Ezzel menni kell, avagy a rejtett előnyök.
Megfelelő beállításokkal egy ilyen felépítésű autó is lehet ugyanolyan közvetlen, mint az alapját adó alsó középkategóriás modell. Tökéletes példa erre az új Mazda5. Az újdonság precíz kormányzása, katonásan járó sebességváltója és enyhén feszes futóműve biztosan nem okoz csalódást azoknak, akik egy kisebb, alacsonyabb építésű autóból ülnek át. Az új kanyarstabilizátorok révén minimális a karosszéria dőlése, így pedig az Ötös simán letagadhatná egyterűs mivoltát!
Pedig a padlólemezen nem változtattak, s így a tengelytávolság és a nyomtáv is maradt a régiben. Természetesen attól, hogy a platform az elődé, műszaki szempontból akadnak változások, például a korábbinál több helyen alkalmaztak ultraszilárdságú acélelemeket, s a ponthegesztések is erősebbek.
A padló és a tető merevítéseit megerősítették, a nagyszilárdságú acélok pedig a küszöböket is ellenállóbbá teszik egy esetleges balesetnél. Az üzemanyagtankot védő keretet is átdolgozták, emellett a hátsó ülések háttámláiban a vázat is más anyagból készítik, mint eddig, hogy ütközés esetén jobban megtartsák a csomagtérből előrezúduló tárgyakat, vagy rosszabb esetben egy súlyosabb rakományt. Mindezek mellett hat légzsák, kipörgésgátló, ABS, fékasszisztens, elektronikus menetstabilizáló fokozza az utasok biztonságát. Apró hiányosság viszont, hogy sávelhagyásra figyelmeztető rendszer vagy holttérfigyelő még az opciós listáról sem választható. Ez azért is negatívum, mert ezek az extrák házon belül a Mazda3 és a Mazda6-hoz is elérhetők.
Az elődjénél 7,5 cm-rel hosszabb modell formatervének egyik "sarokpontja" a hullámzó övvonal, amitől nem feltétlenül lesz harmonikusabb az autó, inkább csak a figyelemfelkeltést szolgálja. Ezt leszámítva a méretes, szájszerű hűtőmaszkkal és mandulavágású fényszórókkal úgy néz ki a Mazda5, mint egy felfújt Mazda3-as. Ha azonban hátulról pillantjuk meg az autót, alig találunk hasonlóságot! A hátsó oszlopról leköltöztették a lámpákat, s a vízszintes fényforrásokkal optikailag sokkal alacsonyabbnak tűnik a jármű.
Praktikus maradt.
Miután helyet foglaltunk az autóban, egyértelművé vált, hogy az 5-ös semmivel sem tágasabb, mint amilyen volt. Minden irányban elegendő a hely, de a térérzet inkább egy megemelt kombiéra hasonlít, mintsem egy körpanorámás egyterűére. Ez természetesen nem probléma, az viszont annál inkább, hogy az utastér anyagainál nincs érzékelhető előrelépés, mert a felületek még mindig kopogósak, s a textúrájuk sem túl megnyerő. Pedig a berendezés szemre lényegesen szebb, a 3-aséra megtévesztésig hasonlító volán, középkonzol és műszerfal fogadja a vezetőt.
Szerencsére azonban a Mazda nemcsak a vetélytársakhoz viszonyított sportos vezethetőséghez, hanem a karakuri ülésrendezéshez is ragaszkodik. Jól teszi, mert kevés kompakt egyterűnél találkozunk ilyen egyszerű ülésmozgatással.
A harmadik sorba bejutáshoz például nem kell a második sor szélső foteljeit megmozdítani, mert a középső ülést a szélsőbe hajtva az így kapott "átjáró" elég széles ahhoz, hogy leghátulra is kényelmesen be lehessen jutni.A padlóba süllyeszthető ülések emellett egy 27 cm-es sínen csúsztathatók előre-hátra, valamint a háttámlák dőlésszögét is változtathatjuk. Fontos szempont lehet az is, hogy a második sorban három gyermekülés helyezhető el egymás mellett. Az ülőlapok azonban még mindig rövidek, de legalább a háttámlák és a könyöktámaszok szélesebbek lettek. Szintén jó pontot szerez a Mazda5 a tárolóhelyekkel: hat pohártartó és 45 egyéb rekesz várja az elhelyezésre váró holmit. Piros pont jár a hátsó tolóajtókért is, melyeken könnyű a bejutás a hátsó sorba, ráadásul szűk helyen is remekül használható. Sőt, az ajtó élén végigfutó szigetelőgumiba egy érzékelő került, így az elektromos mozgatású ajtóknál nem kell tartani becsípődéstől.
Dízel csak jövőre lesz.
Van a Mazdának egyértelműen megkérdőjelezhető szokása is: először csak benzinmotorral választható az autó, hoha Európában éppenséggel a dízeles verziók vannak előnyben. A gázolajos modellekről gyakorlatilag semmit sem árult el a gyártó, így egyelőre csak a jól bevált 1,8 literes és a vadonatúj 2,0 literes DISI egységgel választható az új Mazda5.
Utóbbi kis gázadásra is jól veszi a fordulatot, de ha tövig tapossuk a pedált, akkor sem érezni a 150 lóból álló ménest. A 4000-res fordulat felett ébredő maximális nyomaték és a szellősre áttételezett váltó ez esetben nem igazán nyerő kombináció de a hatsebességes váltónak. a fejlett, közvetlen befecskendezésenk, no meg a start-stop automatikának köszönhetően a fogyasztás igencsak barátságos marad - a gyár 6,9 litert adott meg.
Alacsony fogyasztás ide vagy oda, az októberben kezdődő forgalmazást némiképp beárnyékolja majd a dízelmotoros verzió hiánya, mely tervek szerint csak 2011 év elejétől lesz megvásárolható.
Mazda5 | 1.8 MZR | 2.0 MZR DISI |
összlökettérfogat (cm3): | 1798 | 1998 |
Hengerek/szelepek | S4/16 | S4/16 |
Max. teljesítmény(kW/LE/min): | 85/115/5300 | 110/150/6000 |
Max.forgatónyomaték(Nm/min): | 165/4000 | 191/4500 |
Hossz/szél/magasság (mm): | 4580/1750/1620 | 4580/1750/1620 |
Tengelytáv (mm) | 2750 | 2750 |
Saját tömeg (kg) | 1459 | 1474 |
Terhelhetőség (kg): | 624 | 648 |
Csomagtér (l): | 442-1485 | 442/1485 |
Gyorsulás 0-100 km/h (s): | 12,8 | 11,0 |
Max. sebesség (km/h): | 182 | 194 |
Átlagfogyasztás (l/100 km) | 7,2 | 6,9 |
CO2-kibocsátás (g/km): | 168 | 159 |
Alapár (Ft): | októbertől | októbertől |
Kommentek
Még nincsnenk hozzászólások.