Szubjektív ügy.
Vért izzadtak a formatervezők, mire a sportkocsik számára kitalált Nagare formavilágot ráeröltették a kompakt egyterűre, de becsületükre legyen mondva, jó munkát végeztek. A Mazda5-ös megjelenésével kiemelkedik a többi családi autó közül, ráadásul nem próbálja meg pédául terepjárónak álcázni magát. Mikoözben a kasztni tele van szebbnél szebb részletekkel, egyáltalán nem feltűnő jelenség az úton.
Jót ne változtass!
Az új generációs Mazda5-ösnél is igyekeztek megőrizni az elődnél már bevált megoldásokat, ennek megfelelően a második üléssort tolóajtókon keresztül lehet megközelíteni. A csomagtér padlója alatt két ülés bújik meg, amelyeket szükség szerint pár mozdulattal elővehetünk - arra azonban nem gondoltak a tervezők, hogy hova tegyük a kalaptartót, ha mindhárom üléssort szeretnénk használni.. Ez akkor lehet kellemetlen, ha útközben bővül a létszám...
Az utastér méretével az átlagos testalkatúak elégedettek lesznek, egyébként nagyjából 1,9 méteres testmagasságig lehet kényelmesen beállítani a vezetőülést, a konkurensekhez képest rövid a sín. Azért vették ilyen szűkre az első térkínálatot, mert a második üléssort is sínen lehet tologatni, akár teljesen neki is szoríthatjuk az első támlának az ülőlapot, megszüntetve ezzel a lábteret. A harmadik sorba beszállást könnyíti meg ez a lehetőség - utóbbi helyek a megszokott módon csak pótülések, az ülőlap nagyon közel van a padlóhoz, és lábtér tekintetében az előttünk utazók jóindulatára szorulunk. A középső sorban két teljes értékű ülést találunk az ajtók mellett, a középrészt csak szükség esetén érdemes használni. A legjobb bizonyíték erre, hogy ezt a kis darab ülőlapot a bal oldali ülésbe tudjuk hajtani, az így felszabaduló részbe pedig a jobb oldali ülésből egy praktikus tároló elemet hajthatunk ki. A középső-szélső üléseken is találunk könyöklőket, az itt utazók még felhajtható kis asztalkákat is kaptak - azzal a figyelmeztetéssel, hogy ezek használata csak álló helyzetben biztonságos.
Kompromisszumos kategória.
A csomagtér alaphelyzetben 112 literes, és nem igazán tudunk semmit sem elrejteni benne. Az ülések mögötti padló alatti rekeszt hangszigetelő hungarocell tölti meg, amiben azért helyet szorítottak a kötelező KRESZ-tartozékoknak is - az oldalfalban azonban nincsenek rekeszek. Bővítéshez a padlóba süllyeszthetjük a két hátsó ülést, ilyenkor már egészen használható, 426 literes a csomagtér. Ha ennél is több kell, előrehúzhatjuk a második üléssort és meredekebbre állíthatjuk a támlát, vagy ezt is eltüntethetjük a padlóban. (1485 liter). A 640 kg-os terhelhetőség elfogadható, ám az anyósülés támláját nem tudjuk lehajtani hosszú tárgyak szállításához.
Rakodóhelyben nem szűkölködik az autó, de azért nem árt odafigyelni, mit hová helyezünk. Az ajtózsebekbe nem fér be az 1,5 literes pillepalack, a két első ülés közötti pohártartóban ugyanakkor lötyögnek a gyorséttermekben adott poharak. A kesztyűtartó méretes, és a két első ülés közötti rekeszt is használhatjuk tárolásra, a váltókar tövében kialakított résből azonban minden kihullik. Azért érdemes nagyon átgondolni a pakolást, mert a Mazda5-ös amúgy egyterűeket megszégyenítő módon képes közlekedni.
Nem köt kompromisszumot.
Kanyarokban nagyon jól fordul a 2,0 literes benzinmotorral felszerelt Mazda5: nem tolja az orrát, a hátsó részét is csak egy pillanatig csóválja meg, mielőtt az elektronikus menetstabilizáló beavatkozik. Meglepően közvetlen a kormány áttételezése, eltalálták a forgatáshoz szükséges erőt is, egyedül a túlságosan pontatlan, lötyögős váltókar ront keveset az összképen. A jó irányíthatóságot egyébként úgy érték el a fejlesztés során, hogy közben egészen kényelmes lett a rugózás: hallani lehet az úthibákat, amikor áthajtunk rajtuk, de az esetek többségében ennél többet nem tapasztalunk belőlük.
Nem tehet róla.
A 150 lóerős benzinmotor nagyon kulturáltan végzi a dolgát, a hatfokozatú váltóval mindig minimalizálni tudjuk a fordulatszámát, és egyedi, kizárólag a Mazda által alkalmazott START-STOP automatikával is rendelkezik. Ha kell, nyugodtan pörgethetjük, az ellen sem tltakozik. Az 1,5 tonnás saját tömeg és az általa biztosított menetteljesítmények tekintetében nagyon jó eredmény az általunk mért 8,2 literes fogyasztás. Hiába azonban a rengeteg jó tulajdonság, ha az autó a magas regisztrációs adó miatt drága. A 2,0 literes benzinmotor az általunk próbált legalacsonyabb, TX felszereltséggel 6,5 millió forinttal szerepel az árlistán.