóriája egyik legélvezetesebben kezelhető autójának. A tesztautóra szerelt Bridgestone Turanza EL400 205/55R16 gumiabroncsok meglepően csendesen gördülnek, és vízes úton is feltűnően jól tapadnak. Négy tárcsafék, blokkolásgátló, elektronikus fékerő elosztó, vészfék asszisztens, menetstabilizáló, kipörgésgátló is az alapfelszereltség része.
Az ötajtós Mazda3 tágasabb utasteret, és jobban pakolható csomagteret kínál, mint a négyajtós szedán. Négy felnőtt számára elegendő a fej és lábtér, sőt hátul különösen szembetűnő a nagyságuk. Az első ülések jól megformáltak, kellően megtámasztják a testet. Felszereltségtől függően elektromos ülésállítást is kaphatunk, de csak a vezetőülés esetében. Az első utasülést kézzel kell állítani. A kormányoszlop magassága, és a kormánykerék távolsága is állítható.
A műszerfali kontroll gombokat, kezelő szerveket könnyű elérni, kezelhetőségük is egyértelmű. A kormánykerékrőll a telefon kihangosítót, az audio egységet, és a sebességtartó automatikát is kezelhetjük. A középkonzolon középső nagy gombja egy kissé összezavarhatja az embert, mivel ez szolgál a rádió frekvenciák keresésére, de a CD számok közötti keresgélésre is. A bal oldali kisebb gomb az audió egység ki/be kapcsolója. Az olcsóbb kivitelekben az információs kijelző a pontos időt, külső hőmérsékletet, illetve az audió egység információit mutatja. A jobban felszerelt Hármasokban a kijelző már színes, hiszen navigációs kijelzőként is műkődik, de a fogyasztási adatokat stb.. is megtekinthetjük rajta.
A tárolóhelyek között található felnyitható könyöktámasz alatti üregben van külsö hangbemeneti aljzat az audió egység számára (AUX), de 12V-os csatlakozó is található itt. A kormánykeréktől balra van aprópénztartó, illetve a középkonzol fedele alatt kettő, plusz a hátsó ülések lehajtható könyöktámaszában is van további két palacktartó.
Biztonság szempontjából alap a hat légzsák, és minden üléshelyhez ötpontos biztonsági öv tartozik. Az eső ülésekhez tartozó övfeszítők már erőhatárolóval is el vannak látva. Van ISOFIX gyermekülés rögzítési lehetőség, a fék és gázpedál nagyobb ütközés esetén "behúzódik", mint ahogy a kormányoszlop sem tolódik beljebb az utastérbe. A kategóriában egyedülálló a sávváltó asszisztens, mely csak a legmagasabb felszereltségi szintekhez tartozik, a kanyarkövető első fényszórókhoz hasonlóan.
A Sport, vagyis az ötajtós kivitel hátsó üléseinek támláját lehajtva sík padló kapunk, de a tágas raktér pakolásakor vigyázni kell a fényezett lökhárítóra.
Az árához képest a 2012-es Mazda3 Sky szinte verhetetlen kombinációja az erőnek, üzemanyag takarékosságnak, komfortnak és használhatóságnak, ráadásul úgy, hogy "hagyományos" benzinmotor hajtja, hibrid vagy más alternatíva helyett. Egy újabb példa arra, hogy még ne temessük a belső égésű motort!