2024. November 24. - Emma

Mazda 626

Vissza a topikokhoz

Kérem, jelentkezzen be, ha hozzászólna!


small | 2014-02-08 19:42

 Ma szétkaptam az EGR-t. De semmi, kormosnak kormos volt (akár a kipuff vége), de nem nézett ki nagyon gyászosan és zárt rendesen. De azért rendesen megküldtem lakkbenzinnel/féktisztítóval. Visszatettem, mentem vele és ugyan olyan szar. Nem zár ez padlógázra sem, kb mindig rajta a vákum és nyitva van, ami úgy hiszem nem helyes :S 

Úgyhogy ledugóztam a francba, így most nagyon babásan megy a járgány. Szerettem volna mindkét oldalt leszedni, de a kipu csonkról kb esélytelen, úgy össze van rozsdásodva/rohadva, ott csak kb a flex segíthetne. :S 

small | 2014-02-07 17:56

Köszönöm mindenkinek a segítséget, meglátásokat, véleményeket.

Én pont fordítva gondoltam volna, hogy hidegen kever be az EGR a tökéletlen égés miatt.

Eddig még nem takaírtottam ki, de meg fogom tenni, amint az időm és az időjárás engedi.

Valami nálam akkor nagyon nem ok, mert hidegen is valszeg kinyit és ezért erőtlen szegény járgány és kormol is baromira.

Fals levegőt úgy értettem, hogy a szívócsonkba engedi be, ahova a turbó is bedolgozik, tehát ha nyitva van a szelep, akkor visszafele is áramolhat, márha a turbó nyomása nagyobb a kipufogó gázénál. (nem értek hozzá, csak parasztlogika :) )

 

Én pont azért nem szeretném ledugózni, mert azt valaki valamiért oda tervezte, nem kibaszásból, tehát ha van működjön is. :) De ha sokat szivat és a takarítás sem segít, akkor kénytelen leszek. :S

BluElite | 2014-02-07 11:39 mazda-auto.hu részére

 Nagyon köszönöm a kimerítő választ! 

mazda-auto.hu | 2014-02-07 11:23 BluElite részére

  A dízelmotorok esetében az EGR előnyei kimerülnek a kipufogógáz nitrogén-oxid mennyiségének csökkentésében, melyek magas égési hőmérséklet esetén keletkeznek. A visszavezetett kipufogógáz csökkenti az égési hőmérsékletet a hengerekben (ennek vannak további járulékos előnyei), így kevesebb káros NOx-t tartalmaz a gáz. Jól működő EGR rendszer esetében a hengertöltet kisebb oxigén tartalma a motor teljesítményét nem érinti, mert a dízelmotor (általában) eleve légfelesleggel működik, és csak kis terhelésen, illetve alapjáraton van gáz visszavezetés. Rosszul működő rendszer esetében viszont túlságosan alacsony az égési hőmérséklet, mely valóban alacsony NOx szintet jelent, de jelentősen növeli a korom képződést. Ez a sok korom pedig a lerakódások miatt jelentősen csökkentheti a teljesítményt.

 

A benzines motorok esetében az EGR elsősorban a fogyasztást csökkenti, és részben ennek következménye az alacsonyabb káros emisszió a kipufogógázban. Miért csökkenti a fogyasztást, ha oxigént vesz el az égéstől? A benzines motorok fojtószelepe, a szelep csak kissé nyitott (részterhelés), vagy zárt (alapjárat) állapotában jelentősen fojtja a motort, úgynevezett pumpálási veszteséget okoz. A hengerek szívnák a levegőt (ugyanúgy, mint teljes gáznál), de a fojtószelep alig van nyitva, és az így kialakuló vákuum fékezi a dugattyúkat, fojtja a motort. Az ilyenkor nyitott EGR csökkenti ezt a pumpálási veszteséget, hiszen csökkenti a vákuumot. Olyan, mintha kissé jobban kinyitnánk a fojtószelepet, hogy jobban feltöltsük a hengereket (kisebb legyen a vákuum), de ehhez a feltöltéshez nem kell több üzemanyag, hiszen kis gázpedál állásnál nincs szükségünk nagyobb teljesítményre. Összeségében így energiát takarítunk meg.

Röviden, valahogy így.

 

Mérési adatokkal nem szolgálhatok.

 

BluElite | 2014-02-07 09:43 mazda-auto.hu részére

 Kedves Szakértőnk!

 

Egy olyan adattal tudna esetleg szolgálni, hogy amikor az egr működik, tehát gázt enged vissza, akkor a beszívott levegő kb hány %-át teszi ki a visszavezetett kipufogógáz?

Egyébként ezen a területen már tényleg laikus vagyok (elismerem), de eddig valahol abban a hitben voltam, hogy ha tiszta levegőt kap a motor, talán tökéletesebb az égés is, azonos vezetési stílus mellett kevesebbet fogyaszt, ergo kevesebb a kibocsátott szenyező anyag. Tehát az egr-nek a létjogosultságát nem értem egészen, függetlenül attól, hogy a környezetvédelemmel, meg amit Ön is említett az előbb, messze menőkig egyetértek.

 

Ez érne meg egyszer egy tesztet, akár ilyen, akár más típusú autón. Mondjuk fékpadra rárakni egy autót, és szimulálni mondjuk egy országúti forgalmat. 50-es tempó pár percig, 90-es tempó pár percig, közben mérni valahogy a kibocsátott gázok mennyiségét, minőségét. Aztán egr-ről stekker lehúz, és dettó ugyan ezt megcsinálni.

 

Persze egy jól működő egr-el, megfelelően karbantartott motorral. Kíváncsi lennék az eredményre, bár lehet, megdőlne a fent kleírt elméletem.

  Kár hogy nem a lakhelyem közelében van a szervizük, szívesen beajánlanám a gépemet egy ilyen tesztre.

mazda-auto.hu | 2014-02-07 08:43

 Nyilván a fórumon mindenki elsősorban azt várja tőlem, hogy az autók motorjainak jobb teljesítményét elősegítő megoldásokat támogassak, illetve ehhez próbáljak segítséget adni válaszaimmal, ne a környezetvédelem és az egészségünk legyen az első. DE, nem árt mérlegelni, mi a fontosabb? Ha mindenki EGR nélkül járna, az senkinek sem lenne jó, sem nekünk, sem a gyerekeknek. Időszakosan kitakarított (kb.:150-200e km) szívó rendszerrel egyáltalán nem befolyásolja az autó teljesítményét, hiszen amikor valóban szükség van a lóerőkre, akkor zárva van.

mazda-auto.hu | 2014-02-07 08:32 BluElite részére

 Az EGR szelepek valóban csak már üzemmeleg (stabil üzemállapot) motor esetében engedik vissza a kipufogógázt a szívócsonkba, és kizárólag részterhelésen, tehát intenzív gyorsulás közben nem.

..és az is igaz, hogy az EGR által visszaengedett gáz nem fals levegő. 

 

 

 

BluElite | 2014-02-06 20:21 BluElite részére

 Egyébként egyszer én si megpróbáltam. Nekem lehúzott, és rádugott stekkerrel is ugyanolyan a gyorsulás, valószínűleg koszos a szelep. Tavasszal kipucolom, aztán levakolom.

BluElite | 2014-02-06 20:18 small részére

 "pedig azt olvastam, hogy üzemmeleg motornál már nem kéne az EGR-nek működni"

Bevallom töredelmesen, csaka alapfogalmaim vannak. De szerintem pont üzemmeleg motornál kellene működnie, elvégre környezetvédelmi célokat "szolgál" azzal, hogy visszaenged valamennyi kipufogógázt. Azt esetleg el tudom képzelni, hogy hideg motornál, vagy alapjáraton, vagy padlógáznál nem működik, ezek elég speciális özemelési körülmények. (A régi benzines zetec motorú fordom pl. az említett üzemállapotokban a lambda szonda jelét nem vette figyelembe. Így derült ki hogy az a rossz, mert egyszer rángatott a gép, padlógázra, alapjáraton, hidegen nem csinálta). De ne kanyarodjunk el, ez csak egy óvatos tipp. Mondja ki a döntőt a Szakértőnk :-)

 

Amúgy a pucolást próbáltad már? Szerintem valami karburátor tisztítóval megpuceválható.

 

"Na ez nálam oda van kötegelőzve, a nem gyári turbócsőhöz. Lehet ez minden probléma gyökere? Mit is csinál ez? Méri a töltőnyomást? "

Na ez nálam is. És igen, a turbócső nyomását méri az intercooler után. 

 

"Ha szarul zárna a szelep a kokszolódástól, akkor lehúzott csatival is gyengélkedni kéne, mert akkor ott "falsot szív/elszökik a turbónyomás."

 

Ennek az utolsó részét nem értem. Az egr a kipufogógázt vezeti vissza. Mitől szökne el a turbónyomás? Szerintem az csak akkor tud elszökni, ha elrepedt az intercooler, vagy valamelyik turbócső rossz, vagy a rögzítése nem megfleleő.

 

De mondom, lehet, rosszul tudom, eddig nekem csak benzines autóim voltak, a dízellel lnincs nagy tapasztalatom. Nyugodtan hurrogjatok le, ha marhaságokat írtam.

 

small | 2014-02-06 19:07

 Hupp ez szép hosszú lett. :) Ja a képek lemaradtak a "boost" sensor-ról. Ez az volna ami oda van kötegelőzve? Vajon jó annak úgy? :O 

Kérem, jelentkezzen be, ha hozzászólna!





Autó katalógus

Lamborghini Murcielago LP670-4 Superveloce 2009

Ajtók száma:  2
Ülések száma:  2+2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4705, 2058, 1135 mm

Tengelytávolság: 2665 mm

Hasmagasság:       mm

Légellenállási együttható:

Saját tömeg: 1565 kg
Hengerelrendezés:12 henger, 60 fokos V alakban.

Szelepek száma: 48

Furat/löket: 88 / 89 mm

Sűrítési viszony: 11,0:1   
Motorbeépítés:  Hátsó tengely előtt hosszában, középen

Benzin befecskendezés

Sebességfokozatok száma: 6 automata 

Négykerék-hajtás
Lökettérfogat (cm3):  6496    
Szelepvezérlés típusa:   Dohc
Teljesítmény (LE (kW) / 1 min):   670,2 (492,9)/ 8000
Nyomaték (Nm / 1 min):     660/ 6500

Gyorsulás 0-100 km/h: 3,3

Végsebesség: 337 km/h

Összesen 350 darab készült.

Több autó