Az I. részt képező mazda-auto fázisokról ITT.
Melegen nem indul!
Melegen nem indul az RX-8-asom motorja. Mi lehet az oka? Viszonylag gyakran szögezik nekem ezt a kérdést telefonon, vagy személyesen. Ilyenkor elsorolom a lehetséges okokat, illetve elvégezzük a hibamegállapítás lépéseit. Ha minden más kizárható, általában a motor alacsony kompressziója okolható a melegen leállítás után rövid időn belül nem újraindítható motorért. Ennek szintén több kiváltó oka lehet, de elsődlegesen az égéstermékek túlzott lerakódása a wankel motor egyes alkatrészein, illetve a lerakódott égéstermékek leválása, majd mozgása okozta kopások a kamrákat határoló felületeken, melynek a kamrák tömítetlensége, kompresszió vesztés lesz az eredménye.
Mit lehet ez ellen tenni, hogyan lehetne a wankelban kis túlzással részben *csiszolóanyagként is dolgozó szilárd égéstermék mennyiségét csökkenteni? Több lehetőség is felmerülhet, hiszen az egységnyi fordulatszám alatt elégetett kevesebb benzin egyben kevesebb égésterméket is jelent, de jobb hatásfokúvá is tehetnénk az égést, hogy ugyanannyi benzin tisztábban égjen el, vagy esetleg más üzemanyagot kellene használnunk. Ez utóbbira a motor jelentős átalakítása nélkül nincs lehetőség. A két előbbi viszont valós alternatíva egy olyan korábbi konstrukció esetében is, mint amilyen a mi Renesis-ünk. A Mazda elsősorban a gyújtási rendszer tökéletesítésében, illetve a kamra geometria radikális módosításában látja a megoldást a jövő benzin üzemű wankel elvű motorjainak jobb hatásfokú működéséhez, de nekünk erre természetesen nincs lehetőségünk.
* Szemben a "hagyományos" alternáló dugattyús motorral, a bolygódugattyús wankelban a szívás, sűrítés, égés, kipufogás más-más helyen történik a motorban. Ezért a szilárd szennyeződések egy része nagyobb eséllyel érintkezhet a motor tömítettsége szempontjából kényes belső felületekkel.
Arra viszont a gyáriaknak nincs lehetősége, hogy a benzin molekuláris szerkezetében keressék a tökéletesebb égés megoldását. Az általunk alkalmazott ECO-TAK üzemanyag katalizátor viszont éppen ezt teszi. Részletekbe nem akarok belemenni, mert ITT gyakorlatilag minden elolvasható, de a berendezés működésének lényege, hogy segítségével a benzinből, közvetlenül a befecskendezés előtt jelentős mennyiségű hidrogén ion szabadul fel, így az égéstérben jelenlévő oxigénnek csak kis mennyisége fog oxidok (CO2, NO) képzésére "fordítódni", helyette víz keletkezik a szabad hidrogén ionok segítségével. Ez pedig tisztább égést jelent. Ráadásul a fölös hidrogén ionok igyekeznek a motorban - a magasabb hőmérsékletű égés miatt lebomló - szénnel kapcsolódni, és így egyesülve növelik a robbanás erejét, melyek együttes hatásaként a szénlerakódás folyamatosan eltűnik, azaz tisztul a motor.
A tökéletesebb égés kisebb fogyasztást is jelent, tehát kevesebb pénzt költünk benzinre, és még a motorunk belseje is tisztul, mely arányosan növeli a motor élettartamát. Aki egyszerű reklámfogásnak tartja a cikkünket, azt ki kell ábrándítanom, mert az eddig beszerelt készülékek jól érezhető hatást okoztak, de ha valaki mégsem elégedett, egy hónapon belül visszajár a készülék ára, amely 49900,-Ft. A beszerelés 1,5 órát vesz igénybe.
Varga István varga@mazda-auto.hu
Egy RX-8 tulajdonos véleménye:
Nemrég érkeztünk vissza, kényelmes 120-125-ös tempót tartva. A magyar Tescós Shellből 12.7-et, MOL benzinből 11.01-et fogyasztott, a német Esso-ból viszont 10.6-ban állt meg, ez amúgy személyes új rekord amióta fent van a szárny. Mindent összevetve kb átlag 1 literrel eszik most így kevesebbet, nem büdös annyira a kipufogó és ami nekem a legfontosabb: egyszer sem jött be a katalizátor "hibája" miatt a Check Engine lámpa, tehát tisztább a gáz, tuti jól működik ez a kis kütyü. (Nélküle 11.7 volt a német Aral benzinből a fogyasztás, most meg ugye bő egy literrel kevesebb). 520km-t mentem egy tankkal, ennyit még sosem sikerült, de szerintem meglesz az 550 ideális körülmények között.