2024. November 28. Csütörtök - Stefánia

Mazda 323

Vissza a topikokhoz

Kérem, jelentkezzen be, ha hozzászólna!


mazda-auto.hu | 2006-11-27 16:00

Nagyon helyes, hogy egy kicsit melegíted az autót hidegen indítás után. Meghálálja a motor és a segédberendezések egyaránt. A hûtõfolyadékot érdemes két évente cserélni, nagy károkat elõzhetünk meg vele. Az elsõ gyári feltöltésû folyadékot elég 4 év után, de ezután már két évente kell cserélni.

djanos | 2006-11-27 13:35

Köszöntök mindenkit!
Melegben a 323-asom csak rövid ideig járatja 2000/min felett a motort, de hidegben fél perc vagy több is elõfordul. Nem gondoltam egy percig sem, hogy ez probléma lehet, úgyhogy nem foglalkoztam vele. Amíg ílyen magasan forog, addig sosem szoktam elindulni vele, sõt hidegben tovább is várok, hogy melegedjen kicsit, javuljon a kenése. Melegben csak 1-2 mp az egész, ha pedig meleg a motor, akkor nincs is ilyen jelenség. Az akkumat nem hiszem, hogy túlterhelném, semmi extra, csak a távmûködtetésû ajtó, a rádió és az immobilizer. Eddig sem volt gondom, nem hiszem, hogy most az újjal bajom lehetne. Elgondolkodtató a hûtõfolyadék cseréje, mert nem tudom mikor volt kicserélve, nálam két éve van a kocsi, majd elviszem a szervizbe. Köszönöm az eddigi gyors válaszokat is. Még annyit, hogy én személy szerint nagyon elégedett vagyok az autóval. Minden jót! djanos

mazda-auto.hu | 2006-11-22 11:18

1.Hivatalosan arra utaló leírás, hogy nagyobb futásteljesítmény után üzemi hõfokon sûrûbb olajra kell váltani, nincs. Ettõl függetlenül általánosan kialakult nézet, és mûszakilag is van megalapozottsága, hogy kopottabb motorokban olajfogyasztás csökkentõ hatású lehet egy üzemi hõfokon sûrûbb olaj. Viszont egy autó motorja 100-200 de akár 300e km után sem feltétlenül számít kopottabbnak megfelelõ "elõélet" esetén. 2.Nyugodtan vissza lehet 40-es olaj után 30-asra váltani egy olyan autó motorjában, amelyben ráadásul 30-as a gyári ajánlás. 3. A magas fordulat nem az olaj gyorsabb terjedése miatt van. Több szenzor jelei alapján határozza meg a vezérlõegység. A vezérlõegység ezen a fordulaton látja biztosítottnak a stabil futást. A 323-asnak ebben a szériájában jellemzõ az általad is említett magasabb érték. De ugye hamar visszaesik? 4.A fogyasztók bekapcsolásával nõ a motor terhelése, nagyobb a generátor ellenállása. Ennek ellentételezéseként emeli a fordulatszámot a vezérlõegység(ez persze az akksinak sem rossz). Az akku élettartamát sok tényezõ befolyásolja, errõl bõvebben olvashatsz itt: http://www.mazda-auto.hu/mazda+hir/215/?sid=

djanos | 2006-11-22 10:04

Ismét üdv mindenkinek!

Ha jól értettem a választ, akkor nem baj, ha 40-es olajjal jár a motor. Ha eddig 40-essel járt, akkor jelenthet-e bármilyen gondot, ha legközelebb 30-ast öntök bele?

Nálam az egy év mindig hamarabb telik le, mint a 15e km, kb 10-12e km-t fut évente a jármû.
Így a kilencvenezres szervizig is van még egy-két évem. 100e felett is használhatok 30-as olajat, vagy akkor érdemes már 40-esre váltani?

Hidegindításkor ezek szerint azért fut magas fordulatszámon egy ideig a motor, hogy a kenõanyag mielõbb eljusson mindenhová?

Azt tapasztaltam, hogy a Mazdám nagy hangsúlyt fektet az akku töltésére. Ha jár a motor és bekapcsolok egy-két fogyasztót, akkor megemeli a motor fordulatszámát - pl. piros lámpánál tapasztaltam - ezzel kompenzálva a töltõáramot. Jól gondolom, hogy így mûködik? A gyári akksim (Panasonic) 10 évig bírta, ebben a hónapban cseréltem le - azért ez már valami!

Köszönettel: djanos

mazda-auto.hu | 2006-11-17 14:44

Hidegindítás szempontjából nem annyira számít, hogy 30-as, vagy 40-es végû az olaj besorolása. Ezek inkább az üzemi hõmérsékleti viszkozitásra, sûrûségre utalnak. Üzemi hõfokon a 30-as olaj hígabb, azaz kisebb teher az alkatrészek számára az olaj áramoltatása. Emiatt az alkatrészek hõterhelése valamivel magasabb. A hatásfok is romlik (fogyasztás nõ), mivel nagyobb a motor belsõ ellenállása is. Az olajfilm (védelem), az üzemi hõfok nem túllépése esetén ugyanúgy megvan a vékonyabb (30-as) olajjal is. Ezért fontos az olajszint ellenörzése, mivel a kevesebb olaj túlmelegedhet. Az elõzõekbõl következik, hogy a 30-as olaj túlmelegedési tartalékai kisebbek. Viszont a túlmelegedés gondos karbantartással nem következik be.
2. Az elsõ szám utal az olaj besorolásában a hideg körülmények melletti viselkedésre. Egy 0w-s olaj közelebb van mondjuk -10 fokon az üzemi hõmérsékleti jellemzõihez, azaz a maximális védelemhez, mint egy 5w-s, a 10-15 rõl nem is beszélve. A hidegindítás a legnagyobb stressz a motor számára. Gyakorlatilag van egy kielégítõ kenés nélküli fázis, melynek hosszúsága az olaj minõségétõl, specifikációjától függ. Az alkatrészek közötti hézagok sem feltétlenül optimálisak még a hõtágulás elõtt. Ezért sem szabad hajtani az autót hidegen, kerülni kell a hirtelen hõmérsékletnövekedést. Az olaj minél kisebb elsõ szám van a besorolásában, annál hamarabb végzi normálisan a dolgát. A szintetikus olajok abban is segítik a hidegindítási káros fázis rövidítését, hogy leállítás után sokáig megtapadnak az alkatrészeken, így nem teljesen szárazak a felületek indításkor. Egyébként nem minden autó motorjába javasolt a 30-as olaj, csak aminek az illesztési hézagai már megengedik azt. A Te Mazda 323-od már ilyen.

djanos | 2006-11-17 08:59

Üdvözletem mindenkinek.

Egy Mazda 323i BA `96-os jármû tulajdonosa vagyok. Még csak 67.000 km van az autóban, és emiatt nincs is vele semmi probléma. Jelenleg Valvoline SynPower 5w40 olajat használok, és a korábbi válaszok között olvastam, hogy inkább a 30-as végû olajak lennének jók. Magas fordulatszámon nem nagyon használom, talán 4.500 volt eddig a csúcs, autópályán is csak 4.100 körül járatom, mert az még legális sebességtartomány :-) Sajnos nem tartom garázsban, és télen hidegen indítva néha sokáig jár magas fordulaton a motor, én pedig mindig hagyom önállóan melegedni 4-5 percet, ha hideg van. Mi történik ilyenkor, milyen eredmény érdekében járatja az autóm hidegen gyorsabban a motort? Segít-e a téli üzemeltetésben esetleg a 30-as végû motorolaj? Nem jelenthet-e gondot az, hogy eddig 40-essel járt, és most esetleg 30-asat öntök bele? Egyébként le a kalappal az autóban felvonultatott techika elõtt. Ez a kiépítettség `96-ban még nem volt általános.

Köszönettel:

djanos

mazda-auto.hu | 2006-10-24 08:47

Ha ugyanarra a mûanyag alkatrészre gondolunk, akkor az 1300 Ft. Mindenképpen érdemes megpróbálni utánajárni, hogy mennyit futhatott a jelenlegi vezérmûszíj. Érdemes a "nulláról" kezdeni, azaz a folyadékokat olaj-hûtõ, szûrõket, gyújtógyertyákat lecserélni, amennyiben nem 100%-os az adat az elõzõ cserék idejérõl. A fogyasztás annyi mindentõl függhet (részben az elõzõektõl is), hogy erre így nehéz válaszolni. Vezetési stílustól függõen egyébként elfogadható is lehet az említett fogyasztás, de visszafogott stílus mellett ennél kevesebbnek kell lennie.

bypet | 2006-10-22 15:05

Tiszteletem minden mazdásnak :)
Nemrég sikerült vennem egy 93 as f es mazdát.Elég jó állapotban van, persze egykét karcolás, elem csere van rajta. A bal eslõ bukólámpájánál van egy kis gond, a kitoló szekezet egyik mûanyag gömbcsuklója el van roppanva, így nagyon kotyog, éppen hogy csak nem esik le a tengelyrõl.
Kérdésem az lenne, hogy ehhez az alkatrészhez hol lehet hozzájutni?.
Miket érdemes átvizsgálni egy ilyen korú autón? láthatólag a féltengelyek nemrég lettek cserélve, a fékek, a lengéscsillapító szintén, a hûtõ tetején múanyag forrasztás nyom látszik, olaj nem folyik, stb. 60eKm nél volt vezérmûszíj csere, a szervíz könyve alapján.
A fogyasztását kicsit sokallom, 1.6 os, injektoros 9.5 literrel.

mazda-auto.hu | 2006-10-17 11:25

Mi egyébként Mobil olajakat használunk, így a teljesen szintetikus Mobil-1 0w-30-at javasolnánk elsõdlegesen. Ettõl függetlenül a Castrol termékeire sem tudunk semmi rosszat mondani.

mazda-auto.hu | 2006-10-17 09:23

A 10w-40-e olaj egy kockázatok nélküli kompromisszum. Télen is elmegy, nyáron is megvannak benne a tartalékok. Fontos adat lehet az olaj kiválasztásakor, hogy mennyit futott az autó. Ha esetleg nem túl sokat (100000km alatt), akkor lehetne közelíteni az újabbkori Mazdákba gyárilag javasolt 30-as (2.szám) olajhoz. A 30-as olaj normál üzemi hõmérsékleten valamivel hígabb, mint egy 40-es, így kevesebb munkát jelent a motor számára az áramoltatása, illetve kevesebb hõ termelõdik a kisebb súrlódás miatt és ezek miattt az üzemanyagfogyasztás is jobb valamivel. Összességében a motor hatásfoka javulhat a 30-as olajjal. A kisebb súrlódás nem jelenti azt, hogy egy modern Mazda motorban felléphet közúti használatban olyan állapot(hõmérséklet), amikor nincs meg a 30-as olajjal (megfelelõ olajszint és olajcsere periódus mellett!!!)a kellõ védelem, olajfilm. Az "elsõ számhoz" pedig annyit, hogy hidegben lényegesen folyósabb egy 5w-s vagy egy akár 0w-s olaj, mint egy 10w-s. Ennek lényege abban rejlik, hogy a hidegindítás után valamivel hamarabb kialakul a biztonságos "védõburok" a motorban, illetve kisebb a kockázata a hidegindítás utáni közvetlen, magasabb fordulatokon való egyébként kerülendõ, de esetlegesen elkerülhetetlen (forgalmi szituáció) használatnak. Röviden egyelõre ennyit.

Kérem, jelentkezzen be, ha hozzászólna!





Autó katalógus

Monteverdi Hai 450 SS 1970.

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4343, 1788, 1021 mm

Tengelytávolság: 2548 mm

Hasmagasság:

Gumiméret elöl: 205/70-15

Gumiméret hátul: 225/70-15

Saját tömeg: 1247 kg
Hengerelrendezés: 8 henger V alakban 90 fok (Chrysler Hemi)

Szelepek száma: 16

Furat/löket: 107,95/ 95,2 mm

Sűrítési viszony: 10,25 : 1   
Motorbeépítés:  középen, hátsó tengely előtt, hosszában

Tüzelőanyag ellátás: Dupla négytorkú karburátorok

Sebességfokozatok száma: 5 (kézi ZF)

Hajtott tengely: hátsó
Lökettérfogat (cm3):     6974    
Szelepvezérlés típusa:  
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):     450 (335,6) / 5000
Nyomaték (Nm / 1 min):     664/ 4000

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,9 mp

Végsebesség: 290 km/h

Több autó