Motorblokk
A kis lökettérfogatú motorok esetében megoldandó probléma, hogy nagyobb a hűtőfolyadék általi hűtési veszteség a hengerek falán. Ennek csökkentésére a Skyactive-D 1,5 motorblokkjának vízköpenyébe be van illesztve egy vízköpeny távtartó. Ez a vízköpeny távtartó műanyagból készült, és a hengerperselyek és a motorblokk közötti teret szűkíti le. Ez lelassítja a hűtőfolyadék áramlását a persely közelében, így csökken az égéstérből a hűtőfolyadékba jutó veszteség. A hűtési veszteség csökkenése javítja az égés stabilitását. A vízköpeny távtartó további előnye, hogy az égéstér közelében a hőmérséklet hideg motorindítás után gyorsan növelhető, így javul az égési stabilitás.
Dugattyúk
A kis lökettérfogatú motoroknak általában nagyobb a hűtési veszteségük a hengerfalon, mivel a kisebb furatméretnek köszönhetően a tüzelőanyag-levegő keverék közelebb ég az égéstér falához. A Mazda Skyactiv-D 1,5 motor dugattyúi úgy lettek kialakítva, hogy jobb égésteret hozzanak létre, így optimalizált üzemanyag-befecskendezést biztosítanak, hogy a keverék az égéstér falától messzebb égjen el. A dugattyútető egész kerületén található egy váll, amely korlátozza a fecskendezési terület közelében az áramlást, továbbá segíti az égés optimalizálását, és a hűtési veszteség csökkentését.
Vezérmű
A 2,2 D motorhoz hasonló a kisebb motorban is vezérműlánc hajtja a kipufogó vezérműtengelyt, és az fogaskerékkel csatlakozik a szívóoldal bütyköstengelyéhez. A Mazda Skyactiv-D nem használja az IDEVA ( Dupla kipufogószelep-működtető rendszer használatával vezérelt beszívási ütemű EGR) rendszert, mert a hűtési veszteség csökkentése és a sűrítési arány növelése révén nyert további hő biztonságos, stabil égést biztosít. A Skyactiv-D 1,5 dugattyús alkatrészei könnyebbek a Skayctiv-D motorban használtaknál, ezért a főtengely kevesebb rezgést kap, így nincs szükség a kiegyenlítő tengelyre.
Kenés
A Skyactiv-D 1,5 motorban már van motorolajszint érzékelő. Ebben a motorban is kétlépcsős nyomással működik a kenési rendszer. Alacsony nyomású állásban 1,1-1,75 Bar között alakul az olajnyomás (viszkozitás függő), míg magas nyomású állásban kb. 3-4,3 Bar között alakul az olajnyomás. A javasolt motorolajok 5w-30, 0w-30 ACEA C3, és mintegy 5,1 liter szükséges az olajcseréhez. A Mazda2-esekben már van egy rugalmas olajcsere figyelő funkció.
Hűtőrendszer
A Mazda Skyactiv-D 1,5 hűtőrendszere hagyományos termosztát helyett egy új hűtőfolyadék-szabályzó szeleppel módosítja a hűtőfolyadék áramlását a hűtési körben. Mivel az öngyulladással működő dízeles motorokban fontos a megfelelően magas hőmérséklet, a hűtőfolyadék áramlás szabályzó szeleppel csökkenthetők a hűtési veszteségek. Mindemellett felgyorsítja a motor melegedését, és hatékonyabbá teszi az utastér fűtést hidegindítás után. Egy további elektromos vízszivattyú gondoskodik a hűtőfolyadék keringtetéséről a vízhűtéses töltőlevegő hűtőben. Ez egy külön hűtőfolyadék kört használ, saját póttartállyal. A töltőlevegő-hűtő vízköre saját tartállyal rendelkezik, amely integrálva van a hűtőbe, de elkülönül a motor-hűtőfolyadék körének hőcserélő részétől.
Turbófeltöltő
A Skyactiv-D 1,5, VGT turbófeltöltőjében a turbina a turbófeltöltők esetében megszokottal ellentétes irányban forog. Ezen a motoron ennek a kialakításnak köszönhetően egyenesebb út jön létre a kipufogó gázoknak, így csökken a nyomásveszteség, és javul a töltési hatékonyság. Egy integrált pozícióérzékelős vákuumos működtetőelem és egy mágnesszelep segítségével vákuum adagolásával állítja a szabályzóegység (PCM) a geometrát. Egy új fordulatszám-érzékelő észleli a turbófeltöltő turbinájának fordulatszámát, így lehetővé teszi a turbófeltöltő optimális kihasználását magas fordulatszám mellett.
Tüzelőanyagrendszer
A Skyactiv-D 1,5 motor Denso közösnyomócsöves rendszere mágnesszelepes típusú befecskendezőket tartalmaz. Az fűtött házban elhelyezkedő üzemanyag szűrő nem a motortérben, hanem az üzemanyagtartály mellett található.
Kipufogórendszer-EGR
A kipufogórendszerben az oxidációs katalizátor, és a DPF (koromszűrő) el van különítve. Az oxidációs katalizátor közvetlenül a turbófeltöltőhöz van csatlakoztatva, a DPF pedig az alá van szerelve. A Skyactiv-D 1,5 rendszere egy nagynyomású (HP-EGR), és kisnyomású kipufogógáz visszavezető rendszerrel (LP-EGR) is fel van szerelve. Alacsony motorterhelésnél, és amíg a motor hűtőfolyadék-hőmérséklete, vagy a környezeti hőmérséklet alacsony, a kipufogógáz újrakeringtetését a HP-EGR rendszer végzi, kizárólag a motor melegítésének elősegítésére, és a válaszkészség biztosítására. Közepes motorterhelési tartományban a kipufogógázt az LP-EGR és a HP-EGR rendszer együtt keringeti újra a PCM által küldött órajel alapján. Magas motorterhelési feltételek között a kipufogógáz újrakeringetését egyedül az LP-EGR rendszer szabályozza. Az újrakeringetési arány a növekvő terheléssel folyamatosan csökken, hogy javuljon a beszívott levegő töltési hatékonysága.