Hűség, mint erény.
MAZDA SHINARI VIDEO ITT. A Shinari tanulmányautó megtervezése már az új Mazda főtervező, Ikuo Maeda közreműködésével vette kezdetét. Maeda úr volt korábban az RX-8, és a Mazda2 típusok vezető formatervezője, és nagyjából 30 éve a gyár alkalmazottja, de Mazdával való kapcsolata még ennél is hosszabb keletű. Mindez a mai világ karrierista vándorainak korában nem szokványos, de Maeda úrról egyébként is tudjuk, hogy kedveli a hagyományokat.
Matasabo Maeda, Ikuo édesapja vezette a 1970-es években az első generációs Mazda RX-7 formatervezési csoportját. A Maeda család ereiben valóban Mazda vér kering, így nem is lehetne más méltóbb a következő generációs Mazda típusok megtervezésére mint Ikuo Maeda.
Nagare után KODO.
Persze Maeda úrnak már korábban is volt ráhatása a Mazda formatervezési irányvonalakra, de a 2010-es esztendő az első, mikor a teljes kontroll az ő kezében van. Az általa megalkotott első "formai nyelvezet" a KODO nevet kapta, ennek első megnyilvánulása a cikkünk tárgyát képező Mazda Shinari. A KODO a korábbi Nagare témát váltja le. A Nagare lényege az áramló-hullámzó vonalak voltak, melyek a koncepció autókon jól mutattak, de viszonylag nehéz volt a prototípusokkal bemutatott hatást átvinni a szériagyártású típusokra. A KODO több mint organikus formatervezés, de ez is vesz át elemeket a természetből, bár sokkal szolídabb és egyben erőt sugárzó formai megoldásokkal. Maeda szerint a KODO lelke a sebesség, feszültség és csábítás. "Csak kevés olyan termék van az ipari formatervezésben amely élőlényekhez hasonlítható, azaz energikus mozgást sugallnak, és szeretetre buzdítanak."- mondja. "Szeretném, ha ezek a szempontok befolyásolnának amikor egy Mazdát alkotok."
Mialatt az új stílusirányzat témáján Ikuo Maeda és csapata dolgozott, a Shinari tanulmányautó valójában egy kollaboráció eredménye a három Mazda tervezési központ, Japán, Németország és az Egyesült Államok között. A poén, hogy az autó külső megjelenéséért végül Japán felel, míg a belsőt Irvine-ben alkották meg, de tény, hogy minden csapat hatott a végső megjelenésre.
Aston Martin Rapide x Mazda RX-8.
A Shinari külsejére pillantva elmondható, hogy egyes elemei hasonlitanak korábbi Mazda megoldásokra, de mint ahogy szinte minden mai szedán, a Shinari is mutat hasonlóságot más márkák típusaival. Némi iróniával azt lehetne mondani, hogy az Aston Martin Rapide és a Mazda RX-8 keresztezéséből megszülettett a Shinari. Ez nyilvánvalóan bók a Mazdának, hiszen a Rapide elképesztően szép autó, míg az RX-8 még jóval a modellciklusán túl is vonzza a tekintetet. Azonban a Shinari ennél jóval bonyolultabb formájú az egymást keresztező vonalaival, és a megvilágítástól függően állandóan változó és mozgó felületeivel.
Egységes részletek.
Jó hír azoknak akik esetleg nem szeretik a jelenlegi Mazdák mosolygós ábrázatát, a közeljövő típusok szakítanak ezzel a jellegzetességgel. A Shinari orrának fő jellegzetessége, a "szárny lenyomata" viszont meg fog jelenni az új Mazda típusokon. A szárny vékony alumínium profilból van megformálva, és a hűtőrács aljától indulva a fényszórókban végződve majdnem az autó oldalsíkjáíg ér.
Mégis, a külső esetében a legnagyob benyomást az gyakorolja a szemlélőre, hogy a karosszéria szinte minden egyes centiméterén lelkesedéssel alkalmazkodtak a formai témához a tervezők. A karosszérián található különböző alumínium elemek mind formájukban örzik a "hajlított feszültség" témát, és még az olyan részleteken is visszaköszön a feszültség, mint a féktárcsák.
A már említett természetből merített ihlet szintén jól nyomon követhető például az első fényszórók kialakításán. A világító elem leginkább egy vadállat szemének íriszéhez hasonlítható. Nagyon tetszetős és stílusos a hátsó tér figyelő kamerák megoldása is, melyek a külső visszapillantó tükrök (bár azok nincsenek) házában vannak elhelyezve, de említhetnénk a gombnyomásra nyíló ajtókat is, ugyanis a kilincsek hiányoznak. Ez olyan, mint a befalazás a tuning autó esetében. Maeda úr sportautó rajongása szinte minden részleten tetten érhető.
Belül is nemes.
Miközben a Shinari külseje jól ekülönül a korábbi Mazda koncepcióktól, a legnagyobb meglepetést talán a belső tér kialakítása okozza. Könnyedén kijelenthető, hogy a legstílusosabb és attraktívabb Mazda belső, melyet valaha is láthattunk, legyen az tanulmány, vagy széria autó. Alumínium díszítő elemek, bőrborítású alkatrészek, melyek szinte minden hajlításban-fordulóban dupla öltéssel készültek. Újra csak az Aston Martin Rapide hasonlóságot kell elővennünk, különösen ha például a mély hátsó különálló (bőr) sportülésekre pillantunk. A műszerek kialakításához népszerű karórák "álltak modellt", a felsőbb osztálybeli kialakítás és a masszív üvegtető segít nyitottá, és levegős érzetűvé tenni a belteret.
Tudjuk, hogy ezeknek az elemeknek jó része nem kerül majd sorozatgyártású autóba, de az Észak-Amerikai vezető Mazda tervező Derek Jenkins szerint - aki végigkövette a Shinari születését -, a Mazda jövője, hogy kifinomultságot adjon eljövendő típusainak. "A Mazda valóban egy "vágyom rá" típusú márka," mondja. " Habár nagyszériás gyártók vagyunk, olyan vásárlónk van aki többre vágyik. Elemeztünk prémium szegmenseket, prémium irányvonalakat, és a kérdés az maradt, hogyan tudnánk ebből a hangulatból átvinni egy ellenállhatatlan járműbe. Úgy gondoljuk, vásárlóink kicsit több kifinomultságot akarnak."
Az egyik dolog amit szinte biztosan láthatunk majd a jövő Mazdáiban, a vezető orientált belső. A Mazda Shinari belterére vetett pillantás megmutatja az asszimetrikus elrendezést, melyben a vezetőt szorosan körbeveszik a kezelőszervek, míg az utas sokkal nyitottabb, pihentetőbb környezetben ülhet. Jenkins szerint ez a kialakítás is megkülönböztetheti majd a többi márkától a Mazdát.
Van remény.
Végül a Shinari felvonultat néhány haladó technológiai megoldást, melyek a vezető és gép kapcsolatának javítását szolgálhatják. Az angolul rövidítve HMI (Ember Gép Kapcsolat) három módba állhat: Üzlet, élvezet, sport. Ezeken belül a megnyugtató útvonalak keresésétől és viselkedési karakterisztikától egy rally navigátor személyiségével is felruházhatja magát az autó, figyelmeztetve a vezetőt a következő kanyar karakterisztikájára. Persze ezek a lehetőségek nem állnak messze a ma elérhetőektől, így hamarosan megjelenhetnek majd egyes Mazdákban.
Nagyon meggyőző az összetartó erő, mely a részletektől eltekintve is jellemző a Mazda Shinari-ra. Más űrhajó tanulmányautókhoz képest a Mazda Shinari egy okosan, és jól kivitelezett stílusgyakorlat, mely stabil alapokat adhat a jövő Mazdáinak formatervezéséhez. Az erőteljes vonalak jól átvezethetők a széria gyártású típusokra, és a vásárlók mindig jól fogadják a kifinomult belső tereket. De mi a lehetősége egy olyan négyajtós sportkupé gyártásba kerülésének, mint a Shinari? A Mazda nem beszél erről, de annyit azért elmondtak, hogy megvizsgálták a dolog üzleti oldalát, miközben a Shinari készült. Ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy van esély. Egy biztos, szeretnénk a hangját a Mazda RX-9-nek.
Az első internetes visszajelzések alapján a Mazda Shinari eufórikus hangulatot vált ki az emberekből, sokaknak a Mazda, Xedos-6 korszaka jut eszébe. A Shinari - legalábbis formailag -, hasonló mértékben lóg ki az átlagautók mezőnyéből, mint akkoriban a Xedos-6.
Kommentek
Styve | 2013-01-23 20:31 Válasz erre
Nagyon sajnálom, hogy """kevesen""" ismerik a mazdát kishazánkban, sajnos mindenki a VW, Opel, Suzuki modellekben hisz. Pedig árban sem elérhetetlenek egyes modellek már, remélem a jövőben többen is mazdába ülnek és megtapasztalják az érzést amit egyik felsorolt márka sem ad vissza egy mazda vezetése után...és igen, én tudom nekem is MAZDÁM VAN!! :D
Maccee | 2011-05-29 22:28 Válasz erre
Remélem nem módosítanak sokat rajta, ne rontsanak el egy jól kinéző autót. Bár nekem személy szerint a kormány melletti kütyü nem tetszik, de akkor is így jó ahogy van. :)
mazda-auto.hu | 2011-05-23 10:30 Maccee (2011-05-22 16:19 ) részére Válasz erre
A Shinari csak koncepció autó, mely a Mazda új, agresszívabb formatervezési irányzatát, elemeit hivatott bemutatni. Ebben a formájában nincs esély a sorozatgyártására, de nagyon valószínű, hogy a következő felső-közép kategóriás Mazda típus hasonló megjelenésű lesz.
Maccee | 2011-05-22 16:19 Válasz erre
Mit lehet tudni a megjelenéséről, illetve az áráról?
Zuma | 2011-04-22 15:15 Válasz erre
Most megvennem :)
Gyonyoru
TomaszMagnum | 2011-01-10 11:15 Válasz erre
mesteri
attila:) | 2010-11-03 21:16 Válasz erre
remélem hogy hamar megjelenik europában
balujack | 2010-10-19 16:22 Válasz erre
ki kell mennem Japánba