Miért kell elvégeztetni?
A "mazda-auto fázisok" létrejöttének legfőbb (van más is) oka:
A Mazda RX-8 esetében a gyári referencia motorolaj nyomás percenkénti 3000-res excentrikus tengely (főtengely) fordulatszámon 3,5 Bar, 100 Celsius fokos motorolaj hőmérséklet esetén. Ez azt jelenti, hogy legalább ekkora nyomást kellene mérnünk a Renesis-ben ezen a fordulatszámon. Ezzel szemben méréseink alapján az RX-8 rendszere már ennél alacsonyabb olajhőmérsékleten, tehát a nyomás felépülését elősegítő vastagabb (mert hidegebb) olajjal is hajlamos ennél jóval alacsonyabb olajnyomás értékeket produkálni. AZAZ NEM TELJESÍTI A GYÁRI ELŐÍRÁST SEM! Ráadásul akár 3000-ret meghaladó percenkénti excenter tengely (főtengely) fordulatszámon is, amikor még nagyobb mennyiségű olaj utánpótlásra lenne szüksége az alkatrészeknek a kenési és hűtési pontokon. Ez pedig baj. A meghibásodások első számú forrása lehet -*mazda-auto.hu
Ügyfél, és autó -kezelés.
Az RX-8-asok garanciális időszakában a Mazda által már a motor jellegű problémák halvány jelei esetén is kedvezően elbírált motorcserék egyrészről öregbítették a márka hírnevét probléma kezelés terén, de másik oldalon viszonylag sokat ártottak az unikális RX-8 típus megítélésének, hiszen a viszonylag sok motorcsere bekerült a köztudatba. A cégünket, honlapunkat, fórumunkat rendszeresen látogatók már tapasztalhatták, hogy az Autó-Expanzió Kft. a többi Mazda típus mellett kiemelt figyelemmel foglalkozik a bolygódugattyús motorú RX-8 sportkupéval is. Ennek köszönhetően olyan technikai módosításokat dolgoztunk ki, mellyel a vastagbetűs bevezetőben említett gyári anomália kiküszöbölésével meghosszabbíthatjuk Mazda RX-8-asunk wankel rendszerű motorjának élettartamát.
Virtuális beszélgetés (Ők is rájöttek).
15 éve hivatalos Mazda szervizként, és nem mellékesen autórajongóként, eddigi tapasztalataink mellett nagy mennyiségű írásos adat is rendelkezésünkre áll a jelenlegi és korábbi bolygódugattyús Mazda erőforrásokról. Éppen ezért kíváncsian elemeztem, hogy például a korábbi erőforrások kenési rendszerének adatai, jellemzői miben különböznek a RX-8 Renesis-ének hasonló adataitól? Miért az olajzást figyeltem? Azért, mert a meghibásodás miatt szétszedett Renesis wankelek egy része ehhez kapcsolható gondokról, alkatrész kopásokról árulkodik.
Megjegyzem, nem feltétlenül a trochoid csúszófelület kopására kell itt gondolni. Sokat segített, hogy 2009-ben megjelent a "kissé" áttervezett második generációs Renesis, melynek módosításai nagyjából annyira voltak árulkodóak a korábbi hiányosságokkal kapcsolatban, mintha a motort tervező Seiji Tashima-val beszélgethettünk volna. Itt megint nem feltétlenül az S2-es trochoid házának +1 olajadagoló fúvókájára gondolok, azzal nem sokat kezdhetünk az első generációs oldalsó kipufogós bolygódugattyúson (Renesis I.). Mr. Tashima egyébként tagja volt, a Mazda wankelek atyjának nevezhető Kenichi Yamamoto csapatának, és már a nyolcvanas években részt vett a Mazda RX-7 FC 13B wankel erőforrások tervezésében.
Több figyelmet igényel!
Az összehasonlítások alapján kiderült, hogy az eddigi legnagyobb fordulatszámú, és legnagyobb teljesítményű atmoszférikus feltöltésű, szériagyártású Mazda bolygódugattyús motor, tehát a Renesis I.(S1), kiszolgáltatottabb helyzetben van az olajzási rendszer stabilitását illetően bármelyik korábbi Mazda wankelnél. Hogy ez veszélyes mértékű-e? Nehéz megítélni. Megfelelő gyakoriságú olajcserékkel, következetes és szélsőségektől mentes használat mellett valószínűleg nem annyira.
Ezek betartása viszont emberi tényező, melyre megfelelő műszerezettség és tájékozottság hiányában az átlag felhasználó nem feltétlenül képes, vagy nem is hajlandó figyelni. Így pedig a korábban használt autók esetében megszokott karbantartási hozzáállás könnyen károkat okozhat a nagyobb törődést igénylő wankelban, különösen a nagyobb fordulatszámra képes 231 lóerős RENESIS-ben, bár a 192 lóerős verziók is veszélyeztetettek.
Három fokozatban.
Békéscsabai hivatalos Mazda szervizünkben ( Autó-Expanzió Kft. Békéscsaba, Dobozi út 108. ) három fokozatban ajánlunk megoldást a nagyobb kenési stabilitás megvalósításához, illetve az alkatrészekben rejtőző olajzási hatásfok kiaknázásához, így tulajdonképpen az RX-8 RENESIS 13B-MSP S1 wankel élettartamának meghosszabbításához.
A mazda-auto I. fázis elvégzése a legfontosabb. Ára 24900,-Ft . Ezt minden Mazda RX-8 tulajdonosnak el kellene végeztetnie! A munkát érdemes olajcserével összekötni, hiszen az olajat le kell eresztenünk a módosítások elvégzése során ( természetesen igény esetén vissza tudjuk tölteni a leeresztett motorolajat is). A művelet során kitakarítjuk az olajteknőt is. Reggeli érkezéssel aznap elvihető az autó.
A második fázisról röviden annyit, hogy a bemelegedési fázis közben 50-60C fokos motorolaj hőmérséklet alatt növeli az olajzási stabilitást, hiszen a gyári rendszer ilyenkor az 1-2 perccel gyorsabb bemelegedés (emisszió csökkentés) érdekében jelentősen csökkenti azt, ez pedig veszélyes lehet, tekintve a hosszú bemelegedési fázist, és az olajhőmérő műszer hiányát. Ezen kívül indítózáskor segíti a motor gyorsabb átolajzását, mely szintén nagyon fontos, lásd a jellemző siklócsapágy kopásokat Ennek ára 19000,-Ft.
A harmadik fokozat már csak finomítása a két első fázisnak, és inkább a megszállottabb tulajdonosoknak, vagy autójukat versenyzésre is használóknak ajánljuk. Ennek kivitelezése során a teljes olajhűtő rendszer lecserélésre kerül.
Ezzel kapcsolatban hangsúlyozom, hogy a tévhitekkel szemben a gyári olajhűtők hűtési kapacitásával, illetve a beépített áramlás kontrollálló termosztátokkal nincs probléma, ebből a szempontból a rendszer jól működik. A művelet célja, hogy az RX-8 RENESIS I. olajszivattyújának szállítási kapacitását lényegesen jobb hatásfokkal használjuk ki a motorolaj keringtetésére a motor járataiban, mivel a két gyári olajhűtő hosszú és bonyolult csőrendszere, illetve a termosztátok egyes pozició fázisai jelentős nyomás, illetve áramlás veszteséget okoznak, mielőtt az olaj a hűtők elhagyása után elérne a motorig.
Kommentek
mazda-auto.hu | 2010-10-05 16:25 zzoltan (2010-10-05 12:34 ) részére Válasz erre
Örülünk, ha így gondolod..:-) 19000,-Ft a II. fázis új ára.
zzoltan | 2010-10-05 12:34 mazda-auto.hu (2010-09-23 12:12 ) részére Válasz erre
Jó néha visszatérni ide és olvasgatni, mindig új infók vannak. :)
Az új célszerszámmal mennyibe kerül jelenleg a 2-ik fázis?
mazda-auto.hu | 2010-09-23 12:12 Válasz erre
A legújabb célszerszámunkkal a 2. fázis már gyorsabban kivitelezhető, és nem kell javasolnunk a kuplungtárcsa cseréjét sem ezzel összefüggően.
zzoltan | 2010-05-31 11:01 Válasz erre
Legújabb városi fogyasztásom 14,9 liter/100 ! :)
zzoltan | 2010-05-13 09:21 zzoltan (2010-05-13 09:20 ) részére Válasz erre
...városban ÉN szinte...
zzoltan | 2010-05-13 09:20 mazda-auto.hu (2010-04-07 11:25 ) részére Válasz erre
Valóban a fogyasztásommal csoda történt.
Eddig országúton még nagypapás tempóban sem ment le 12 liter alá, most dinamikus tempóval is 11 liter. Városban eddig 18 alá nem sikerült menni, legutóbb 15,5 litert sikerült elérni. A városi drasztikus csökkenés szerintem azzal magyarázható, hogy városban és szinte csak rövidtávokon használom az autót, 5-10 km szakaszok és itt jön ki a 0W olaj kedvező hatása.
Nagyon drasztikus, hajtós tempóban régebben 18-at simán megevett, most 16,9 volt a fogyasztás. :)
mazda-auto.hu | 2010-04-13 07:57 Milán (2010-04-12 19:02 ) részére Válasz erre
Nem. Tudomásom szerint rajtunk kívül Európa egyetlen hivatalos Mazda márkaszervizében sem alkalmazzák ezeket a módosításokat.
Milán | 2010-04-12 19:02 Válasz erre
Érdeklődni szeretnék hogy eszt a szolgáltatást bármelyik mazda szalonban elérhető?
mazda-auto.hu | 2010-04-07 11:25 zzoltan (2010-04-02 10:56 ) részére Válasz erre
Azt még nem is mondtam, hogy az olajadagoló pumpa is valamivel több olajat adagol ezentúl a kamrákba, ami javítja a kamrák tömítettségét, ezáltal a teljesítmény növekedhet, a fogyasztás pedig csökkenhet. Viszont ebből kifolyólag az olajszintet a módosítás után eleinte érdemes gyakrabban ellenőrizni. Mivel egyszerre három dolgot is módosítottunk (olajzás, gyertya takarítás, szintetikus olaj), ezért nehéz kiszűrni, hogy konkrétan mi okozta a változást.
zzoltan | 2010-04-02 10:56 Válasz erre
Az üzemanyag fogyasztás csökkenése minek köszönhető? Az olajozási rendszer módosításának, vagy az új 0W-30 olajnak?
Ugyanis odafelé még Dexeliával a 150 km-en 22,5 liter fogyott (15 l/100), úgy hogy 90-130 km/h-val közlekedtem. Hazafelé a Mobil 1-el a 150 km-en 21 liter fogyott (14 l/100) 130-150 km/h-val, néha a műszertesztelés miatt 170-200 is volt. Vagy a megpucolt gyertya? :)
zzoltan | 2010-03-16 12:01 Válasz erre
Ez is segítség, köszönöm! Sajnos hamarosan kuplung tárcsát is kell cserélnem, így akkorra beütemezem a 2. fázist is.
mazda-auto.hu | 2010-03-16 10:07 zzoltan (2010-03-13 13:58 ) részére Válasz erre
Szeretném már most részletezni így nyilvánosan a módosítási eljárást, de legalább egy darabig el szeretném kerülni (úgyis elkerülhetetlen), a "hát én ezt egy húszasért megcsinálnám neked" véleményeket.
A második fokozatban a főleg 50C fokos olajhőmérséklet alatt az Excenter tengelyben kialakuló olajnyomást erőteljesen csökkentő thermo szelepet módosítjuk. Ezt érdemes kuplungtárcsa cserével összekötni. A 3. fokozatban az áramlással szemben igen nagy ellenállást tanúsító ( a hűtési kapacitással egyébként nincs probléma ) gyári olajhűtő rendszert cseréljük.
zzoltan | 2010-03-13 13:58 Válasz erre
Arról lehet pontosabb infót kapni, hogy mit takar ez az első fázis, illetve majd a további fázisok? Honnan hova fogunk eljutni?