2025. Január 19. - Sára

Mazda RX-8 kérdések, mit, miért fórum. Mennyi a szerviz intervalluma az RX-8-nak?

Vissza a topikokhoz

Kérem, jelentkezzen be, ha hozzászólna!


mazda-auto.hu | 2009-08-31 15:54 zzoltan részére

Mire alapozva javasolták ezt? Mi a probléma a 90C fokkal.

A 90C fokos olajhűtő termosztát azt jelenti, hogy csak ezt a hőmérsékletet elérve veszi igénybe 100%-san a hűtők képességeit az olajkör.

Gondolkodjunk egy kicsit: Az RX-8 Renesis nevű motorjában (ha az nincs módosítva) a motorolaj hőmérséklete az olajszűrőnél mérve (tehát mielőtt a motorba megy) normál utcai használatban 80-90C fok körül alakul. Ha hajtjuk az autót, akkor időszakosan elérheti a 100C, versenyszerű használatban a 105-107C fokot. De még ez sem kritikus hőmérséklet, hiszen a 100C fok még oprimális, kivéve ha elhasznált olajunk van. Például egy a hosszú szervizciklus miatt felhígult ásványi alapú. (lásd:MOTOROLAJ cikkeink)

Mi változik ha 60 fokos az olajhűtő termosztát? Az olajhűtőink már 60 foknál teljes térfogat kapacitásukkal az olaj hűtésén dolgoznak. 1. Motorunk még lassabban fog bemelegedni, ami nem túl szerencsés, ha figyelembe veszük, hogy a hűtők nyitása nélkül is 15 perc kell a 70C fokhoz hidegindítás után. 2. Normál használatban lehet, hogy a motorolaj átlagos hőmérséklete a 75-85C fokos sávba költözik. De ez miért lenne jó? Ilyen hőmérsékleten még a 30-as olajok is messze vastagabbak az optimálisnál, így a keringés-hűtés (lassú keringés, rossz hőelvezetés), azaz összességében akenés nem lesz optimális. 3. Hajtós tempónál semmi nem fog változni, hiszen ilyenkor úgyis meghaladjuk a 90C fokos olaj hőmérsékletet, tehát mindkét esetben teljes térfogatkapacitással dolgoznak a hűtők.

Röviden (de tényleg)ennyi.

A Renesis olajhűtőinek termosztátjai csak "bontással-vágással" szerelhetőek ki. Külön nem is rendelhetőek. Az RX-7 FD-vel ugyanez a helyzet. Csak az RX-7 FC sorozatig (1991-ig) lehetett termosztátot rendelni, illetve egyszerűen cserélni.

Fémmagos katalizátor, esetleg a gázokkal szembeni kisebb ellenállása miatt lehet előnyösebb, más előnyét nem látom agyárival szemben.

Versenyszerű használatot (drift,pálya...), vagy turbósított (főleg extrém nyomással)wankelekkel szerzett tapasztalatot ne vegyünk alapul. Csak tévútra vezet.

zzoltan | 2009-08-31 10:02 mazda-auto.hu részére

Az index fórumon javasolták, hogy az olajtermosztátot cseréljem ki 60-70 fokos termosztátra. Állítólag az RX-7-es FD termosztát csereszabatos az RX-8-al.
Van nektek ilyen? Mennyibe kerül? Jó az ha kicserélem?

A CO mérést még nem csináltattam meg, de ha kiderülne, hogy tönkrement a katalizátorom, fémmagos katalizátor beszerelését ajánljátok?

mazda-auto.hu | 2009-08-31 09:51 zzoltan részére

A vízhőfokkal nincs annyira gond, de a motorolaj csak lassan követi annak hőmérsékletét.

A műszerem alapján általában 10 perc kell, hogy a 60 fokot elérje az olajhőmérséklet, hidegindítás után. Innen további 5 perc körül van a 70C elérése, ha valaki óvatosan melegíti (így kell) a motort. Innentől kezdve lehet terhelgetni a motort.

zzoltan | 2009-08-31 07:28 mazda-auto.hu részére

Majd beszerelek egy olajhőfok mérőt és egy normális vízhőfok mérőt, hogy pontosan tisztában legyek a hőfokokkal. :)

mazda-auto.hu | 2009-08-28 16:02 zzoltan részére

Így már tisztább a kép, tehát nem kell az okokat keresni.

Az az igazság, hogy két kilométeren - hidegindítás után,- a motorolaj hőmérséklete a 60 fokot sem éri el (nyáron sem), akkor sem ha előtte 2-3 percig álló helyzetben melegítve volt az autó. Tehát a motor nem üzemmeleg, pedig a vízhőfok mutató már eddigre bemelegedett állapotot jelez.

zzoltan | 2009-08-28 15:38 mazda-auto.hu részére

Igen, most már kisakkoztam mi is a nagy valóság. Eddig heti intervallumban mértem a fogyasztást, ami úgy nézett ki, hogy h-p-ig 3 km munkahelyre 3 km haza. Péntek du 100 km országút, szo-v szintén 2-3 km rövidtávok falun belül boltba, anyóshoz, stb. vasárnap 100 km országút haza.
Na ez volt átlagban 15 liter/100 km.
2 hete kb ezeket az etapokat megbontottam és mindig rátankoltam.
A 100 km országúton oda és vissza is 12,5 litert evett, viszont a rövid etapos időszakban, amikor is kb 80 km-t ilyen 2-3 km-es etapokkal tettem meg, 18,5/100-ra jött ki a fogyasztás! :)
Szóval nem olyan tragikus ez, csak a sok rövid etap rontja el az átlag fogyasztásomat.
Viszont ha Bp-en közlekedem, akkor a városban csak 15 litert eszik, mivel itt azért távolságok vannak és legalább 20-30 km-t megy az ember megállás nélkül.

mazda-auto.hu | 2009-08-28 11:20 corre78 részére

Jó ötlet, de manapság már nehéz újat feltalálni.:-)

Lehet rendelni, az olajteknőre kívűlről felragasztható (nagyon vékony), nem típus-specifikus elektromos melegítőt, de vannak olyanok is, melyeket a teknőben belül kell elhelyezni.

mazda-auto.hu | 2009-08-28 11:15 zzoltan részére

Akkor ez magyarázatot adhat a magasabb fogyasztási adataidra.

corre78 | 2009-08-28 10:23 zzoltan részére

A hidegindítás minden autónak egy sokk. Amennyire lehet, el kell kerülni/minimalizálni.
Mennyire király lenne már hidegebb időszakokban mondjuk egy régi vasalónak a fütőszálát az olajteknő alatt 0,5-1 cm-es légréssel elhelyezni egy külön akksiról hajtve. -20 fokban is pár perc alatt +10-20 fokosra tudná melegíteni az olajat :-)
Na jó, nem fantáziálok tovább.

corre78 | 2009-08-28 10:12 mazda-auto.hu részére

Szívesen!
"(A részletesség azért volt, hogy a tapasztalatlanabb tulajdonosok is tisztában legyenek a dolgok miértjével, nem feltétlenül neked szólt)"
Természetesen így értelmeztem én is, de ettől függetlenül volt pár számomra is új és hasznos infó.
Kb. 1 éve én is figyelek ara, hogy (főleg a hidegebb hónapokban) min. 1 percet járjon a motor hidegindítás után és csak azután gurulok az autóval (indítózni és a motort leállítani mindig az összes fogyasztó mellőzésével szoktam). Melegebb hónapokban min. fél percet.
Én is igyekszem elkerülni a rövid beindításokat hideg motornál, de teljesen kizárni sajnos nem tudom.
Tanácsodra most már én is benyomott kuplunggal indítózok.
Olajszintre (gyári Dexeli 5W-30) min. hetente egyszer ránézek (ez km-ben max 200-250 km-enként értendő). Igyekszem mindig max. alatt, de annak közelében tartani (1-2 mm) a nívót.
1-2 havonta a lészürőházat is kibontom és megnézem, hogy nem olajos-e a légszürő és környéke (gyári szürőm van), meg, hogy nem költözött-e be egér vagy hasonló (volt már rá példa a német forumozók között, hogy mogyorószemek voltak a boxban és pár helyen a leveőszürőbetét is meg lett rágcsálva). És ezzel együtt az akksira is ránézek (cellákra, letakarítom stb.).

Kérem, jelentkezzen be, ha hozzászólna!





Autó katalógus

Lamborghini Countach QV 1985-1988.

Ajtók száma:  2
Ülések száma: 2

Hosszúság, szélesség, magasság: 4170, 2000, 1070 mm

Tengelytávolság: 2500 mm

Hasmagasság: 105 mm
Hengerek:  12 henger V alakban 60°

Szelepek száma: 48 
Motorbeépítés:  hátsó tengely előtt hosszában

Szívómotor, karburátorok. (néhány késői USA verzió befecskendezővel) 

Lökettérfogat (cm3):   5167

Furatxlöket (mm): 85,5x75 mm  
Sűrítési viszony: 9,5:1    
Teljesítmény (LE/ 1 min): 455 /7000 
Nyomaték (Nm / 1 min): 501/5200

Sebességfokozatok száma: 5

Hátsókerékhajtás

Gyorsulás 0-100 km/h: 4,8 mp.

Gyártott darabszám: 610

Végsebesség: ~295-310 km/h

Több autó