A minél kisebb saját tömeg elérése a legfontosabb fejlesztési szempont volt, ennek eredményeképpen az új Mazda MX-5 mindössze 10 kilogrammal nehezebb mint elődje. Figyelembe véve, hogy az új modell már oldallégzsákokat, nagyobb kerekeket, erősebb motorokat és magasabb felszereltséget tartalmaz a merevebb és nagyobb karosszériában, ez nagyszerű eredmény.
Köszönhetően a Mazda "gramm diéta stratégiájának" az autó a hátsókerékhajtásával és erős motorjaival továbbra is megfelel az MX-5 nimbusznak, az egyedülálló vezetési élményével. A továbbra is kézzel nyitható vászontetővel elkerülték az esetleges elektro-hidraulikus tetőmozgatással járó jelentős súlynövekedést. A karosszériaelemek 58%-a ultra magas erősségű és magas erősségű acélból készül ami 10 kg-os megtakarítást eredményezett. Könnyűsúlyú alumíniumot használnak a motorháztetőnél, a csomagtérfedélnél, az erőátvitel kereténél, az első lengőkaroknál, a hátsó kerékagyaknál, a hátsó féknyergeknél és a hátsó rugóüléseknél. Az első lengőkarok és az üreges stabilizátor önmagában 6,2 kg felesleges súlytól szabadította meg az autót.
Forradalmi hegesztési eljárás.
A hátsó csomagtérfedél hegesztésénél, a Mazda az RX-8-nál már alkalmazott ún. dörzsöléses eljárással hegeszti össze a cinkbevonatú acél lemezeket és az alumínium elemeket. Egy speciális szerszám rendkívül gyors mozgatásával az összeillesztett elemeket a kívánt pontokon dörzsöléssel olyan hőfokra melegítik, hogy ez a két különböző anyag is egymásba olvadjon. A cinkbevonat- szemben a hagyományos hegesztéssel - így nem sérül, tehát a későbbi oxidáció esélye is kisebb. Az eljárás energiaigénye lényegesen csekélyebb, a csomagtérfedél pedig 2.5 kg-mal könnyebb.
A műanyagból készült beömlési résszel és szelepfedéllel a Mazda 2,4 és 1,3kg-ot spórolt. A közvetlenül a motorra szerelt szervókormány-pumpával és az ugyanide rögzített légkondícionáló kompresszorral nincs szükség a korábbi tartóelemekre, ami -3,2 kg-ot jelent. A két új erőforrás is könnyebb mint elődjeik. A 2,0 literes motorblokk például 5,4 kg-mal kisebb súlyú mint szürkeöntvény 1,8 literes elődje.
A optimalizált belső visszapillantó tükör 84 gramm megtakarítás.
Még az ilyen apró részletek sem kerülték el a Mazda mérnökeinek figyelmét, mint a belső tükör. Az új Mazda MX-5 fejlesztésének korai stádiumában a fejlesztők egy 573 pontos súlycsökkentési listát állítottak össze. Amennyiben mindezek érvényesültek volna, az új MX-5 43,5 kg-mal könnyebb lenne mint elődje, de hosszútávú tartóssági és biztonsági okokból csak ezek egy része lett alkalmazva. Az autó 50/50%-os súlyeloszlása a két tengely között és az alacsony tömegközéppont rendkívüli vezethetőséget eredményez, megnövekedett biztonság mellett. A magas szilárdságságú acélok alkalmazásával a karosszéria torziós merevsége 47%-kal, míg hajlítással szembeni ellenállása 22%-kal növekedett a II. generációs modellhez képest.
A Mazda gramm startégia fontosabb pontjai, megtakarítások az elődmodellhez képest:
-Magas szilárdságú acélok alkalmazása -10kg. Alumínium motorblokk -5,4kg. Tartószerkezet nélküli szervópumpa és kompresszor -3,2 kg. Üreges stabilizátor -2,4kg. Nagyszilárdságú üléskeretek -2,4kg/ülés. Műanyag szívórész -2,4kg. Műanyag szelepfedél -1,3kg. Alumínium első alsó lengőkarok: -2,3kg. Alumínium első felső lengőkarok: - 1,5kg. Alumínium hátsó féknyergek: -1,5kg. Alumínium kerékagyak: -1,75kg. Alumínium csomagtérfedél: -2,5kg. Új ABS és DSC egység: -1.1kg. Könnyebb vászontető: -200/-400gramm. Új belső visszapillantó tükör: -84g.
A biztonság növelése miatti súlygyarapodások:
Megerősített "A" oszlop: +5,4kg. Új oldalütközésvédelem az ajtókban: +1,0kg.
Varga István forrás: Mazda Japan