Győztes típus.
Ha viszont Ön kedveli a kompakt autók közötti verseny miatt egyre magasabbra törő technológiai megoldásokat, illetve ha az autóért kifizetett összeget annak megjelenése is tükrözi, akkor a Mazda3 valószínűleg nem kerüli el a figyelmét. Amikor a Hármas megjelenésekor az adott év legjobb autóit kerestük a kategóriában, a Mazda3 nagy előnnyel végzett az első helyen. A Hármast győzelemre segítő pontszámok elsősorban a külső-belső formaterv, magas minőség, ergonómia, illetve kényelmi és szórakoztató jellemzők kategóriájába érkeztek. Figyelmet érdemelnek még a csomagtér kapacitás, illetve üzemanyag takarékosságra leadott voksok, és nem utolsósorban az ár-érték arány minősítése.
Kijelenthetjük, hogy a Mazda tud valamit a népszerű 3-as típuscsaláddal kapcsolatban, és ez alól a harmadik generáció sem kivétel. Az első a megjelenés. Ízlés kérdése, hogy kinek a négyajtós szedán, vagy a most tesztelt ötajtós kivitel, azaz a Mazda3 Sport tetszik. Vizuálisan mindkettő a zászlóshajó Mazda6-ot juttatja eszünkbe. Ez pedig jó dolog. Az ötajtós inkább tűnik kisebb sportkombinak, mint célszerű kompaktnak. Rendkívül formás és áramvonalas, az új szimbólikus első hűtőrács pedig, a keret nyúlványainak meghosszabbításaként világító menetfény csíkokkal az országúton is azonnal felismerhetővé teszi ha szembe jön az úton.
Az utastér kialakításáról hasonló jó véleménnyel vagyunk. Elégedettségre okot adó részletek, fém és szénszál utánzatú, de ízléses betétek állnak kontraszban az öltések színével. Egészét tekintve a kabinban annyiféle színnel, formával, és anyaggal találkozunk, hogy akár meg is feledkezhetünk róla, hogy nem egy luxus limuzinban ülünk. Pépesen puha műanyag fokozza a minőség érzetet, a fő kapcsolók és kezelőszervek modernek, frissek. Sok konkurens gyártmány az elődmodell kezelőszerveit használja. A Mazda3 Sport teljesen új autó.
High Tech részletek.
A központi vezérlés interface egy nagy érintő kijelző a műszerfal tetején. Érintéssel is elérhetők a funkciók, de a középkonzol nagy kerek gombjával is. A rendszer jól, és gyorsan működik, naprakész hatású. A kezelése logikus és egyszerű, egyszer sem sikerült felbosszantania. Szerencsére a fűtés és szellőzés rendszer nincs integrálva ebbe a rendszerbe, hanem külön gombokkal kell kezelni.
A kedvünket tovább javító dolgok közé tartozik a Bose sztereó rendszer, a nyomógombos indítás, de szupermodern a műszerfal tetején kinyíló átlátszó műanyag lapocska, melyen a sebességünket, és az aktuális navigációs jelzéseket követhetjük nyomon anélkül, hogy az útról levennénk a tekintetünket. A motor indítása után automatikusan felnyílik, ha nem kapcsoljuk ki ezt a funkciót.
Nincs helyhiány.
Funkcionalitás tekintetében a Mazda3 Sport szintén jól teljesít. Átlagos termetű felnőtteknek, és csomagjaiknak bőven van hely, bár a fejtér kissé korlátozott. A csomagtér lapos, de legalább jó széles. Ha mindenki okosan pakol, négy embernek éppen megfelelő. A vezető ülésből elérhető tárolóhelyek mérete egy kicsit kevés, az ajtózsebben csak egy palack fér el, de a középkonzol tárhelye sem nagy, és nagyon hátul van, hogy helyet adjon az előtte elhelyezett központi szabályzó gombnak (command). A jobban első ülésen ülő utasnak le kell mondani a középső könyöktámasz használatáról, mert alakjából kifolyólag csak a vezető tudja pihentetni rajta jobb karját. Ez hiba.
Feszes, de jó.
Az autó felfüggesztése gondos kalibrációról árulkodik a kényelem, és jó vezethetőség megközelítésében. Rosszabb úton sem hallatszanak zörejek, de ilyen helyzetben inkább kemény és határozott, mint finom. Jó minőségű útfelületen nagyon simán gördül a Mazda3, de ettől függetlenül inkább a keményebb kategóriába sorolható, igazán szórakoztató értéket képviselhet sportos vezetők számára is.
Összességében szépen kiegyensúlyozott a sportos, feszes és komfortos között, a mérnökök valószínűleg sok időt töltöttek az autó finomhangolásával. A zajszint kissé ront az összhatáson, viszonylag erős a szél és gumizaj. A kormányzás eleven, kellő visszajelzéssel szolgál. Én még elviselnék kisebb áttételt, hogy még gyorsabb legyen a kormányzás.
Nagyobb, de nem az étvágya.
Az erőt a Mazda3-hoz elérhető legnagyobb motor, a 2,5 liter hengerűrtartalmú, 185 lóerős benzines Skyactiv motor szolgáltatja. Kis fordulaton is bőséges tartalékkal rendelkezik, telt morgást hallat gázadásra, de krémesen simán jár, és gyengéd vezetés esetén a hangját sem halljuk. Ha a vezérlőegység javaslatára már 60 km/h sebességnél hatodikban autózunk, akkor sem jön zavarba, szépen viszi az autót.
A Skyactiv tervezési filozófia égisze jegyében az autó rengeteg fogyasztáscsökkentő technikai megoldást vonultat fel. Az átlagfogyasztás 7,4 liter/100 km volt. Megjegyzem, hogy az autó még alig pár száz kilométert futott, így a bejáratás után ez tovább javulhat, de így is szép eredmény egy ilyen erős autótól.
A hatsebességes kézi váltó - melyet örömmel látunk egy ilyen autóban - segíti a vezető munkáját, melyhez finoman kezelhető, de jól érezhető fogási pontú kuplung társul. A váltási érzet a legjobbak között van a piacon, és tovább segítve a kezelést, van visszagurulás gátló funkció is.
A nap végén megállapíthatjuk, hogy a Mazda3 Sport vásárlók megízlelhetik a high-tech motorizáció ízét egy atletikus autó képében, melynek árcédulája sem túlságosan magas.