2024. December 26. Csütörtök - KARÁCSONY

2005.04.19.

Koncepció

Megnyitotta első hidrogéntöltő állomását a Mazda.

Megnyitotta első hidrogéntöltő állomását a Mazda.

Az alternatív, a kőolajat kiváltó üzemanyagok alkalmazásának megoldása az emberiség egyik legégetőbb problémája lehet a jövőben. A Mazda Motor Corporation is "gőzerővel"keresi a lehetőségeket. Elég nagy az előnyük, hiszen van egy forgódugattyús motoruk.Miután 2004 októberében megkapta a minisztérium engedélyét,  Japánban megnyitotta első, gépjárművek "tankolására" készült hidrogéntöltő állomását a Mazda Motor Corporation


Az egyelőre napi 10 autó kiszolgálására képes kút a Mazda főhadiszállásától nem messze Hiroshima mellett, Chugoku régióban nyílt meg, hatalmas lépést adva a környezetbarát hidrogéngázzal is üzemelő RX-8-as Mazdák elterjedésének. A kút tartályaiban 200 báros nyomáson tárolt hidrogént, 350 báros nyomásra sűrítve töltik a gépkocsik tartályaiba. A környezetvédelem, illetve az alternatív üzemanyagok használata újabb lökést adhat a wankel rendszerű motorral ellátott gépkocsik elterjedésének, hiszen viszonylag minimális átalakítással alkalmassá tehetők ezek az erőforrások a hidrogénnel való üzemelésre( azaz az autó ára nem emelkedik nagy mértékben), miközben nem kell lemondanunk a "hagyományos" benzinnel való üzemeltethetőségről sem.  *Részletesebben a Mazda RX-8 Hydrogen RE-ről a cikk végén.  A hagyományos dugattyús motorokban többek között az égéstér magas hőmérséklete miatt a hidrogén már a szívóütem közben öngyulladásra hajlamos, ezért komoly átalakításokra van szükség a hidrogénnel való üzemelés megteremtésére. A forgódugattyús motor konstrukciója viszont, mivel más-más helyen történik a szívás, robbanás és a kipufogás, az alacsonyabb hőmérsékletű tágulási tér miatt önmagában alkalmas a hidrogénes üzemmódra.

   A 231 lóerős Renesis motor teljesítménye 110 lóerőre  esik vissza amikor a műszerfalon elhelyezett gombbal átkapcsolunk benzinről-hidrogénhajtásra, de például városi forgalomban, ahol a magas kipufogógáz koncentráció komoly probléma, ez is bőven elegendő teljesítmény lehet, a városból kiérve pedig amennyiben "sietős" az utunk, gombnyomásra visszakaphatjuk hiányzó lóerőinket.

 Íme egy újabb lehetőség a kivételes Wankel rendszerű motor még nagyobb arányú elterjedésére.

*  A Mazda RX-8 Hydrogen RE legnagyobb előnye a tüzelőanyagcellás, elektromos hajtású gépjárművekkel szemben, hogy bármikor képes "hagyományos" benzinnel is működni.

A tecnikai részletek: a hidrogénes égés viszonylag gyenge hatásfoka miatt viszonylag nagy mennyiségű gáz befecskendezésére van szükség munkaütemenként. Emiatt égésterenként két darab nagyobb közvetlen befecskendezőre van szükség. Hagyományos robbanómotorokban az égéstérben egyszerűen nincs hely a szelepek, a gyújtógyertya mellett további két befecskendező részére. A már említett öngyulladás miatt pedig szó sem lehet a befecskendezők szívócsőben elhelyezéséről.A hidrogén égése közben, a légkör nitrogéntartalma miatt elkerülhetetlen, hogy kis mennyiségű NOx jelenjen meg a kipufogógázban.Ennek mennyiségét  minél szegényebb keverékkel lehet  csökkenteni.A szegényebb keverék, kisebb teljesítményt jelent, így folyamatosan dolgozik az Akihiro Kashiwagi által vezetett fejlesztőcsapat azokon az alkatrészeken, amelyek elősegíthetik a hidrogén tökéletesebb égését, hiszen így akár szegényebb keverék mellett is megfelelő lenne a teljesítmény. Ezt segíti az autóban található elektromos turbó rendszer is, amelynek lényege, hogy kisebb fordulatszámokon, amikor nincs elegendő mennyiségű kipufogógáz a turbó meghajtásához, egy elektromos motor biztosítja a turbina megfelelő fordulatszámát. A motor további hatásfoknövelését segíti egy elektromos motor, fordító(inverter), illetve egy 144V-os akkumulátor.Amikor az autó megáll, a motor is leáll, majd amikor gázt adunk újraindul az erőforrás. Ezzel az üzemanyagfelhasználás csökken. Alacsony fordulatszámokon az elektromos motor besegít a robbanómotornak, javítva annak teljesítményét, gázreakcióját, motorféküzemben pedig generátorként funkcionálva visszatölti az akkumulátorba a gyorsításkor elveszített energiát.

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:



Autó katalógus

Lamborghini Diablo GT 1999

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4430, 2040, 1115 mm

Tengelytávolság: 2650 mm

Hasmagasság: 110 mm

Saját tömeg: 1530 kg
Hengerelrendezés: 12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 87 / 84 mm

Lökettérfogat (cm3) : 5992

Sűrítési viszony: 10,7:1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt

Benzin befecskendezés 
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):  574,9(422,8)/ 7300
Nyomaték (Nm / 1 min): 630 Nm / 5500

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,4 mp

Végsebesség: 338 km/h

Több autó