Karosszéria és futómű.
Az előző Mazda5 még most is híresen jól vezethető egyterűnek számít, az új nemzedéknél pedig még magasabbra tette a Mazda a lécet. Mivel a futómű és a karosszéria alapvetően meghatározza a jármű stabilitását és vezetését, számos módosítást vetettek be.
Nagyobbak lettek a "D" oszlopok keresztmerevítői, erősebb a csomagtérajtó felső részének merevítése, és az ajtónyílás sarkainak nagyobb ívű lekerekítésével sikerült elérni, hogy a fedél csavarodásából adódó, menet közbeni elmozdulásának mértéke 17%-kal csökkenjen. Ehhez a több merevítés mellett a mikroötvözött acél használata is hozzájárult.
A futóműnél az első lengéscsillapítók felső és a "B" oszlopok alsó bekötési pontjait új hegesztésekkel is megerősítették, a hátsó oszlopok szerkezetét pedig új, zárt profilokkal tették ellenállóbá, így a teljes merevebb lett övvonalban. A semlegesebb viselkedésérdekében megújultak a kormányösszekötők és a kanyarstabilizátorok szilentblokkjai, újak a futóműperselyek, áthangolták a lengéscsillapítók karakterisztikáját, s feszesebbek lettek a rugók.
Motorok.
Ameddig nem érkezik meg az 1,6 literes dízelmotor, addig az új Mazda5 motorpalettájának nagy újdonsága a 2,0 literes, négyhengeres benzinmotor, mely közvetlen befecskendezése és start-stop rendszere révén 15%-kal alacsonyabb CO2 -kibocsátással és átlagfogyasztással büszkélkedhet, mint az ugyanekkora lökettérfogatú előd.
A nagyobb hűtő és az új , kettős hűtőventilátor a korábbinál stabilabbá teszi a motor hőháztartását, azzal pedig, hogy a szívórendszer nyílását az első sárvédőtől a hűtőmaszk mögé helyezték, csökkent a beszívott levegő hőmérséklete, azaz nőtt a motor égési hatásfoka. A kopogásérzékelő és az elektronikus gázpedál finomításán túl fontos újítás a Mazda5-ben a start-stop rendszer.
Működése eltér a megszokottól (LÁSD ITT!), ugyanis a Mazda i-Stop rendszere a motor kompresszióját használja fel az újra indításhoz, pontosabban a megfelelő hengerbe fecskendezett üzemanyag begyújtásával indítja újra az erőforrást, az indítómotor csak rásegítőként van jelen. Mindennek feltétele, hogy a dugattyúkat pontosan vezéreljék, így egy, a gyújtási ütemben lévő hengerek azonosítására szolgáló szenzort is elhelyeztek a vezérműtengelynél.
Aerodinamika.
Az autógyártás egyik alapvető törvénye, hogy takarékosság nemcsak a motorban, hanem az aerodinamikában is keresendő, ami a magas építésű egyterűeknél különösen fontos tényezőnek számít. Az új orrkiképzéssel 0,30 a karosszéria cW-értéke, ami több módosításnak köszönhető.
Új légterelőt helyeztek el az első lökhárító alján, immáron teljesen sík a motorburkolat, illetve olyan, légáramlást segítő terelőket használnak a lökhárítókon, amelyek a kisebb légellenállást szolgálják.
Biztonság.
A Mazda átdolgozta geometriai mozgáscsillapító rendszerét, így a karosszériastruktúra jelentősen megváltozott: erős H alakú merevítéseket helyeztek el a padlóban, az oldalfalakban és a tetőben, növelve az autó energiaelnyelő képességét. Az új merevítések mellett ultranagy szilárdságú, mikroötvözött acélt használtak a "B" oszlopoknál, az ajtókat pedig úgy erpősítették meg, hogy egy esetleges ütközéskor kevésbé csökkentsék a belső teret. Ezt úgy érték el, hogy a tolóajtók kettős merevítése új helyre került, profilja megváltozott, s immár ez is ultranagy szilárdságú acélból készül.
Az ütközésekből eredő kockázatot még azzal csökkentették, hogy a második sor üléseinek vázát megerősítették, így a raktérből előrezúduló csomagokat is lesz minek megtartania. A hátulról érkező ütközésnél különösen fontos az üzemanyagtartály védelme, így a tankot óvó keret immár két, eltérőő vastagságú acéllemezből áll, melynek keresztmetszetét megváltoztatták.