Többet, ugyanannyiért!
A biztonsági és kényelmi újítások sora igen hosszú. Ezentúl például az alapmodelleknek is részei az oldal és függönylégzsákok, van külső lejátszó csatlakoztatását lehetővé tevő AUX bemenet, új a műszerek és visszajelzők fehér megvilágítása, és az utasoknak is van könyöklője.
A GTA felszereltség gyárilag (tesztautó)megkülönböztető külső kiegészítőkkel rendelkezik és bőrbevonatú ülésekkel érkezik, de már az árlistán alatta elhelyezkedő TX Plus-ban is megtaláljuk a gyári Buetooth kihangosító rendszert. A gyári navigációs rendszer felára 600000,-Ft. Ez a berendezés a tesztautóban is benne volt, mely így tolatókamerával is rendelkezett. (Olcsóbb megoldás navigációra és DVD-re ITT!)
Benyomások belülről.
Habár a Mazda5 csak 125 mm-rel hosszabb, mint a Mazda3, a 7 üléses Mazda5 három üléssorral rendelkezik. Két ülés elöl, három ülés középen, és két lehajtható ülés a leghátsó, harmadik sorban. A szövet ülésborítás az alap, de mint már említettük, a GT bőrborítással rendelkezik. Sajnos a szövetülésekhez gyárilag nem jár ülésfűtés, nem úgy a bőrhuzathoz!
Figyelembevéve, hogy a Mazda5 kompakt belső méretekkel rendelkezik, a belső tér igen otthonos, de nem akkora, mint egy buszlimuzinban. A harmadik üléssor inkább kisebb embereknek passzol. A felnőttek ebben a sorban a rövidebb támla és a magas padló miatt kényelmetlen üléspozícióba kényszerülnek. A lábtér és a fejtér egyébként ebben a sorban is megfelelő, előbbi főleg akkor, ha a két első sor ülései nincsenek teljesen hátratolva.
Az első ülések nagyon kényelmesek, a vezetőülés magassága és a bennük található deréktámasz is állítható, illetve a mi GTA kivitelünkben fűthetőek is.
A magasságásban és távolságában is állítható bőrbevonatú kormánykerék igen sportosan néz ki és tartalmazza az audio és a sebességtartó automatika kezelőgombjait is. Üdvözlendő 2008-as újdonság, hogy minden Mazda5-ben újak a műszerek, melyek a korábbi vörös megvilágítás helyett, a sötét állapotukból gyújtásra, fehér fénnnyel megvilágítva lesznek láthatóak nappal is. A középkonzol felső részén találjuk a zölden megvilágított LCD kijelzőt, mely a rádióállomás, CD, a fedélzeti komputer és a fűtés/szellőzés adatait hivatott megjeleníteni.
Az opcionális gyári érintőképernyő mellett további gombokat találunk, melyek az audio és a navigációs képernyő kezeléséhez szükségesek, pedig az érintőképernyővel önmagában szabályozható a legtöbb funkció. A fűtés/szellőzés lejjebb található három nagyméretű kerek gombja továbbra is nagyon jól kezelhető.
A első sori utasülés, illetve a második üléssor lehajtható könyötámaszai, szintén üdvözlendő újítások, már-már kapitányi szék szerűvé teszik az üléseket. A többféle módon alakítható középső üléssor előre-hátra is tologatható, mellyel a lábtér egészen nagyra növelhető, amennyiben nem ülnek a leghátsó sorban. A második sor üléseinél maradva, az ülőlapok alatt további meglepetések rejtőznek. Egyrészről a középső ülés ülőlapja használaton kivűl elrejthető a bal oldali ülés lapja alá, és ilyenkor egy tárolóegységet hajthatunk ki középre a jobb oldali ülés ülőlapja alól. Ebben palacktartó is található.
A csomagtérre rátérve meg kell említenünk, hogy amennyiben mind a három üléssor használatban van, igen kicsi a megmaradó tér. Rögtön javul a helyzet viszont, ha kevesebben utazunk, ugyanis a leghátsó üléssor 50/50 arányban osztva lehajtható, ráadául az ügyes mechanizmusnak köszönhetően sík csomagtérpadlót kapunk a támlák lehajtásával. Amennyiben a második sor üléseit is előredöntjük, akkor egy kész teherautót varászolhatunk a Mazda5-ből.
Bár továbbra sincs hátul az utasoknak szellőzés szabályzó gomb, a Mazda5 mindkét oldalsó tolóajtajában elektromos ablakok vannak, így az utasok is kényelmesen juthatnak friss levegőhöz, amennyiben nem elég az első szellőzőrácsokból érkező áramlat. Az említett tolóajtókat egyébként rendkívül könnyű nyitni és zárni. A TX Plus felszereltségtől kezdődően ráadásul mindezt gombnyomásra elektromotor végzi helyettünk. A tolóajtók szűk és zsúfolt parkolókban zseniálisan jó megoldást jelentenek. A hagyományos ajtókat itt a mellettünk álló autó miatt nem lehet kinyitni, de a tolóajtókkal ez nem jelent akadályt, és nem kell tovább aggódni amiatt, hogy a gyerekek hiretlen nyitva az ajtókat kárt tesznek egy másik autóban.
A tesztautó Mazda5 GTA a 600000Ft felárat képező gyári navigációs berendezéssel volt szerelve, amely GPS helymeghatározót, DVD térképet, hangutasításos működést, 6 lemezes CD/MP3 audió fejegységet és színes érintőképernyős monitort tartalmaz. A képernyő az aktuális helyzetünket mutatja, de szabályozhatjuk vele az hangrendszert is, illetve a monitor beállításait. Minden elindítás után egy üzenet jelenik meg a képernyőn, hogy elfogadjuk-e, hogy vezetés közben nem figyeljük tartósan a képernyőt.? Mindez elég zavaró minden indítás után. A navigációs rendszer egyébként megfelelően informatív - amennyiben Nyugat Európában vagyunk, illetve beszélünk idegen nyelven -, így nem kell levennünk a szemünket az útról. Mindent összevetve így elég drága ez a rendszer, de van más MEGOLDÁS I. MEGOLDÁS II...
Családi autóként a szériafelszereltség részét képező oldallégzsákok, illetve a függönylégzsákok örvendetes tartozékok. Szintén jó, hogy van gyermekzár az oldalajtókon, jó az ISOFIX gyermekülés rögzítés, a fejtámlák nyaksérülést megelőző mozgása hátulról jövő ütközésnél és jó a minden üléshez megtalálható 6 pontos biztonsági öv.
Vezetési benyomások
Bár a Mazda3 platformon alapul, a Mazda5 hosszabb, magasabb és nehezebb annál, mely tényezők hatása a gyorsulásban és kezelhetőségben jelentkezik. Csak a vezetővel terhelve, a 2.0 literes 146 lóerős benzines motorral mindössze 10,2 másodperc szükséges a 0-100km/h-ra gyorsuláshoz. Ez tiszteletreméltó teljesítmény, de utasokkal terhelve nyilván lassul az autó. Mivel a Mazda5 nem sportautó ezért az autó teljesítménye tökéletesen elegendő az autó jellegéhez illő feladatokhoz. Nem sok olyan 7 személyes vetélytárs van a piacon amely a belső tér variálhatósága, a teljesítmény és az üzemanyagtakarékosság terén ennyit nyújt.
A Mazda5 oldalanként független kerékfelfüggesztésekkel rendelkezik elöl és hátul egyaránt. A négy tárcsafék és a blokkolásgátló szériafelszerelés. A Mazda5 a családi egyterű mivoltához képest meglepően sportosan mozog az úton, részben a GTA kivitel 205/50R17 méretű gumiabroncsainak köszönhetően. A felfüggesztés ennek ellenére komfortos, csak durva úthibákon ráz a Mazda5. A megálláshoz nem egészen 40m szükséges 100km/h sebességről fékezve. A Mazda 5 úgynevezett elektro-hidraulikus szervókormánya jó visszajelzéseket ad az útról és nagy sebességnél is biztonságosan kezelhető az autó, hála a sebességfüggő rásegítésnek. Szintén ennek köszönhető, hogy parkoláskor nagyon könnyű kormányozni. A szűk, 10,6 méteres fordulókör a városban is jól manőverezhető autóvá teszi a Mazda5-öt, ráadásul szélessége és hosszúsága okán is könnyebb vele parkolni, mint egy "hagyományos" méretű buszlimuzinnal.
A Mazda5 2.0 GTA kivitelű tesztautó 6 sebességes kézi sebesség-váltóművel volt szerelve, melynek választókarja egész magasan helyezkedik el a középkonzolon, így könnyen elérhető és ráadásul nagyon jól kapcsolható a szerkezet. A tengelykapcsoló pedál is lágyan működik, nagyon jól adagolható, illetve a fogáspontja is jól érezhető. Gyorsításkor kissé felhangosodik a motor, de egyébként csendben végzi a dolgát. Jó, hogy van egy hatodik fokozat, mely redukálja fordulatszámot nagyobb sebességű haladás esetén. A vezető körben kilátását csak egy kisebb holtpont zavarja a jobb hátsó sarokban, így minden irányban jól kilát az autóból.
A próba végére érve megállapítottuk, hogy az új Mazda5 biztonság, komfort és teljesítmény terén is tovább finomodott, a fiatal családok örömére.
Kommentek
Még nincsnenk hozzászólások.