Mazda Taiki
A szél megformázása
- A Nagare "áramlásának" evolúciója a levegő mozgásának kifejezésére
- Szélsőséges aerodinamika felhajtóerő nélkül, illetve új generációs Wankel rendszerű motor a lehető legkisebb környezeti behatás érdekében.
- Avantgarde utastér különleges formákkal, anyagokkal és megvilágítással
Hagoromo külső.
A Nagare áramlás formanyelvet továbbgondolva az Atsuhiko Yamada, a Taiki koncepció vezető formatervezője keze alatt dolgozó csapat megalkotta a "láthatóvá tett légáramlás" formatervét, főmotívumként használva a japán legendát, a Hagoromót, a mennyei leányzó pihepalástját, amivel a monda szerint képes repülni. A cél eléréséhez a csapat nem csak számos vázlatot készített, de még nedves szövetet is begipszeztek, majd a légáram útjába akasztották, hogy megpróbálják megformázni a levegő mozgását egy szilárd test körül.
Az eredmény egyfajta fúzió , egy test és az azt körülölelő áramlatok bevésése a karosszériába, így a Taiki nem csak láthatóvá teszi a szelet, de egyben csökkenti is a karosszéria méretét. Az autó a külső szemlélő számára egyfajta légáramlatnak látszik. Ezt az érzetete erősítik az egyedi "áramló motívumos" abroncsok, a LED megvilágítás a hűtőrácson, akárcsak az irányjelzők és a hátsó fényforrások, amik látszólag a karosszéria ózon ezüst árnyalatát viselik magukon, ám valójában csak akkor válnak láthatóvá, amikor világítanak; működés közben a látvány olyan, mintha a Taiki légáramlata fénnyé alakulna át.
Egyedülálló aerodinamika felhajtó erő nélkül.
A Mazda Taiki külső formája nem csupán a formatervezők ála - a végső forma elképesztően áramvonalas. Mindenek előtt az autó eleje szélesebb, mint a hátulja, így egyfajta nyílként hasít magának utat a levegőben, ugyanakkor hasának egyedi kialakítása csupán apró légörvényeket alakít ki a jármű alatt.
Egészen különleges a hátsó kerék burkolata, hiszen az szerves része a karosszériának: az első sárvédők által irányított levegő a hátsó kerekek és a karosszéria közötti alagútban áramlik. Amikor a tervezőcsapat szélcsatornás tesztnek vetette alá a tanulmányt az eredmény lenyűgöző volt. A légellenállási együttható mindössze 0,25 cw, a felhajtóerő mértéke pedig nulla.
Amikor a Mazda Taiki nyújtott kupé formájának orr-részébe beépítették a legújabb generációs bolygódugattyús erőforrás, a RENESIS 16X-et, a hátsó kerekek meghajtásával máris elkészült egy olyan különleges járműkoncepció, ami egészen kis fogyasztású, igen kis mennyiségű szén-dioxid-dal terheli a környezetet, és mindezek mellett olyan életteli vezetési élményt kínál, ami csak a Mazdákra jellemző.
Koinoboro utastér.
A Mazda Taiki belső tere a Koinobori ihletése alapján született - ezek a levegőben úszó, kötélre rögzített, pontyot formázó, hagyományőrző színes lampionok diszítik Japán legtöbb települését májusban.
Belül következetesen folytatódik a külsőn megismert formaterv, a szoborszerű hullámok egyedi, már-már organikus belsőt teremtenek, ami levegős és világos, köszönhetően a Taiki áttetsző tetejének.
A tető megerősítésére az áramló kontúrú háló szolgál, aminek mintája megismétlődik a kormányoszlopnál, a vezetőülés kereténél, de jól láthatóan megjelenik az elasztikus szilikon bevonaton is, ami az ülőlapot és a háttámlát borítja. Az asszimetrikus avantgarde formák remekül kiegészítik a színek szimetrikus használatát, amik a belsőt két fekete és egy fehér részre osztják.
Az ülések egy részét bőr borítja, illetve olyan festett vonalak, amit úl eljárással készített egy művész, a légáramlás kétdimenziós megfelelőjeként. A Taiki műszerfala dinamikus ívként csavarodik és a vezető ülőlapjában folytatódik. Az önálló üléstámla és fejtámla fomaterve olyan, mintha szél rendezte volna el azokat. A műszerfal helyén, a vezető közelében mindkét oldalon vörös LED-sor található, amik futurisztikus fordulatszámmérőként működnek, ahogy a motor fordulatszám növekedésének megfelelően villannak fel.
Kiteljesedő ember-gép kapcsolat (Human-Machine Interface - HMI).
Mint számos korábbi modell esetében is, - mint például az Európában nemrég bemutatott új Mazda6 esetében-, a Mazda jelentősen növelte a Taikiben megtalálható HMI technológiák használatát azzal, hogy egyre több rendszervezérlést helyezett a kormánykerékre. Ez egyben azt jelenti, hogy a sofőrnek ezek kezeléséhez alig kell elvonnia figyelmét a vezetéstől, szemben a korábbi rendszerekkel, amikor gombokat kellett nyomnia vagy tekernie a műszerfalon és/vagy a középkonzolon - ezzel jelentősen növelhető a vezetés biztonsága.
A Mazda Taiki kiteljesedett HMI szintet kínál, megkönnyítve ezzel a vezető és járműve közti kommunikációt. Ez többfunkciós kapcsolókat tartalmaz a különböző rendszerek vezérléséhez, ami a bolygódugattyú által inspirált egyedi formájú kormánykeréken kapott helyet és egy többfunkciós kijelzővel is rendelkezik, ahonnan a vezető leolvashatja a különböző információkat.
Mazda Taiki műszaki adatok:
Méretek | Hosszúság | 4620 mm |
Szélesség | 1950 mm | |
Magasság | 1240 mm | |
Tengelytáv | 3000 mm | |
Motor | Típus | RENESIS 16X |
Váltómű | Típus | Száraz kuplung, 7 fokozat |
Felfüggesztés elöl/hátul | Típus | Kettős lengőkarok |
Abroncsok | Típus | 195/40R22 YOKOHAMA |
ADVAN Super-E Prototype 007 | ||
Szállítható szem.száma | fő | 2 |
Kommentek
Mihály Tamás | 2008-10-20 22:21 Válasz erre
ez egy futurisztikai "csoda" a kreatívitás csúcspontja! engem lenyűgözött!
Szántó Vilmos | 2008-07-24 19:17 Válasz erre
Művészi alkotás