80-as évek.
A nyolcvanas években az autótervezésben a fénypontot a különleges technológia megoldások jelentették az erőátvitelben, a kormányzásban, és a formatervezésben.
/Az autók neve után zárójelben találják, hogy melyik központban álmodták meg, míg a zárójel után a bemutató helyszínét, és időpontját olvashatják./
MAZDA MX-81 (Bertone) Tokió, 1981 – A futurisztikus kupé az akkori Mazda 323-as típuson alapult. A híres olasz formatervező Nuccio Bertone, és Marc Deschamps főtervező álmodta meg. Egyik érdekessége volt, hogy kormánykerék helyett egy szíjat kellett benne mozgatni a kormányzáshoz.
MAZDA AZ550 Sports (Mazda/Japán) Tokió, 1989 – Kis sport prototípus tanulmány, mely a kisautó Mazda Carol –on alapult.
MAZDA MX-02 (Mazda/Japan) Tokió 1983 – Kísérletező irányba mutató szedán tanulmány, négykerék-kormányzással.
MAZDA MX-03 (Mazda/Japán) Tokió 1985 – Óriási méretű négyüléses kupé, mely a Mazda tudását hivatott bemutatni. Motorházteteje alatt egy háromrotoros turbófeltöltős, 320 lóerős wankelmotor volt, négykerékhajtással, és négykerék-kormányzással rendelkezett. A műszerfal formaterve egyenesen a repülőgépiparból érkezett. Az MX-03 végsebessége 300km/h volt.
MAZDA TD-R (Mazda/Japán) Tokió 1989 – Egy érdekes tanulmány, olyan autó, amit ma már az azóta létező sportos terepjáró szabadidőautók (SUV) kategóriájába sorolnánk. Az autón meglepő szárnyas ajtókat találunk.
MAZDA MX-04 (Mazda/Japán) Tokió 1987 – Ha a szórakoztató vezethetőség kerül szóba, a Mazda általában nagy dózisban adagolja azt. Az MX-04 cserélhető karosszériapanelokkal készült, melyeket így mindig a hangulatunknak megfelelően változtathattunk.
90-es évek.
A 1990-es években a Mazda több hidrogénhajtású prototípust mutatott be, illetve új piaci kategóriákat keresett koncepcióautóival.
NEO SPACE (Mazda Japán/Mazda Európa) Frankfurt 1999 – Egy koncepció, amely az új, és felfutó B kategóriás, minibusz stílusú autók kategóriájának „felfedezésére” készült. Mérföldkő a Mazda tervezési történetében, hogy ezen az autón használták először, a később a Mazda RX-8 –on, és a B2500 RapCab –en megjelenő "B" oszlop nélküli "free-style" ajtónyitási rendszert.
MAZDA HR-X (Mazda Japán) Tokió 1991 – A tanulmány legfőbb érdekességei a hidrogénnel üzemelő wankelmotor, és a szárnyas ajtók. A Mazda immár 15 éves, hidrogénnel üzemelő motorfejlesztési munkáinak első lépcsőfoka.
MAZDA CU-X (Mazda Japán) Frankfurt 1995 – A koncepcióautó a praktikusság demonstrálását helyezte előtérbe, forgatható első ülésekkel, és olyan ütközési energia elnyelő rendszerrel készült amely még ekkoriban nem volt megszokott az autók esetében.
MAZDA HR-X2 (Mazda/Japán) Tokió 1993 – Egy újabb „hidrogénes” wankelmotor, szedán alakú csomagolásban. A teljes külső karosszéria, újrahasznosítható anyagokból készült. A forma kiagyalója ugyanaz a James Dyson volt, aki megalkotta a nemzetközi formatervezési díjat is nyert Dyson G-Force első porzsáknélküli porszívót. A japánok annyira kedvelték a rózsaszínű takarítógépet, hogy a lakások státuszszimbólumává vált, melynek darabjáért 2000 dollárt is hajlandóak voltak fizetni.
MAZDA London Taxi (Mazda Európa) 1993 – A londoni Royal College of Art művésziskola tanulói által megálmodott autó. Tulajdonképpen egy látomás egy olyan taxiról, amely egy embert tud szállítani, gondolva azokra az időkre , amikor esetleg korlátozva lesz a városi autók mérete. Az autót soha nem mutatták be kiállításon.
MAZDA Gissya (Mazda Európa) Birmingham 1991 – A későbbi MAZDA MPV előfutára, melyet az európai Mazda formatervezési központban terveztek. A sportos fellépés fokozása érdekében egy középső elhelyezésű két-rotoros wankelmotor biztosította az erőt az autó hajtásához.
MAZDA RX-01 (Mazda Japán) Tokió 1995 – Az első koncepcióautó, melynek szíve az új generációs wankelmotor volt. Az RX-01 a Mazda RX-7 lehetséges utódjának első valódi koncepciója volt. Részletek ITT.
MAZDA SU-V (Mazda Japán) Tokió 1995 – A kompakt terepjáró szabadidőautók osztályába szánt Mazda típus előfutára. Az autó mindössze 415 cm hosszú volt.
MAZDA BU-X (Mazda Japán) Tokió 1995 – A koncepcióautó a Mazda Demio –n alapult, amely mint első B-MAV (multi aktivitás jármű) kategóriás gépkocsi érkezhetett a piacra.
MAZDA MV-X (Mazda Észak-Amerika) Tokió 1997 – Az MV-X a jövőbeni nagyméretű Mazda MPV –hez nagyon közel álló megjelenést mutatott.
MAZDA MS-X (Mazda Európa) Frankfurt 1997 – A tanulmány egy szedánnak adott hasonló térbeli érzést, mint amit egy nagy beltérrel rendelkező egyterű ad.
MAZDA SW-X (Mazda Európa) Frankfurt 1997 – Egy újabb kis egyterű tanulmány, immár az európai formatervezők által megálmodott agresszívabb stílusban.
MAZDA Activehicle koncepcióautó (Mazda Japán) Frankfurt 1999 – Már majdnem a szériakivitellel megegyező terepjáró szabadidőautó (SUV) koncepció. Nem sokkal ezután került piacra minimális eltérésekkel a Mazda Tribute.
MAZDA Nextourer (Mazda Japán) Frankfurt 1999 – Az autó kategóriája, amelyet angolul „crossover” –nek neveznek, tulajdonképpen még ma sem igazán behatárolható. 1999-ben a Mazda egy kupé, és egy kombi házasságából született autótanulmányt mutatott be a Nextourer név alatt. Free-style ajtónyitás, hátsókerékhajtás, hibrid hajtáslánc.
MAZDA RX-Evolv (Mazda Japán) Tokió 1999 – Sármos tanulmány minden sportautórajongónak, aki egy kis praktikusságra is vágyik. Részletek a következő linkre kattintva: http://www.mazda-auto.hu/mazda+koncepcio/171/?sid=
MAZDA Lego autó (Mazda Europe) 1999 – Gondolnák, hogy az autótervezők szoktak játékautókkal játszani? A válasz egyértelmű igen, ahogy ez a 30cm hosszú koncepció is mutatja. Egy a Mazda által szponzorált gyermekverseny győztes Lego autója képezi az alapját a tervezők által készített modellnek.
Az új évezred.
2000, egy új évezred kezdetét jelentette a Mazda számára is, a teljesítményt és a sokoldalúságot vegyítő tanulmányautókkal.
MAZDA Miata (MX-5) Mono-Posto koncepcióautó (Mazda Észak-Amerika) SEMA 2000 – Az MX-5 –öst élmény vezetni. Az együléses MX-5 a versenyszerű megjelenésével ezt tovább fokozza. A koncepcióautó nem csak egy Mazda tervező álma volt…
MAZDA Secret Hide Out (Mazda Japán) Tokió 2001 – Ez a szép, színes koncepcióautó egy új B szegmens származék, középső oszlop nélküli free-style ajtónyitással, izgalmas utazásra invitálja az utasokat.
MAZDA MPS koncepcióautó (Mazda Japán) Párizs 2002 – A tanulmányautó azt mutatja, hogyan nézhetne ki egy igazán nagy teljesítményű Mazda6. Erőt sugárzó megjelenésű, de mégis stílusos. Az ugyanebben a szellemben elkészült szériakivitellel, immár az utakon is találkozhatunk.
MAZDA RX-8 koncepcióautó (Mazda Japán) Detroit 2001 – A Mazda RX-Evolv után, egy a végső RX-8 kivitelhez már sokkal közelebb koncepcióautót mutatott be a Mazda a 2001-es detroiti kiállításon.
MAZDA MX Sport Tourer (Mazda Japán) Genf 2001 – A hibrid meghajtású prototípus környezetbarátsága mellett, nagyon érdekes "nyílászáró" rendszerekkel rendelkezett. („B” oszlop nélküli ajtónyitás, variálható-nyitható lamellás tető). Első pillantásra is felfedezhetjük vonalaiban a későbbi Mazda6 kombi kivitelt.
MAZDA 626 MPS koncepcióautó (Mazda Japán) 2000 – Az MPS feliratot a Mazda az egyes típusok ultra nagyteljesítményű kiviteleinek szánta. A 626 -osból kialakított tanulmány párhuzamosan készült a 323 –asból kialakított hasonló verzióval.
MAZDA Kusabi (Mazda Japán) Frankfurt 2003 – A Kusabi a Mazda céljait igyekszik megmutatni a variálhatóság témájában. Ezt demonstrálja a teljesen lapos padlókialakítás, és az iker nyitású hátsó raktérajtó. Érdekesség a nagyteljesítményű feltöltött 1.3 –as MZR benzinmotor, amely nagyfokú menetdinamikát, és környezetbarátságot ígér.
MAZDA Roadster MPS koncepcióautó (Mazdaspeed/Japán) 2001 – Az MPS koncepcióautók sora nem lenne teljes a Mazda MX-5 nagyteljesítményű kivitele nélkül. A hátsókerékhajtású könnyűsúlyú autó bámulatos menetteljesítményre volt képes hosszában álló 200 lóerős volt motorjával.
MAZDA MX Sport Runabout koncepcióautó (Mazda/Japán) Genf 2002 – Dinamikus stílusú kisautó terv. Nem sokkal később Mazda2 néven vált szériaautó belőle.
MAZDA RX-8 X-Men (Mazda, és a FOX stúdió) Los Angeles 2003 – A Mazda egyedi kiegészítőkkel szerelte fel az RX-8 –at, az X-Men című film kedvéért.
MAZDA Ibuki (Mazda Japán) Tokió 2003 – Könnyűsúlyú, nyitott tetejű sportautó, amely a legelső, 1989-es MX-5 széria egyes jellegzetességeit is magán viseli. Az eredeti, rejtett első fényszórókkal rendelkezett MX-5 generáció sziluettje azonnal felismerhető az Ibuki alakjában. Az autó méretei ennek ellenére növekedtek, bár az arányok kevésbé változtak. A később megjelent legújabb, III. generációs MAZDA MX-5 tulajdonképpen ebből a tanulmányból merítette formáját, bár sok futurisztikus elem az Ibuki sajátossága maradt.
Mazda MX-Flexa (Mazda/Japán) Genf 2004 – Nagyon jól variálható belső, és az utasok közötti könnyebb kapcsolatteremtés kiváló példája az autó. Karakuri ülésrendszer és tárolórekeszek, melyekkel a későbbi Mazda5 –ben is találkozhatunk.
MAZDA Washu (Mazda Japán) Detroit 2003 – A Washu akár 6 embernek is kényelmes férőhelyet biztosít, formai megoldásai a tradicionális Japán építészet egyes jellemzőit képviselik.
MAZDA Verisa TS koncepcióautó (Mazda Japán) 2004 – Merész és agilis, a Verisa TS koncepcióautó az aszfalt felégetésére készült.
MAZDA MX-Crossport (Mazda Japán) Detroit 2005 – A Mazda az autóval egy sportautó, és egy terepjáró szabadidőautó keveredéséből született prototípust mutatott be. Tisztán kivehetően néhány RX-8 stíluselemet vittek az autó karosszériájába, ami rövidesen CX-7 néven szériaautóként jelent meg.
MAZDA Roadster Kupé TS koncepcióautó (Mazda Japán) 2004 – Klasszikus olaszos formába öltöztetett MX-5 prototípus.
A legutolsó három koncepcióautó következik, és ezekhez kapcsolódóan a főtervezők rövid nyilatkozatai:
MAZDA Sassou (Mazda Europe) Frankfurt 2005 - A tradicionális japán rizspapírajtók inspirálták az autó külső és belső megoldásait, melyek csak a mögöttük elhelyezkedő tárgyak körvonalait mutatják. A Sassou esetében is csak sejthetjük, hogy mit fogunk látni a gyújtás ráadása után. Miután ezt megtettük, a műszerfal felszíne alatt egy cirkuláló piros fény olyan hatást kelt, mintha élőlény lenne az autó. Az autó 1000 kcm-es turbómotort kapott, melyhez hatfokozatú sebességváltó társul. Részletes bemutatónk ITT.
Az autó főtervezője, Peter Birtwhistle a következőképpen jellemzi "gyermekét": " A Mazda Sassou egy lehetséges jövőbeni városi kisautó víziója, ami a még egyedülálló embereknek készül. A külsö nagyon aerodinamikusnak, és könnyűsúlyúnak mutatja az autót, míg a belső egyszerre átalakítható, high-tech, és interaktív. Az USB kulcs, a merevlemezes meghajtó lehetővé teszi, hogy mindig a napi igényeknek megfelelően "állítsuk" be az autót, ami valódi kuriózum, és jövőbemutató technikai megoldás."
MAZDA Senku (Mazda Japán) Tokió 2005 - Az egymással ellentétes szögletes, és gömbölyded vonalak kombinációjával a Mazda Senku megjelenése erőteljes érzelmeket válthat ki a szemlélőből. Három meghatározó gafikus eleme van az autónak, ezek a karosszéria felülete, az üveg tető, és az ötszögletű hűtőrács, melyek méltóságteljes egyszerűségben egyesülnek. A belső különlegessége a piros bőrborítás, melyet kézzel öltött össze egy mester. További érdekesség a rendkívűl nagy 3100 mm-es tengelytáv, vagy a környezetbarát hibrid rendszer, a 13B-DI wankelmotorral. Részletek ITT.
Atsuhiko Yamada főtervező: "A Senku hatalmas kerekei abszolút a karosszéria sarkaiban vannak elhelyezve, ami egyfajta úszó megjelenést ad az autónak. Ezt mi kiegészítettük egy sima, merészen megformált formával, amely egyedülálló arányaival egyszerre dinamikus, és elegáns. Az éles és egyszerre lágy karosszéria legmegfelelőbb színének a kiválasztásához, egy szusi bárban elfogyasztott vacsora folyamán kaptuk az ötletet. A főszakács kése a bronz, és az alumínium színe közötti árnyalatban pompázott, amit mi Ingot Ezüst-nek keresztelve használtunk a Senku fényezéséhez."
MAZDA Kabura (Mazda USA) Detroit 2006 - A hosszú orr részével, és rövid hátuljával a Kabura körvonala a klasszikus sportkupé arányokat testesíti meg. Az első szélvédő, és a tető elülső része egy darab üvegből lett kiképezve Az üveg a tetőn különleges vonalvezetést kapott, amely megismétlődik az erőteljes sárvédőkön is, bizalmat, és stabilitást sugárzó megjelenést adva az autónak. Részletesen a Mazda Kabura-ról: ITT VI