Mazda Shinari

2024. November 24. - Emma

MAZDA SHINARI.

Mazda Shinari

Forrás: Varga István

 A Mazda Shinari láttán a szemlélőben okvetlenül felmerülhet a kérdés, miért nem lehet még megvásárolni? Tervezője le sem tagadhatná, hogy rajong a sportautókért, mint ahogy korábbi cikkünkből is kiderült már ITT. Az agresszívan sportos és mégis elegáns formájú Mazda Shinari viszont egyelőre sajnos csak tanulmány autóként létezik.


 Hűség, mint erény.

 MAZDA SHINARI VIDEO ITT. A Shinari tanulmányautó megtervezése már az új Mazda főtervező, Ikuo Maeda közreműködésével vette kezdetét. Maeda úr volt korábban az RX-8, és a Mazda2 típusok vezető formatervezője, és nagyjából 30 éve a gyár alkalmazottja, de Mazdával való kapcsolata még ennél is hosszabb keletű. Mindez a mai világ karrierista vándorainak korában nem szokványos, de Maeda úrról egyébként is tudjuk, hogy kedveli a hagyományokat.

 

Mazda Shinari.

Matasabo Maeda, Ikuo édesapja vezette a 1970-es években az első generációs Mazda RX-7 formatervezési csoportját. A Maeda család ereiben valóban Mazda vér kering, így nem is lehetne más méltóbb a következő generációs Mazda típusok megtervezésére mint Ikuo Maeda.

 

Mazda Shinari.

 

Mazda Shinari.

 

Nagare után KODO.

 

 Persze Maeda úrnak már korábban is volt ráhatása a Mazda formatervezési irányvonalakra, de a 2010-es esztendő az első, mikor a teljes kontroll az őIkuo Maeda kezében van. Az általa megalkotott első "formai nyelvezet" a KODO nevet kapta, ennek első megnyilvánulása a cikkünk tárgyát képező Mazda Shinari. A KODO a korábbi Nagare témát váltja le.  A Nagare lényege az áramló-hullámzó vonalak voltak, melyek a koncepció autókon jól mutattak, de viszonylag nehéz volt a prototípusokkal bemutatott hatást átvinni a szériagyártású típusokra.  A KODO több mint organikus formatervezés, de ez  is vesz át elemeket a természetből, bár sokkal szolídabb és egyben erőt sugárzó formai megoldásokkal. Maeda szerint a KODO lelke a sebesség, feszültség és csábítás.  "Csak kevés olyan termék van az ipari formatervezésben amely élőlényekhez hasonlítható, azaz energikus mozgást sugallnak, és szeretetre buzdítanak."- mondja. "Szeretném, ha ezek a szempontok befolyásolnának amikor egy Mazdát alkotok."

 

 

 Mialatt az új stílusirányzat témáján Ikuo Maeda és csapata dolgozott, a Shinari tanulmányautó valójában egy kollaboráció eredménye a három Mazda tervezési központ, Japán, Németország és az Egyesült Államok között. A poén, hogy az autó külső megjelenéséért végül Japán felel, míg a belsőt Irvine-ben alkották meg, de tény, hogy minden csapat hatott a végső megjelenésre.

 

Mazda Shinari.

 

 Aston Martin Rapide x Mazda RX-8.

 A Shinari külsejére pillantva elmondható, hogy egyes elemei hasonlitanak korábbi Mazda megoldásokra, de mint ahogy szinte minden mai szedán, a Shinari is mutat hasonlóságot más márkák típusaival.  Némi iróniával azt lehetne mondani, hogy az Aston Martin Rapide és a Mazda RX-8 keresztezéséből megszülettett a Shinari. Ez nyilvánvalóan bók a Mazdának, hiszen a Rapide elképesztően szép autó, míg az RX-8 még jóval a modellciklusán túl is vonzza a tekintetet. Azonban a Shinari ennél jóval bonyolultabb formájú az egymást keresztező vonalaival, és a megvilágítástól függően állandóan változó és mozgó felületeivel.

 

Mazda Shinari.

 

Egységes részletek.

 

 Jó hír azoknak akik esetleg nem szeretik a jelenlegi Mazdák mosolygós ábrázatát, a közeljövő típusok szakítanak ezzel a jellegzetességgel. A Shinari orrának fő jellegzetessége, a "szárny lenyomata" viszont meg fog jelenni az új Mazda típusokon. A szárny vékony alumínium profilból van megformálva, és a hűtőrács aljától indulva a fényszórókban végződve majdnem az autó oldalsíkjáíg ér.

 

Mazda Shinari.

Mazda Shinari.

 

 

Mégis, a külső esetében a legnagyob benyomást az gyakorolja a szemlélőre, hogy a karosszéria szinte minden egyes centiméterén lelkesedéssel alkalmazkodtak a formai témához a tervezők. A karosszérián található különböző alumínium elemek mind formájukban örzik a "hajlított feszültség" témát, és még az olyan részleteken is visszaköszön a feszültség, mint a féktárcsák.

 

Mazda Shinari.

 

Mazda Shinari.

 

A már említett természetből merített ihlet szintén jól nyomon követhető például az első fényszórók kialakításán. A világító elem leginkább egy vadállat szemének íriszéhez hasonlítható. Nagyon tetszetős és stílusos a hátsó tér figyelő kamerák megoldása is, melyek a külső visszapillantó tükrök (bár azok nincsenek) házában vannak elhelyezve, de említhetnénk a gombnyomásra nyíló ajtókat is, ugyanis a kilincsek hiányoznak. Ez olyan, mint a befalazás a tuning autó esetében. Maeda úr sportautó rajongása szinte minden részleten tetten érhető.

 

Mazda Shinari.

 

Mazda Shinari.

 

 

Belül is nemes.

 

 Miközben a Shinari külseje jól ekülönül a korábbi Mazda koncepcióktól, a legnagyobb meglepetést talán a belső tér kialakítása okozza. Könnyedén kijelenthető, hogy a legstílusosabb és attraktívabb Mazda belső, melyet valaha is láthattunk, legyen az tanulmány, vagy széria autó. Alumínium díszítő elemek, bőrborítású alkatrészek, melyek szinte minden hajlításban-fordulóban dupla öltéssel készültek. Újra csak az Aston Martin Rapide hasonlóságot kell elővennünk, különösen ha például a mély hátsó különálló (bőr) sportülésekre pillantunk. A műszerek kialakításához népszerű karórák "álltak modellt", a felsőbb osztálybeli kialakítás és a masszív üvegtető segít nyitottá, és levegős érzetűvé tenni a belteret.

 

Mazda Shinari.

 

Mazda Shinari.

 

Tudjuk, hogy ezeknek az elemeknek jó része nem kerül majd sorozatgyártású autóba, de az Észak-Amerikai vezető Mazda tervező Derek Jenkins szerint - aki végigkövette a Shinari születését -, a Mazda jövője, hogy kifinomultságot adjon eljövendő típusainak. "A Mazda valóban egy "vágyom rá" típusú márka," mondja. " Habár nagyszériás gyártók vagyunk, olyan vásárlónk van aki többre vágyik. Elemeztünk prémium szegmenseket, prémium irányvonalakat, és a kérdés az maradt, hogyan tudnánk ebből a hangulatból átvinni egy ellenállhatatlan járműbe. Úgy gondoljuk, vásárlóink kicsit több kifinomultságot akarnak."

 

Mazda Shinari.

 

Mazda Shinari.

Az egyik dolog amit szinte biztosan láthatunk majd a jövő Mazdáiban, a vezető orientált belső.  A Mazda Shinari belterére vetett pillantás megmutatja az asszimetrikus elrendezést, melyben a vezetőt szorosan körbeveszik a kezelőszervek, míg az utas sokkal nyitottabb, pihentetőbb környezetben ülhet. Jenkins szerint ez a kialakítás is megkülönböztetheti majd a többi márkától a Mazdát.

 

Mazda Shinari.

Van remény.

 Végül a Shinari felvonultat néhány haladó technológiai megoldást, melyek a vezető és gép kapcsolatának javítását szolgálhatják. Az angolul rövidítve HMI (Ember Gép Kapcsolat) három módba állhat: Üzlet, élvezet, sport. Ezeken belül a megnyugtató útvonalak keresésétől és viselkedési karakterisztikától egy rally navigátor személyiségével is felruházhatja magát az autó, figyelmeztetve a vezetőt a következő kanyar karakterisztikájára. Persze ezek a lehetőségek nem állnak messze a ma elérhetőektől, így hamarosan megjelenhetnek majd egyes Mazdákban. 

 

Mazda Shinari.

 

Mazda Shinari.

 

Nagyon meggyőző az összetartó erő, mely a részletektől eltekintve is jellemző a Mazda Shinari-ra. Más űrhajó tanulmányautókhoz képest a Mazda Shinari egy okosan, és jól kivitelezett stílusgyakorlat, mely stabil alapokat adhat a jövő Mazdáinak formatervezéséhez. Az erőteljes vonalak jól átvezethetők a széria gyártású típusokra, és a vásárlók mindig jól fogadják a kifinomult belső tereket. De mi a lehetősége egy olyan négyajtós sportkupé gyártásba kerülésének, mint a Shinari? A Mazda nem beszél erről, de annyit azért elmondtak, hogy megvizsgálták a dolog üzleti oldalát, miközben a Shinari készült. Ez minden bizonnyal azt jelenti, hogy van esély. Egy biztos, szeretnénk a hangját a Mazda RX-9-nek.

 

Mazda Shinari.

 

Az első internetes visszajelzések alapján a Mazda Shinari eufórikus hangulatot vált ki az emberekből, sokaknak a Mazda, Xedos-6 korszaka jut eszébe. A Shinari - legalábbis formailag -, hasonló mértékben lóg ki az átlagautók mezőnyéből, mint akkoriban a Xedos-6.

MAZDA SHINARI VIDEO ITT.

 

Mazda Shinari.

Ossza meg!

Vissza: Koncepció
címkék:

Kommentek

Styve | 2013-01-23 20:31 Válasz erre

Nagyon sajnálom, hogy """kevesen""" ismerik a mazdát kishazánkban, sajnos mindenki a VW, Opel, Suzuki modellekben hisz. Pedig árban sem elérhetetlenek egyes modellek már, remélem a jövőben többen is mazdába ülnek és megtapasztalják az érzést amit egyik felsorolt márka sem ad vissza egy mazda vezetése után...és igen, én tudom nekem is MAZDÁM VAN!! :D

Maccee | 2011-05-29 22:28 Válasz erre

Remélem nem módosítanak sokat rajta, ne rontsanak el egy jól kinéző autót. Bár nekem személy szerint a kormány melletti kütyü nem tetszik, de akkor is így jó ahogy van. :)

mazda-auto.hu | 2011-05-23 10:30 Maccee (2011-05-22 16:19 ) részére Válasz erre

A Shinari csak koncepció autó, mely a Mazda új, agresszívabb formatervezési irányzatát, elemeit hivatott bemutatni. Ebben a formájában nincs esély a sorozatgyártására, de nagyon valószínű, hogy a következő felső-közép kategóriás Mazda típus hasonló megjelenésű lesz.

Maccee | 2011-05-22 16:19 Válasz erre

Mit lehet tudni a megjelenéséről, illetve az áráról?

Zuma | 2011-04-22 15:15 Válasz erre

Most megvennem :)
Gyonyoru

TomaszMagnum | 2011-01-10 11:15 Válasz erre

mesteri

attila:) | 2010-11-03 21:16 Válasz erre

remélem hogy hamar megjelenik europában

balujack | 2010-10-19 16:22 Válasz erre

ki kell mennem Japánba

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó