Az új kihívó.
Ráadásul az "egyesítsük erőinket" jelmondat keretében a Subaru mindezt a Toyota-val közösen szeretné kivitelezni a BRZ, GT86 párossal. A számok önmagukért beszélnek a Mazdával összehasonlítva. 200 lóerő szemben a 167-tel, 205 Nm a 2,0 literes Subaru boxerből, 190 Nm nyomaték a 2,0 literes Mazda motorból. Az autók között 50 kilogramm súlykülönbség van, de ez esetben a Mazda javára billen a mérleg karja.
Lehetne tovább játszani a számok közötti különbséggel, úgy mint, súly / lóerő arány, tárolóhelyek száma, takarékosság stb.. de ezek az autók nem erről, inkább arról szólnak, hogyan érzed magad a kormányuk mögött. Minkét autóval eltöltve néhány napot kialakult bennünk a gondolat, melyik veri a másikat. De mielőtt az ítéletre térnénk érdemes megemlíteni, hogy mindkét típus a kétfős pódiumon foglal helyet, ezért bármelyiket is választjuk, nem veszíthetünk. Az MX-5, és a BRZ nagyszerű autók, hibákkal és erényekkel, de senki nem bírálhatja a vásárlás döntését, hogy miért nem a másikat választottuk.
Második helyezett: Subaru BRZ.
Mielőtt azt mondanák, "Ön egy újságíró, és összeesküdött a Subaru BRZ ellen", gondolják át még egyszer! Ez volt az első alkalom, hogy kipróbálhattam a Toyobaru-t, és az ehhez kapcsolódó izgatottság nagyjából azzal ért fel, mint amikor először ülhettem egy Aston Martin V8 Vantage kormánya mögé. Viszont nem tagadom, miután beültem a Subaru-ba, egyfajta hiányérzet uralkodott el rajtam.
Azonban a negatív dolgokba mélyedés helyett inkább leírom, hogy szerintem hosszú évek óta ez a legjobb autó amivel a Toyota, vagy a Subaru előrukkolt. A BRZ egy igazi skalpvadász. Olyan semlegesen fordul és kanyarodik, mintha a négy kerék a téglalap sarkaiban, a motor pedig középen lenne. Az ülés nagyon szorosan tartja a testünket a magas oldalsó párnázatával, és gyakorlatilag közvetlenül a padlóra van csavarozva. A kormánykerék, a pedálok, és a műszerek mind-mind a még jobb vezethetőséget támogatóan vannak elhelyezve.
A Subaru két literes boxerének négy hengere szép tónusban énekel, ahogy az egymással szemben járó dugattyúpárok dolgoznak. 200 lóerejével, avagy literenként 100-al nem nevezhető gyengének.
A hatsebességes kézi váltó jól kapcsolható, talán csak egy kis visszajelzés érzet hiányzik az adott fokozatba kapcsoláskor. Melléváltani nem igazán lehet. Mindenesetre vannak jobb sebességváltók a "piacon", de nem érheti komolyabb kritika a Subaru egységét.
Órákat eltöltve fő, és mellék -utakon egyértelműen kijelenthető, hogy valami hiányzott a vezetési élményből. A motor nem reagált annyira zsigerből, mint reméltem, a hihetetlenül direkt kormányzás nem közvetít annyira pontos írányíthatóságot, mint az MX-5, és a felfüggesztés valóban szikla kemény.
Első helyezett: Mazda MX-5
Miközben szeretném azt írni, hogy ez egy szoros küzdelem volt, nem volt az. A bajnok könnyedén megtartotta pozícióját, és boldogan állhatotta dobogó legfelső fokára. De mézes-mázos dícséret helyett kezdjük az MX-5 rossz pontjaival, mert nem mentes a hiányosságoktól.
A Mazda roadszterét már régóta csak csiszolgatják, és ez visszaköszön a műszerfalon, illetve az információs rendszerén. A gyári sztereó nagyon idejét múlt, nincs bluetooth kapcsolatra lehetőség, de más funkciók is hiányoznak, melyek a Subaru-ban megtalálhatók. Persze elsősorban nem egy autónak kell kommunikációs eszközök terén villognia. A szeteró elintézhető annyival, hogy ez a vezető autója, és hallgassuk a kipufogó zenéjét!
Ergonómia problémák szintén vannak. Nagynövésű embernek, akinek általában a cipőmérete sem kicsi, további problémák kerülhetnek felszínre. Az MX-5 esetében ez elsősorban arra csúcsosodik ki, hogy milyen közel vannak a pedálok egymáshoz elhelyezve. Jónéhány esetben ráléptem a másik lábfejemre.
Ezeket a hiányosságokat azonban könnyedén feledteti sofőrjével az autó, amikor a vezetés nirvánájába juttatja azt. Az összehasonlításban gyengének tűnő 2,0 soros négyhengeres feledteti éveinek számát, úgy reagál a gázadásra, mint boldog kutya a labdára. A BRZ boxere nem ilyen szívesen pörög, és olyan érzést nyújt, mintha kényszerűség lenne számára a csúcsteljesítménye leadása. Az MX-5 motorja ezzel szemben olyan érzést közvetít, hogy a teljesítmény mindig az adott szituációnak megfelelő, így támogatva a vezetési élmény kialakulását.
Más bírálati szempontok, mint kanyarodás, sebességváltás, szintén a Mazdát emelik feljebb. Miközben a Subaru semlegesen fordul, a Mazda éppen annyi kúszást-csúszást visz a dologba, hogy az autót uraló hősnek érezhessük magunkat. Nem sokat, de ahhoz elég, hogy emlékeztessen bennünket, autót vezetünk, és nem motorizált gördeszkát. A sebességváltás érzete, pontossága osztályának legjobbja., és bedobja az ászt a körbe a BRZ ellen.
Az autó és vezetője között kialakuló magas szintű kommunikáció miatt gyorsabbnak érezzük magunkat. Ettől persze nem biztos, hogy gyorsabbak vagyunk. A Mazda MX-5 által közvetített sebesség, és gyorsaság érzet továbbra is verhetetlen, igazi kihívó nélkül.
Végül pedig ha arról van szó, hogy a közlekedés során melyik autó tűnik gyorsabbnak, szintén az MX-5 a nyerő. A négy nap alatt az MX-5-tel kétszer állítottak meg a rendőrők, míg a BRZ-vel egyszer sem. Ne aggódjanak, egyik esetben sem mértek be sebesség túllépéssel! Összességében tehát a Subaru-nak át kellett adnia az első helyet a Mazdának.