RX-8 mazda-auto harmadik fázis.

2024. December 22. - Zéno

RX-8 harmadik fázis.

RX-8 harmadik fázis.

Forrás: Varga István

 Korábbi,  Mazda RX-8 tulajdonosok figyelmébe! című cikkünkben röviden bemutattuk három lépcsős, vagy fázisos megoldásunkat, mellyel gyári állapotához képest fokozhatjuk RX-8-asunk motorjának kenési, hűtési hatékonyságát, stabilitását. A három fázis mindegyike alkalmazható külön-külön is, de a legjobb hatást mindhárom elvégzése esetén érjük el. Most az átalakításokra a koronát feltevő harmadik fázist mutatjuk be bővebben.


Gyári előírások?

 

 

 Kezdjük az alapokkal, miért is van szükség az átalakításokra? Megismételjük:

 

A három fázisos "mazda-auto módosítás" létrejöttének legfőbb oka (van más is):

A Mazda RX-8 esetében a gyári referencia motorolaj nyomás 3000-res fordulatszámon 3,5 Bar, 100 Celsius fokos motorolaj hőmérséklet esetén. Ez azt jelenti, hogy legalább ekkora nyomást kellene mérnünk a Renesis-ben ezen a fordulatszámon. Ezzel szemben méréseink alapján az RX-8 rendszere már ennél alacsonyabb olajhőmérsékleten, tehát a nyomás felépülését elősegítő vastagabb (mert hidegebb) olajjal is hajlamos ennél jóval alacsonyabb olajnyomás értékeket produkálni. AZAZ NEM TELJESÍTI A GYÁRI ELŐÍRÁST! Ráadásul akár 3000-ret meghaladó percenkénti excenter tengely (főtengely) fordulatszámon is, amikor pedig még nagyobb mennyiségű olaj utánpótlásra, azaz nyomásra lenne szükség a kenési pontokon.  Ez pedig baj. A meghibásodások első számú forrása lehet.  - *mazda-auto.hu

 

 

 Miért mondjuk, hogy ez baj, vagy hogy jövünk mi ahhoz, hogy a Mazda gyárat felülbíráljuk? Véletlenül sem tesszük ezt. Egyszerűen csak szeretnénk, ha legalább a gyár által előírtaknak megfelelnének az "RX-8 Renesis wankelek"-ben mérhető olajnyomás értékek.

Az új olajhűtő, a csövek, illetve a termosztát. Mazda RX-8 mazda-auto 3. fázis.

 

Sajnos azonban a 13B-MSP S1, tehát az RX-8 Renesis nevű erőforrásának gyári rendszerével - természetesen olajhőmérséklettől is függően -, nem érjük el a 100 C fokos olaj esetén a 3000-res fordulaton minimálisan előírt 3,5 Bar olajnyomást, sőt akár még alacsonyabb hőmérsékletű, tehát viszkózusabb olajjal sem.  Ráadásul a fordulatszámot emelve gyakran még a régi 0,7 Bar/1000 frsz minimum olajnyomás szabályt sem teljesíti a kenési rendszer, igaz ez a szabály alapvetően a dugattyús motorokra született, de a majdnem 4 kg tömegű rotorok sem elhanyagolható erőhatásokat gerjesztenek..

 

A Mazda RX-8 bal első eredeti gyári olajhűtője, illetve a csövek.

 Nyomás és áramlás.

 A megfelelő olajnyomás főképpen azért fontos, mert ebből lehet következtetni, hogy mennyi olaj halad át például a motorban található sikló csapágyak bemenő furatain. Az excenter tengely és a rotorok terhelése nem egyenletes (még a wankelban sem), így az erőteljes pumpáló hatás kifelé nyomja az olajat a csapágyakból. Minél nagyobb a fordulatszám, annál több olaj távozik a csapágyakból, amit természetesen pótolni kell, hogy az alkatrészek el legyenek szeparálva egymástól, megelőzve ezzel a kopást. Tehát minél magasabb a fordulatszám, annál több olajat kellene a csapágyakba juttatni. De ha a 3000-res percenkénti excenter tengely fordulatszámon előírt referencia olajnyomástól eltávolodunk, akkor is a régi olajnyomás szabály szerint az alkatrészek megfelelő olaj utánpótlásához  7000-res fordulaton például minimum 4,9 Bar olajnyomás lenne szükséges (7 x 0,7). Sajnos azonban sokszor még ilyen magas fordulatszámon sem teljesülnek, még ezt alulról megközelítő nyomásértékek az RX-8 esetében. Arról nem is beszélve, hogy a megfelelő mértékű olajáramlás az alkatrészek hűtésében, és a motorolaj stabilabb hőmérsékletében is szerepet játszik. Éppen ezért nem mellékes, hogy a nagyobb nyomást ne vastagabb olajjal akarjuk elérni, hiszen az ugyanolyan nyomáson, egységnyi idő alatt kevesebb mennyiségű olaj áramoltatását jelenti a motorban.

 

Példa a nagyméretű olajhűtő elhelyezésére. A termosztát szintén jól kivehető a képen.

 

Az olajpumpát nem hagyták kibontakozni.

 

 

 Ha a viszonylag alacsony nyomásértékek okát keressük, meg kell állapítani, hogy az RX-8 olajszivattyújának szállítási teljesítménye elégséges lenne, hiszen korábbi Mazda wankelekben is megtaláljuk ugyanezt a felépítésű pumpát, ott pedig jóval magasabb nyomásértékeket produkál.  Csak éppen a Renesisben nem tud kibontakozni!

 

 Munkája korlátozásának több oka is van. Az RX-8 európai kiviteleiben (ezek mindegyike két olajhűtős)  az olajszivattyú által szállított motorolaj először elindul a bal első olajhűtőhöz, majd onnan a jobb első hűtőhöz érkezik,és csak ezután ér az olajszűrőhöz (itt mérjük a nyomást), ahonnan megy tovább a motorba. Ez egy igen hosszú, több méteres utat jelent, melyen több buktató is akadályozza az olaj gyors áramlását, fokozva így az olajpumpára nehezedő ellennyomást.

Részlet az olaj áramlását gyakorlatilag akadálytalanná tévő mazda-auto 3. fázisból. (Mazda RX-8)

 

Ebből kifolyólag viszont ezután a szakasz után, tehát amikor az olaj a motorba belép, már alacsonyabb az olajnyomás-áramlás mértéke az első szakasz veszteségei miatt. Az áramlással szembeni "buktatókat" az olajhűtők beépített áramlás kontrollálló termosztátjainak furatai, a hosszú és kis keresztmetszetű csőhálózat, a meredek 90 fokos irányváltások jelentik. Tehát hiába tudna több olajat szállítani az olajszivattyú, a motor előtti hűtő-csőhálózat áramlással szembeni nagy ellenállása miatt hamar kialakul az a nyomás, mely nyitja a pumpa túlnyomás szabályzó szelepét, így a felszívott olaj egy része azonnal visszafolyik az olajteknőbe ahelyett, hogy a motorhoz eljutna és végezné a feladatát. A leírtak elképzeléséhez gondoljuk arra, ha befogjuk a kerti slag végét. Mennyivel nagyobb nyomás alakul ki így a csőben.

 

Részlet az RX-8  hoszzú és tekervényes gyári olajhűtő rendszeréből.

 

Az F40-esnek is jó volt.

 

 Tehát a feladat adott, csökkenteni kell az olajszivattyú és a motor közötti szakaszban az olaj áramlásával szembeni ellenállásokat, tehát a nyomásveszteséget. Ezt esetünkben az olajcső hálózat rövidítésével, kettő helyett egy darab nagy keresztmetszetű áramlás kontroll termosztát, illetve egy darab nagy méretű olajhűtő alkalmazásával érjük el.

 

Nagyméretű olajhűtő.

 

Az olajhűtő  a vízhűtő és "klíma hűtő" előtt kerül elhelyezésre. Itt megfelelően erős légáramhoz jut, ráadásul a magasabb vízhőmérséklet esetén bekapcsoló ventillátor így az olaj hűtését is segíti, szemben a gyári olajhűtők elhelyezésével, ahol kizárólag a menetszélre van bízva a hűtés, ez pedig esetenként nem kellő mértékű. A szabványméretnél szélesebb olajhűtő attól a neves gyártótól érkezik, aki többek között a Ferrari F40 hűtőit is szállította annak idején. Mielőtt bárki megkérdezné,  hogy az olajhűtő elhelyezése nem befolyásolja-e a hűtővíz hőmérsékletét, nem a válasz. Egyébként sem probléma ez, elég ha arra gondolunk, hogy sok autóban gyárilag így vannak a hűtők elhelyezve, de az RX-8 orrában a hűtők előtti zárt légalagút miatti "kötött" légáram egyértelműen kizárja a problémát. Az pedig különösen előnyös, hogy az adott esetben bekapcsoló hűtő ventillátorok az olajhűtőt is hűtik, ellentétben a gyári elhelyezéssel.

 

Nagyméretű olajhűtő a Mazda RX-8 orrában.

A nagy könyvben leírtak szerint pedig az egymás előtt elhelyezett hűtőket minél közelebb kell elhelyezni egymáshoz.  Erre azért van szükség, hogy az olajhűtőből kilépő melegebb levegő esetleg ne okozzon nem kívánatos turbulenciát az olajhűtő mellett érkező hidegebb levegővel találkozva.

 

 

A termosztát.

 

 

Mint ahogy már említettem, a gyári RX-8 olajhűtők beépített termosztátjai helyett, a 3. fázis átalakításban külső motorolaj termosztátot alkalmazunk. Ez az A 80C fokon teljesen nyitó áramláskontroll olajtermosztát.Mazda RX-8 mazda-auto 3. fázis.alkatrész a hűtőhöz hasonlóan szintén egy neves gyártótól származik, és a versenysportban is régóta használják. Lényegesen nagyobb keresztmetszetű, mint a gyári hűtők egységei, így kevésbé akadályozza az olaj szabad áramlását. Teljesen 80 Celsius fokos motorolaj hőmérséklet esetén nyit, eddig a hőmérsékletig az olajszivattyú által szállított olajmennyiség egy része elkerüli a hűtőt.

Működési elve rendkívül egyszerű, és egyben megakadályozza, hogy hirtelen keveredjen a hideg és meleg motorolaj. Az olajhűtő felé mindig nyitva van termosztátban az olaj útja, de amíg 80 Celsius fokos olajhőmérséklet alatt nincs teljesen lezárva a termosztátban a másik, tehát közvetlenül a motorba visszavezető olajút, addig a hűtőben található hidegebb, ezért nagyobb viszkozitású olaj áramlással szembeni magasabb ellenállása miatt az olaj a közvetlenül a motorba visszavezető ágat fogja "választani", elkerülve az  olajhűtőt. Az eredeti gyári rendszer is hasonlóan működik, de mivel ott a hűtőkbe vanA RX-8 olajhűtőbe integrált termosztátjának háza. integrálva a két termosztát, így az olajnak mindenképpen végig kell járni a motorba a két hűtőn keresztül vezető hosszú és "göröngyös" utat. Ez természetesen nem az időhányados miatt hátrányos, hiszen a cső végig olajjal telített, azaz nincs késedelem, hanem a hosszú és tekervényes vezetékhálózat áramlással szembeni ellenállása miatt. Szintén az áramlási ellenállások csökkentését segítik a nagy keresztmetszetű csőcsatlakozások, melyek között nincsenek a gyári rendszerben több helyen fellelhető 90 fokos szögű törések, irányváltások.

 

Olajtermosztát a Mazda RX-8-ban.

 

  A gyári olajhűtők után felszabaduló hely, illetve a légbeömlő nyílások a lökhárító mögött légvezető tömlők segítségével kihasználhatóak akár a fékek, vagy a motortér hatékonyabb hűtésére is. A légbeömlő nyílások részleges lefedésével ( pl. matt fekete elemmel, alumínium rács mögött) lehetőség van a karosszéria légellenállásának csökkentésére is.

Ehhez az elhelyezéshez az akkumulátort el kell költöztetni a gyári helyéről.

 

Az utóbbi két képen látható olajtermosztát elhelyezéshez az akkumulátort el kell költöztetni a gyári helyéről. Újabban már csak ezt a fajta elhelyezést preferáljuk a mazda-auto 3. fázisok kivitelezésénél, hiszen így kompaktabb a rendszer, és járulékos hatásként a nehéz akkumulátor csomagtérbe költöztetése javítja a súlyelosztást, és ráadásul garantáltan hosszabb lesz az akkumulátor élettartama a motortérnél lényegesen hűvösebb csomagtérben.

 

Takaró fedél nélkül:

 

Az akkumulátor elhelyezése a csomagtérben. Mazda RX-8 mazda-auto 3. fázis.

 

Takaró fedéllel.

 

Mazda RX-8 akkumulátor a csomagtérben.

 

Hogyan teljesít az új rendszer?

 

 Eddigi tapasztalataink alapján az 1. és a 3. mazda-auto fázis végrehajtása, vagy akár mindhárom elvégzése után az olajnyomás mindig meghaladja a minimálisan előírt gyári értéket sőt, magas fordulatszámon is a technikailag minimálisan elvárható szintek felett van. Mindez annak fényében igazán előnyös, hogy áramlás szempontjából optimálisabb 30-as melegoldali jelzésű motorolajat használunk, nem pedig vastagabb, de az alkatrészek között valamivel lassabban "mozgó" olajjal fokozzuk a nyomást.

 

Az új nagykeresztmetszetű olaj termosztát.

 

Az olajhőmérséklet még kánikulában is ritkán haladja meg a 80C hőmérsékletet, és kimondottan csak nem "közútszerű" terheléses helyzetekben lehet az egyébként még egyáltalán nem káros 100 Celsius fok olajhőmérsékletet elérni.

A Motorolajokról és kenésről bővebben: ITT és ITT. (kattintás).

 

Autó-Expanzió Kft, 5600 Békéscsaba, Dobozi út 108.

Autó-Expanzió Kft, 5600 Békéscsaba, Dobozi út 108.

Ossza meg!

Vissza: Mazda tuning
címkék:

Kommentek

mazda-auto.hu | 2011-04-22 09:10 Papp Andreas (2011-04-18 23:11 ) részére Válasz erre

Nem. A siklócsapágyakon egységnyi idő alatt átfolyó több motorolaj nem befolyásolja az olajfogyasztást, mint ahogy a rotorok belső hűtését szolgáló több olaj sem, az olajlehúzó gyűrűk pedig csak profitálnak a több olajból (tisztaság), a feladatuk elvégzésének hatékonyságát nem érinti, az egyébként hőmérséklettől is függő olajmennyiség (a fázisok után hűvösebb az olaj). Az olajadagoló pumpa olajellátása is stabilabbá válik a fázisok által, de az eddigi tapasztalatok alapján ez gyakorlatilag észrevehetetlen az olajfogyasztásban.

Papp Andreas | 2011-04-18 23:11 Válasz erre

Ha nagyobb a nyomás akkor megnő az olaj fogyasztás?
Üdv. Papp

mazda-auto.hu | 2010-10-20 14:52 Jaga (2010-10-16 08:09 ) részére Válasz erre

Az első fázis 25000,-Ft, a második 19000,-, míg a harmadik 295000,-Ft.

Jaga | 2010-10-16 08:09 Válasz erre

Mennyibe kerül mindhárom fázis beépítése?

1

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni





Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó