Az új Mazda2 kifejlesztésével a Mazda célja a márka ismertségének, elismertségének további növelése, illetve a B szegmens (kisautók) kategóriájában az erősítés, hiszen ez a kategória az utóbbi 6 évben 10 százalékos növekedést mutatott. Különösen igaz ez Európára, ahol minden eladott 4. új autó ebből a kategóriából kerül ki. A fejlesztés során megvizsgálták a kategória jelenlegi meglehetősen különböző irányvonalait, jellemzőit. Célként tűzték ki az üzemanyagtakarékosságot, az alacsony fenntartási költségeket, a minél kisebb károsanyag, főként szén-dioxid kibocsájtást, a könnyű kezelhetőséget-egyszerűséget, a kiváló manőverezhetőséget, a Mazdákra jellemző dinamikát amiből a vezetési élmények is következnek, illetve a figyelemfelkeltő formatervezést....még felsorolni is sok, de például a komfort is kiemelt fogyelmet kapott az új Mazda2 megtervezése folyamán. Érdekes, hogy mialatt a legtöbb autógyártó a modell újítás során növeli kis kategóriás típusának méreteit, addig a Mazda képes volt az új Mazda2 méretcsökkentésével is megfelelni a kategória vásárlói követelményeinek, és megvalósítani a kiváló biztonsági jellemzőket.
A formaterv: Az új Mazda2 megjelenésével a Mazda küldetése az volt, hogy úgy valósítsa meg a cég legújabb formatervezési irányvonalát, hogy az globális szinten is megfeleljen az emberek különböző ízlésvilágának, amely piacról-piacra változhat. Ehhez a Mazda előzetesen nagyon sok lehetőséget megvizsgált a fő vonalak meghatározása előtt. A végső forma vegyíti az éles kontúrokat a finomságot kifejező vonalakkal. A formatervezők a régi igazsághoz nyúltak vissza, mely szerint ami egyszerű, az általában szép. Ehhez társultak egyfajta adalékként a Japánokhoz közel álló egyszerű és kifinomult formai megoldások. Végül a kulcsszavak is a kifinomultság és dinamika maradtak. Az új Mazda2 megjelenésében és belső kiképzésében azonnal felismerhető a dinamikus karakter. Néhány alkalmazott formai megoldást már a 2005-ös Mazda Sassou tanulmányautó is "leleplezett". Az akkori frankfurti kiállításon utáni pozitív kritikák is ösztönzőleg hatottak a Mazdára, hogy a Sassou egyes megoldásait finomítva megjelenítsék egy későbbi sorozatgyártású Mazda modellen.
Az új Mazda2 sziluettje , a karosszéria vonalai, a fénytörések olyan dinamikát adnak a formának, amely nem megszokott a kisautók mezőnyében. A formaterv szinte sugározza az energiát, a Mazda2 álló helyzetében is a mozgás gondolatát eleveníti fel a szemlélőben. A karosszéria behatárolt méretei mellett ennek megvalósítása igazi kihívást jelentett a formatervező csapatnak. Megjegyezzük, akik tovább fokozott formai dinamikára vágynak, azok számára rendelkezésre áll egy úgynevezett Sportos Karosszéria Csomag (piacfüggő) is, lásd következő képünkön.
A belső: Az utastér tervezési témája a "tér ami mozgást sugall" volt. Nagyon sok egyéb márkájú kis kategóriás autó beltere szürke és unalmas. Az új Mazda2 egészen más, a belső alkatrészek kontúros formáik mellett, a megnyugtató vastagságú elemeket a mozgás víziójának formai megjelenítésével kombinálják. A műszerfal kiképzése nagyobbítja a teret, a kabin kompakt méretei ellenére. A középkonzol hangsúlyos kialakítása egyediséggel ruházza fel a Mazda2 belső megjelenését. A fekete beltér és az ezüst dekorációs elemek kombinációja szintén a már sokat emlegetett sportosságot fokozza. A sok helyen megjelenő kör alakú kialakítás frissességgel, érzelmekre ható megjelenéssel gazdagítja az utastér hangulati elemeinek sorát.
A funkcionalitás és a használhatóság keresése a kis kategóriás autókban: A legtöbb B méret kategóriás autóvásárló napról-napra rövid és hosszabb távokra hasznája autóját, fontos szempontként megjelölve az egyszerű kezelhetőséget, illetve használóbarátságot. Szintén elsőrangú szempont a szűk parkolóhelyekre is egyszerű beállás. Az új Mazda2-t ezeket szempontokat is figyelembe véve tették mindenki számára vezető baráttá. A karosszéria övvonala jelentősen előre lejt, amely a külső tükrök alacsony elhelyezését is elősegítette, kevésbé zavarva az autó elejének és oldalának láthatóságát. Ez például szűk helyeken manőverezéskor, vagy forduláskor az esetleges gyalogosok hamarabbi észlelésében és segít. A vezető ülés állíthatósági lehetőségei nagyon tágak, mely ergonomikus kialakításával és a magasan elhelyezett váltógombbal tovább javítja a körülményeket a kezelhetőséghez.
Az új Mazda2 utastéri tárolórekeszeinek megtervezése előtt a tervezők megvizsgálták milyen méretű és mennyiségű holmit szállítanak általában a kisautók tulajdonosai, majd tapasztalataikat figyelembe véve véglegesítették az olyan helyeket, mint a kesztyűtartó, vagy a padló konzol ("kardán" konzol). Például az új kesztyűtartó tartalmaz egy újság rekeszt, ami lehetővé teszi, hogy abban útikönyvet, újságot, atlaszt helyezzünk el, a kesztyűtartó fedelének nyitása nélkül. A középkonzol első ülések közötti része akár egy kézitáska "elrejtésére" is elgendő helyet kínál. A 60:40 arányban osztott hátsó üléstámla garantálja a kényelmet és hogy a csomagtér megfelel a napi használat változatos követelményeinek. Összesen 469 liternyi tárolóhely van az új Mazda2-ben. A csomagtér 250 literes.
Zoom-zoom vezetési élmények, kizárólag a Mazdától. A teljesítmény az (nem csak a motoré), ami a vezetési élmény záloga. Ennek szellemében a Mazda2 meghaladja a szokásos szinteket dinamika, vezethetőség-kezelhetőség terén. A karosszéria nagyon merev, a lassulási képesség elsőrangú, amihez a fékpedál jó érezhetősége is társul. A komfortfokozatot nagyban javítja az autó csendessége. Az új Mazda2 minden választható erőforrás-hajtáslánc összetétele nagyfokú üzemanyag-takarékosságot és élménydús vezethetőséget garantál
Összhangban a természettel. A Mazda komolyan elkötelezett az üzemanyag leghatáékonyabb felhasználása és így a szén-dioxid, illetve egyéb káros kipufogógáz összetevők csökkentésében. Ebből következőleg a Mazda2 esetében a mérnökök a súlycsökkentést, mint alapvető szempontot kezelték. A számítógépes modellezés, és az átfogó prototípusos tesztek következményeként az új Mazda2 úgy lett 100 kilogrammal könnyebb elődjénél, hogy közben jelentősen javult a karosszéria merevsége, ütközéssel szembeni ellenállása, csökkentek a rezgések és így a zajok is. A súlycsökkenés annak figyelembevételével talán még jelentősebb, hogy az autó felszereltsége nőtt. A további erőátviteli és aerodinamika fejlesztések eredményeképpen az új Mazda2 az egyik legtakarékosabb autó kategóriájában.
A kezelhetőség fokozása során a mérnökök a városi jó manőverező képességet és agilitást, a fürgeséget, az egyenletes kormány visszajelzést és stabilitást szeles utakon, jó egyenesfutást, illetve az autópályatempó melletti sávváltás közbeni biztonságérzetet is szem előtt tartották. Ezen célok megvalósításához különböző keménységű acéllemez erősítéseket alkalmaztak a karosszéria szerkezetében. A könnyű és nagy merevségű önhordó karosszéria kiváló alapot képez az első McPherson rendszerű és a hátsó H-típusú torziós felfüggesztésnek, bármilyen útviszony esetén.
Teljesítmény és takarékosság: Az új Mazda2 bemutatása után közvetlenül két benzines erőforrással lesz elérhető. Az egyik az MZR 1.3 DOHC, a másik az MZR 1.5 DOHC. Néhány hónappal később érkezik az európai piacra az MZ-CD 1.4 -es dízel motorral szerelt kivitel. Mindkét benzines erőforrás szekvenciális szelepvezérléssel, illetve optimalizált kipufogószelep időzítéssel rendelkezik. Ez a megoldás javítja a hengerek töltési hatásfokát minden fordulatszámon. Az 1.5 literes DOHC erőforrás ezen felül még variálható szívórendszerrel is fel van szerelve, amely a nyomatékszintet növeli a teljes fordulatszám tartományban. Ezek a technológiai megoldások a jobban kontrollálható és egyenletes gyorsulásban jelentkeznek, továbbá javul a gázreakció, így a Mazda2 vezetője minden közlekedési szituációban élvezheti autója motorjának teljesítményét.
Aktív és passzív biztonság: Okos módja a biztonság fokozásának, ha javítjuk egy adott típus kezelhetőségét, aminek segítségével a vezető nagyobb eséllyel kerülheti el a veszélyes szituációkat. Ezért is fontos az új Mazda2 informatív kormányzás, a fékpedál nyomásával lineáris nővő fékezési teljesítmény. A menetstabilizáló alkalmazása tovább csökkenti az oldalirányú megcsúszás esélyét. A passzív biztonsági, azaz a sérülés mértékét csökkentő tényezők oldalán ott az ütéselnyelő MAIDAS rendszerű karosszériaszerkezet, amely elnyeli a bármilyen irányból érkező erőhatások deformáló erejét. Természetesen első, oldalsó, és függönylégzsákok is csökkentik az utasok esetleges sérülési kockázatát. A gyalogosok védelmének érdekében a motorháztető, a sárvédők és az ablaktörlők kialakítása is sérüléscsökkentő hatású.
Összegzés: Az új Mazda2 egy városi autó, ami komfortos és biztonságos, nagy adag Zoom-zoom élmény faktorral. Miközben ellenállhatatlan és költségtakarékos, praktikus is egyben. Élmény vezetni, öröm birtokolni, szórakoztató használni, és egyben a legjobban személyre szabott autó a Mazda kínálatában. Az autó kifejlesztése során a Japán szempontokat kiszélesítették, globálisan végzett felmérések alapján. A Mazda bizakodó, és hisz abban, hogy az új Mazda2 nagyon sok vásárló elismerését kivívja majd, illetve erősíti és még szélesebb körben ismertté teszi egy Mazda használatának előnyeit, örömeit. Az új Mazda2 Japánban készül.
Előzetes méretek és adatok:
Méretek Teljes hosszúság 3885 mm
Teljes szélesség 1695 mm
Teljes magasság 1475 mm
Tengelytáv 2490 mm
Nyomtáv (elöl / hátul) 1475 mm / 1465 mm (14- és 15 colos gumikkal)
1465 mm / 1455 mm (16 colos gumikkal)
Ülések száma 5
Csomagtartó térfogata 250 l
Motor Típus MZR 1.3 liter: Soros, négyhengeres benzinmotor
MZR 1.5 liter: Soros, négyhengeres benzinmotor
Max. teljesítmény Cél MZR 1.3:
55 kW (75 LE) /6000 1/min (alapváltozat)
62 kW (84 LE) /6000 1/min (emelt teljesítményű)
MZR 1.5: 76 kW (103 LE) /6000 1/min
Max. nyomaték Cél MZR 1.3: 118 Nm (12.0 kgm) /3500 1/min (alapváltozat)
121 Nm (12.3 kgm) /3500 1/min (emelt teljesítményű)
MZR 1.5: 136 Nm (13.9 kgm) /4000 1/min
Váltó Típus 5-fokozatú manuális
Felfüggesztés Típus (elöl / hátul) MacPherson rugóstag / torziós rúd
Fékrendszer Típus (elöl / hátul) Hűtött tárcsa / dobfék
Abroncsok és kerekek Abroncsméret 175/65R14
185/55R15
195/45R16
Kerekek 14 colos acélfelnik
15 colos acél és alumínium felnik
16 colos alumínium felnik
Végsebesség* Előzetes 186 km/h (1.5 liter)
Saját tömeg* Előzetes 954 kg (1.3 liter)
Fogyasztás* Előzetes 5.4 l/100 km (1.3 liter)
* Mazda mérés
Kommentek
mazda-auto.hu | 2010-12-17 09:36 Fody (2010-12-17 00:07 ) részére Válasz erre
Tudunk segíteni a 66/430-585 telefonszámon, vagy varga@mazda-auto.hu email-re írt kéréssel.
Fody | 2010-12-17 00:07 Válasz erre
Hol lehet egyáltalán kapni és mennyiért az új Mazda 2-t, mert már egy órája böngészem, de csak a leírást találom! Kösz a választ!
CSCS | 2009-10-09 18:45 Válasz erre
Nekem is ilyen autóm van. Zöld! Igazi, vagágy kis levelibéka! Az első nap, amikor kihoztam a kereskedésből, amerre jártam, megállt az élet. Hidd el, nem túlzok. Nem volt olyan ember, aki nem nézte volna meg. Már másfél éves, de még mindig utánafordulnak az emberek. Imádom!!! A nyáron a horvát tengerparton voltam vele, 6,5 l-t fogyasztott klímával. No meg persze bírta a 170-es tempót is! Vegyél Te is! De ne zöldet! Az az enyém!
Rimányi Rajmund | 2008-09-13 17:32 Válasz erre
Az asszony erre pályázik, a M2GT-re, énis örülnék, ha ilyet venne, de nem ennyiért!! A 4,2mft, az túl sok érte, akárhogy nézzük. És ebben, ha jól értem, még a spoilrszett sincs benne? Meg az ültetett futómű se? Na meg a metálfény se! ÁÁÁ ez így már nem frankó.
Babu | 2007-12-12 11:02 Válasz erre
Érdeklődni szeretnék, hogy csont/vajszínű új mazda2-es létezik-e? Illetve, ha igen, hogyan tekinthetném meg (interneten)?